شناسهٔ خبر: 49430005 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی

شریعتمداری: علامه حکیمی از مدافعان و منتقدان جدی انقلاب بود

استاد مدعو چهل و پنجمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: علامه حکیمی مدافع سرسخت قبل از انقلاب، منتقد جدی آن در اواسط انقلاب و منزوی اعتراضی در دهه‌های آخر عمر بود. ب

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو حجت الاسلام شریعتی در چهل و پنجمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن بازخوانی اندیشه مرحوم علامه محمدرضا حکیمی، گفت: علامه حکیمی به دو عنوان شهرت داشت. مسئله اول مقوله مکتب تفکیک است و مسئله دوم دیدگاه او نسبت به عدالت و به نظر بنده این دو مقوله با هم مرتبط بودند.

وی با تاکید بر اینکه نسبت علامه حکیمی با انقلاب باید مورد بررسی قرار بگیرد، افزود: علامه حکیمی مدافع سرسخت قبل از انقلاب، منتقد جدی در اواسط انقلاب و منزوی اعتراضی در دهه‌های آخر عمر بود با این وجود باید دید این مسیر را چطور طی کرده و چگونه این انتخاب‌ها را کرده است.

شریعتمداری بیان کرد: استاد حکیمی از طلاب مشهد بود و مهم‌ترین اساتیدش شیخ مجتبی قزوینی و آیت‌الله سیدان هستند. بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی سوالی که پیش آمد این بود که از چه کسی تقلید کنیم؟ اینجا بعد از پیش آمدن ماجرایی شیخ مجتبی قزوینی به شاگردانش توصیه می‌کند که از آقای خمینی تقلید کنند و علامه اولین کسی بود که آقای خمینی را با لفظ امام خطاب کرد.

استاد مدعو چهل و پنجمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: علامه حکیمی تعریف می‌کرد که وقتی شریعتی شروع به سخنرانی کرد، نیاز داشتم که او را تخلیه اطلاعاتی کنم، و این کار را کرد و در مجلسی با او هم صحبت شد و متوجه شد که او شخص مناسب و دارای اصول درستی است. داریم راجع به طلبه جوانی صحبت می‌کنیم که بسیار فاضل و پرحرارت است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه حکیمی در شروع انقلاب به تحلیلی می‌رسد که رژیم شاه رفتنی است و قرار است که آخوند‌ها مملکت را اداره کنند، افزود: هیچ کسی نیست که معتقد به ولایت فقیه باشد و اهمیت الحیات را درک نکند. حالا برخی اسم آن را "حدیث‌خوانی" می‌گذارند!

وی بیان کرد: یک فحشی که جدیدا زیاد به آقای حکیمی می‌دهند و ناشی از بی‌سوادی است، "اخباری‌گری" بوده است. هر کسی فقه بداند به این سخن قاه‌قاه می‌خندند! اخباری‌ها خود یک فرقه‌ای در حوزه هستند که قابل احترامند. اما علامه حکیمی نه خودش و نه شاگردانش اخباری نیستند؛ بلکه معتقد به اصول فقه هستند و اصول فقه قطوری دارند.

نظر شما