شناسهٔ خبر: 49447200 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت؛

آخرین اخبار از واکسیناسیون دانشجویان/ زمان ثبت‌نام وام‌های دانشجویی برای ترم جدید/ شیوه بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی

درحالی که دانشگاه‌های کشوردر حال سپری کردن انتخاب واحد دانشجویان هستند، اخبار مربوط به کنکور ارشد ، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و حواشی مربوط به واکسیناسیون اساتید و دانشجویان، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درحالی که دانشگاه‌های کشوردر حال سپری کردن انتخاب واحد دانشجویان هستند، اخبار مربوط به کنکور ارشد ، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و حواشی مربوط به واکسیناسیون اساتید و دانشجویان، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار صنفی و دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را می‌خوانید؛

سال تحصیلی جدید علوم پزشکی شهید بهشتی به شیوه ترکیبی آغاز می‌شود

شورای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور دکتر محمد مهدی صدوقی معاون آموزشی، دکتر محمدعلی امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی ، دکتر شاهین شادنیا معاون اجرایی معاونت آموزشی و روسا و معاونان آموزشی دانشکده های این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست درخصوص برنامه ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید و مشارکت فعال اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان حوزه آموزش در امر واکسیناسیون شهروندان تهرانی بحث و بررسی صورت گرفت. (جزئیات بیشتر)

شهریه‌های دانشگاه شهید بهشتی اعلام شد

دانشگاه شهید بهشتی تهران دارای ۲۰ دانشکده از گروه‌های علمی مختلف، ۳۷۵ رشته تحصیلی، ۹۰۰ عضو هیئت علمی، ۱۹ هزار و ۴۱۲ دانشجوی مشغول به تحصیل و ۳۴۸ دانشجوی بین الملل است، شهریه‌های مصوب سال ۱۴۰۰ خود را با تفکیک مقطع و گروه رشته‌های موجود اعلام کرد. (جزئیات بیشتر)

آغاز آزمون‌های جامع علوم پزشکی برای ۱۱ هزار دانشجو از امروز

آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی پزشکی، علوم پایه دندانپزشکی، جامع داروسازی در در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ شهریور با حضور ۱۱ هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شوند.

بر اساس آمار در پنجاه و چهارمین دوره آزمون علوم پایه دندانپزشکی تعداد ۲ هزار و ۵۰ نفر، در سومین دوره آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) تعداد ۸۵۰ نفر، در شصت و چهارمین دوره آزمون علوم پایه پزشکی تعداد ۵ هزار و ۳۴۹ نفر، در شصت و هفتمین دوره آزمون پیش کارورزی پزشکی تعداد ۲ هزار و ۹۵۵ نفر و در مجموع تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۴ نفر شرکت می کنند. (جزئیات بیشتر)

جزئیات مدل جدید پذیرش دانشجو اعلام شد

محمدعلی زلفی گل در گفتگو با  مهر درباره جزئیات طرح پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری با رساله کاربردی گفت: تصمیم ما بر این است که یک نظام پیشنهادات را شکل دهیم که در این نظام پیشنهادات صنایع خصوصی، دولتی و هر ایرانی بتواند نیازهایی را که تشخیص می‌دهد برای کشور لازم است در فرمی مطرح کرده و از طریق سامانه برای وزارت علوم ارسال کند که بعد از داوری علمی، نیازها و اولویت‌های تحقیقاتی جامعه در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه شود.

وی ادامه داد: سپس در دانشگاه‌ها از اساتید بخواهیم در راستای نیازهایی که در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه شده طرح تحقیقاتی در راستای تحقق آن نیاز بنویسند و در آن مشخص کنند که چند دانشجوی دکتری و یا ارشد نیاز دارند. (جزئیات بیشتر)

آغاز واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد از ۲۰ شهریور 

همایون رستگار زاده با اشاره به آخرین وضعیت و زمان واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد اظهار کرد: در ادامه پیگیری هایی که از اواخر تیر و مردادماه شروع شد و پیرو هماهنگی با وزارت بهداشت با ورود محموله های جدید واکسن به کشور و تاکید وزیر بهداشت برای تسریع واکسیناسیون انشالله از روز شنبه ۲۰ شهریور ماه واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد آغاز می شود. (جزئیات بیشتر)

دانشجویان دانشگاه تهران در سامانه واکسیناسیون ثبت‌نام کنند

شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران اعلام کرد؛ کد ملی تمامی دانشجویان دانشگاه تهران در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت ثبت شده و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

شورای صنفی این نکته را هم متذکر شده است که اگر دانشجویان با این مشکل مواجه شدند که در مراکز واکسیناسیون به آن ها واکسن نزدند، از مسئول آن مرکز بخواهند که کدملی شان را در سامانه بررسی کنند. (جزئیات بیشتر)

۲۱۵ هزار نفر در کنکور ارشد ۱۴۰۰ انتخاب رشته کردند

فاطمه زرین آمیزی افزود: پس از فرصت‌های مجدد برای انتخاب رشته و انتشار اصلاحیه‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ داوطلبان مجاز آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۱۶ شهریور ماه فرصت داشتند حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل را انتخاب کنند.

