شناسهٔ خبر: 49459702 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عقبگرد اوپک از خوش بینی به دورنمای بازار نفت

منابع آگاه اظهار کردند اوپک در واکنش به شیوع کرونای دلتا که روند احیای مصرف سوخت را به خطر انداخته است، احتمالا در پیش بینی رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ بازبینی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اظهار کردند: در اول سپتامبر اوپک و متحدانش پیش بینی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ را از برآورد قبلی ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز به ۴.۲ میلیون بشکه در روز بالا بردند.

به گفته منابع آگاه در اوپک پلاس، برخی از اعضای این گروه آمار جدید را خوش بینانه می دانند و احتمالا ممکن است این آمار هدف بازبینی قرار بگیرند.

اوپک قرار است جدیدترین پیش بینی خود از عرضه و تقاضا را دوشنبه هفته جاری منتشر کند. یکی از این منابع آگاه گفت: اوپک ممکن است این آمار را برای گزارش ماهانه جدید بازبینی کند.

دولتها، کشورها و بازرگانان به دقت روند احیای تقاضا برای نفت را پس از ریزشی که در سال ۲۰۲۰ داشت، دنبال می کنند. روند آهسته تر احیای تقاضا، قیمتها را در معرض کاهش قرار داده و این دیدگاه را تقویت می کند که تبعات همه گیری کووید 19 ممکن است روی الگوهای مصرف برای مدت طولانی تر یا به طور همیشگی تاثیر بگذارد.

استفن برنوک، کارگزار شرکت پی وی ام در گزارشی گفت: پیش بینیهای اخیر برای تقاضا برای نفت بهبود ملایمتر را نشان می دهند. دورنمای رشد کوتاه تا میان مدت به دلیل افزایش دوباره آمار ابتلا به کووید ۱۹ به خصوص در آسیا تنزل پیدا کرده اند. وی به گزارش هشتم سپتامبر اداره اطلاعات انرژی آمریکا اشاره کرد که در آن پیش بینی شد تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. یک ماه پیشتر این آژانس پیش بینی می کرد این میزان تقاضا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ مشاهده شود.

اوپک در حال حاضر خوش بینانه ترین پیش بینی را از رشد تقاضا در مقایسه با اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی دارد. این گروه برای سال ۲۰۲۱ انتظار دارد تقاضا برای نفت به میزان ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز رشد کند که بالاتر از پیش بینی ۵.۳ میلیون بشکه در روز از سوی آژانس بین المللی انرژی و پیش بینی پنج میلیون بشکه در روز از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا است.

بر اساس گزارش رویترز، برای این که پیش بینی اوپک از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ محقق شود، تقاضای جهانی برای نفت باید در سه ماهه چهارم به ۹۹.۸۲ میلیون بشکه در روز برسد که تقریبا یک میلیون بشکه در روز بالاتر از پیش بینی آژانس بین المللی انرژی از میزان تقاضا در سه ماهه چهارم است.

انتهای پیام

نظر شما