شناسهٔ خبر: 49528271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۰ پیرغلام خارجی در اجلاس بین‌المللی خادمان حسینی تجلیل می‌شوند

تبریز- ایرنا- رئیس اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: ۲۰ نفر از پیرغلامان و خادمان حسینی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس به میزبانی تبریز تجلیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی رحمتی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به دلیل شیوع کرونا با وقفه یکساله در تبریز برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: کمتر از دو ماه از اتخاذ تصمیم برای برگزاری این اجلاس می‌گذرد و مسوولان آذربایجانشرقی در این مدت کم تلاش کرده‌اند تمامی اقدامات لازم برای برگزاری شایسته اجلاس و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را انجام دهند.

رحمتی با اشاره به نقش ویژه تبریز در تمدن‌سازی شیعی در ایران، بیان کرد: هویت حکومت شیعه پس از اسلام در ایران مدیون این خطه است.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی زنده نگه‌داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی است که خطه آذربایجان و تبریز نقش ویژه در آن داشته است.

رییس اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی اضافه کرد: معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی در حوزه فرهنگ حسینی و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی  از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است.

وی افزود: هجدهمین اجلاس پذیرای ۱۸۰ مهمان داخلی از استان های مختلف است و آنچه که در این اجلاس رخ داد انتخاب پیرغلامان با وفاق کامل همه نهادهای متولی در این حوزه است که اجلاسیه های،قبلی کمرنگ تر بود.

رحمتی ادامه داد: معتقدیم یکی از نقش‌های بسیار مهم در آیین‌های عاشورایی مفاهیمی است که در اشعار عاشورایی منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که در این اجلاس مورد توجه قرار گرفته، برگزاری مجالس روضه‌های خانگی است تا همانگونه که این روضه‌ها در سخت‌ترین شرایط در دوران رضاخان تداوم داشت در شرایط کرونایی متناسب با شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست گفت: مراسم افتتاحیه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیفه فردا در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار می‌شود.

مرتضی صفری با اشاره به وظایف کمیته‌های تخصصی اجلاسیه گفت: هفت کمیته تخصصی تبلیغات و فضاسازی، علمی و فناوری، فرهنگی و هنری، تشکل‌های دینی و مردمی، اجرایی و اطلاع‌رسانی، امنیت و انتظامات و تدارکات و پشتیبانی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: برای استفاده از این فرصت جهت معرفی آیین‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی تبریز و آذربایجان نیز تلاش شده است.

به گزارش ایرنا هجدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی ۲۳ شهریور ماه مصادف با هفت صفر ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیفه در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار می‌شود.

نظر شما