وی افزود: در نهایت از میان ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته، تعداد ۲۱۵ هزار و ۷۸۳ نفر فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند.

سخنگوی سازمان سنجش گفت: به این ترتیب بیش از نیمی از داوطلبان مجاز، انتخاب رشته خود را تکمیل کردند. بر اساس برنامه زمان بندی که پیش از این اعلام شده نتایج نهایی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ در اواخر مهرماه ۱۴۰۰ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت تدریجی و ترکیبی

نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با حضور بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با موضوع بررسی نحوه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برگزار شد. (جزئیات بیشتر)

ایجاد فرصت مجدد درج معدل دیپلم برای داوطلبان کاردانی نظام جدید

به دنبال اطلاعیه‌های ۱۲ و ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ فرصت مجدد برای درج معدل کل دیپلم برای دانش آموزان سال آخر دیپلم متقاضی رشته‌های پذیرش با سوابق (معدل کل) مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ ایجاد شد.

بنابر هماهنگی به عمل آمده با معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تعهد وزارت آموزش و پرورش درباره اعلام معدل کل دیپلم به دانش آموزان سال آخر شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش تا تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، فرصت داده شده بود. (جزئیات بیشتر)

آغاز واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی شریف از ۲۰ شهریور

بنا بر اطلاعیه مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در سامانه «شاخص»، دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف، می‌توانند از روز ۲۰ شهریور طبق زمان‌بندی اعلام شده، برای دریافت دوز اول واکسن سینوفارم اقدام کنند.

مطابق اطلاعیه معاونت دانشجویی: زمان شروع واکسیناسیون ساعت ۹:۰۰ صبح روز شنبه، ۲۰ شهریور است. البته با توجه به عدم قطعیت در زمان توزیع واکسن‌ها در شهر تهران، ممکن است این زمان مدتی جابه‌جا شود. (جزئیات بیشتر)

احتمال آغاز واکسیناسیون تمام دانشجویان کشور از هفته آینده

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره ثبت نام واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان سراسر کشور اظهار کرد: طبق اظهارات وزیر بهداشت از هفته آینده واکسیناسیون تمام دانشجویان سراسر کشور آغاز می‌شود.

او افزود: لیست اسامی تمام دانشجویان کشور جهت انجام واکسیناسیون قبلا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده است. (جزئیات بیشتر)

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی برای ترم جدید از ۲۰ مهر آغاز می‌شود

ناصر مطیعی در خصوص زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی سال تحصیلی جدید گفت: باید ابتدا دانشجویان ثبت نام‌های آموزشی و انتخاب واحدهایشان را انجام دهند و پس از آن صندوق رفاه بخشنامه بازه زمانی ثبت وام‌های دانشجویی را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کند.

وی افزود: ستاد مقابله با کرونا و وزارت علوم هنوز مشخص نکرده‌اند که آموزش‌ها در سال تحصیل جدید برای چه مقاطعی حضوری و برای چه مقاطعی مجازی است. ترکیب حضوری و مجازی هنوز مشخص نشده است. صرفاً وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده‌اند که از هفته آینده واکسیناسیون دانشجویان شروع می‌شود، ولی واکسیناسیون کدام دانشجویان؟ کدام دانشگاه؟ و آیا می‌خواهند مقطعی عمل کنند و یا روش دیگری می‌خواهند اعمال کنند، بنابراین ما منتظریم چارچوب بازگشاییِ زمانیِ ترم تحصیلی مشخص شود آن وقت تصمیم می‌گیریم بازه زمانی ثبت نام وام‌های دانشجویی را چه زمانی قرار دهیم. (جزئیات بیشتر)

بازگشایی دانشگاه‌‌ها منوط به واکسیناسیون دانشجویان است

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 16 شهریور) این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست وزرای علوم، بهداشت و سرپرست وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند؛ این در حالی است که اعضای کمیسیون آموزش در این نشست از روند مقابله با کرونا اعلام نارضایتی کردند.

وی افزود: اگر تصمیم مسئولان برای مقابله با بیماری کووید 19 صورت گرفته بود شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نبودیم اما عدم ایفای وظایف منجر به تضعیف آموزش کشور شده است. (جزئیات بیشتر)

اتمام واکسیناسیون دانشجویان تا پایان مهر

دکتر علی اکبر حق دوست در یک برنامه تلویزیونی با توضیح واکسیناسیون دانشجویان و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود و هماهنگی که با وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت بهداشت انجام شده بود، واکسیناسیون اساتید و دانشجویان از شهریورماه آغاز شده است. (جزئیات بیشتر)

تمدید مهلت ثبت نام جذب مدرس علمی کاربردی

رئیس دبیرخانه جذب اعضای هیأت علمی و مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام این خبر افزود: با توجه به استقبال متخصصین، به ویژه دانش آموختگان ممتاز و نخبه دانشگاه‌ها و نیز برای ایجاد زمان تکمیل مدارک توسط متقاضیانی که نقصی در ثبت نام داشته‌اند؛ طبق ضوابط، مهلت ثبت‌نام فراخوان سال ۱۴۰۰ به آدرس https://jam.uast.ac.ir، تا ساعت ۲۳ روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید شد. (جزئیات بیشتر)

نظر شما