شناسهٔ خبر: 49474072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رویترز: گروسی بامداد فردا به ایران سفر می‌کند

بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا یکشنبه با مقامات ایران در تهران دیدار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب به تهران سفر می کند و فردا (یکشنبه) درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک با دیپلمات‌های ایرانی گفتگو کند.

در این سفر گروسی با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفتگو خواهد کرد.

دیروز جمعه لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، در توییتی در حساب کاربری خود از احتمال سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران قبل از نشست شورای حکام خبر داده بود.

گفته می‌شود از زمان آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در ایران، این نخستین بار است که گروسی به کشورمان سفر می‌کند.

اخیرا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نگران است اطلاعات مربوط به تأسیسات هسته‌ای که ایران اجازه بررسی آن‌ها را به بازرسان نداده است، همچنان حل‌نشده باقی بماند.

او همچنین مدعی شده بود که تهران باید در اسرع وقت این مسئله را حل کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی این هفته به کشور‌های عضو خود اطلاع داد هیچ پیشرفتی در ارتباط با دو موضوع اصلی حاصل نشده است: توضیح درباره ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی، سایت‌های اعلام نشده و همچنین دسترسی فوری به برخی از تجهیزات نظارتی تا آژانس بتواند همچنان به بررسی و زیر نظر گرفتن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه دهد.

مذاکرات جداگانه و غیر مستقیم بین آمریکا و ایران برای بازگشت هر دو به تعهدات مرتبط با توافق هسته‌ای از ماه ژوئن متوقف شده است. واشنگتن و متحدان اروپایی آن از دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران -که در ماه اوت بر سر کار آمده است- خواسته اند به مذاکرات باز گردد.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های بزرگ، تهران با اعمال محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای اش در ازای لغو تحریم‌های بین المللی اعمال شده علیه آن موافقت کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ واشنگتن را از توافق هسته‌ای ایران خارج و تحریم‌های اقتصادی سخت گیرانه را بار دیگر بر ایران اعمال کرد. ایران در سال ۲۰۱۹ با نقض بسیاری از محدودیت‌های اصلی موجود در توافق هسته‌ای همانند غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص بالاتر  به اقدام ترامپ واکنش نشان داد.

قدرت‌های غربی باید در این باره تصمیم بگیرند که آیا باید برای صدور قطعنامه‌ای در انتقاد از ایران و افزایش فشار بر این کشور تلاش کنند یا خیر. چنین قطعنامه‌ای می‌تواند از سرگیری مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران را در معرض خطر قرار دهد.

نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی قرار است از روز دوشنبه ۲۲ شهریور تا جمعه ۲۶ شهریور در وین برگزار شود که مسئله برنامه هسته‌ای و قطع دسترسی آژانس به تأسیسات اتمی ایران یکی از مباحث اصلی آن خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما