شناسهٔ خبر: 49220422 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بیانیه الهام هاشمی پس از ناکامی در المپیک/ پیشنهاد دادند یکی از کارمندان فدراسیون دستیار من شود!

سرمربی تیم ملی تفنگ کشورمان گفت: وقتی صحبت از دستیار می‌شد که در کنار من حضور داشته باشد، فدراسیون از من می‌خواست که یکی از کارمندان را انتخاب کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، تیم ملی تفنگ با هدایت الهام هاشمی در میدان المپیک موفق به کسب نتیجه نشد و علی‌رغم تلاش هر چهار تیرانداز نتیجه‌ای که به دست آمد نتوانست انتظارات را برآورده کند.الهام هاشمی بعد از بازی‌های المپیک توکیو و عدم کسب نتیجه متنی منتشر کرد که در زیر می‌خوانید:

با کوله باری از تجربه و همه سختی‌هایی که تا کسب بالاترین درجات مربیگری جهان کشیده بودم، در یکی از بدترین شرایط اقتصادی کشور به ایران برگشتم تا اندوخته‌هایم را در اختیار قهرمانان کشور خودم قرار دهم اما به دلیل فراهم نبودن بدیهیات برای تمرینات تیم ملی "تفنگ" با توجه به نیازهای ویژه این رشته، بیشتر وقت و انرژی و تمرکز من به جای مربیگری، صرف تلاش برای تأمین آنها می‌شد ، شرایطی که باید فراهم بود تا بدون هیچ دغدغه ای به مساﺋل فنی تیم می‌رسیدم.

در این رخصت، با تشکر از همه زحمت‌کشان این رشته و تنها به امید بهبود وضعیت ورزش تیراندازی کشور، به گوشه‌ای از مشکلاتی که طی دوران سرمربیگری‌ام داشتم اشاره می‌کنم:

با مدیرانی در ارتباط بودم که علیرغم نیت خوبشان، درک عمیقی از "ورزش" تیراندازی خصوصا رشته تفنگ نداشتند. طی دو سال و نیم که در خدمت تیم ملی بودم بطور مرتب از ریاست محترم فدراسیون می‌خواستم مشاورین "فنی" بیشتری داشته باشند تا در کنار همه تلاش‌ها و حمایت‌های او کارها به سمت بهتری پیش برود اما متاسفانه تغییر خاصی به وجود نیامد. حتی در کمیته "فنی" فدراسیون، درصد بسیار ناچیزی از اعضاء با "ورزش تیراندازی" آشنایی داشتند که در بعضی از جلسات، این درصد به صفر می‌رسید.

از حدود ۱۴ سال پیش که تیراندازی ایران به عنوان رقیبی جدی برای سایر کشورها مطرح شد، باتوجه به تجهیزات فراوان رشته تفنگ که نیازمند تنظیم دقیق و کنترل جزء به جزء هستند، همچنین رشته‌ها و وضعیت‌های متنوع و مهمات دقیق مورد نیاز آن، همیشه در کنار سرمربی خارجی این رشته حداقل ۳ مربی ایرانی حضور داشتند اما از زمانیکه من به عنوان سرمربی شروع به کار کردم مدت کوتاهی دو و بعد از آن تنها یک دستیار داشتم و به عنوان سرمربی تیم ملی حق افزودن افراد جدیدِ مورد نظر خودم به کادر فنی را نداشتم و گاهی در پاسخ به این خواسته تکراری به من پیشنهاد می‌شد یکی از کارمندان فدراسیون را انتخاب کنم!

و نهایتا در مسابقات المپیک بدون هیچ کمکی و به عنوان تنها مربیِ "چهار" ورزشکار المپیکیِ رشته "تفنگ" اعزام شدم و در جایی که تیراندازان سایر کشورها هرکدام یک مربی اختصاصی داشتند ملی پوشان ما به‌علت تنهایی من در زمان تمرینات، گاهی از داشتن یک چهارم مربی هم محروم بودند.

یکسال و نیم پیش، بعد از کسب ۴ سهمیه المپیک، به علت مساﺋل فوق و مشکلات ناشی از آنها استعفا دادم که پذیرفته نشد. به کارم ادامه دادم اما به امید کاهش مشکلات. تمدید قراردادم که ۱۳ مرداد ۹۹ به پایان می‌رسید را به الحاق یکسری شروط فنی به آن منوط کرده و در حال مذاکره با فدراسیون بودم که متاسفانه خبر آن از طریق فدراسیون به رسانه‌ها رسید و درحالی‌ که در تمرینات تیم ملی حضور داشتم، تقریبا روزی نبود که مطلبی در مورد قرارداد من منتشر نشود! در چنین شرایطی ریاست محترم فدراسیون به دلیل مشغله کاری تا سوم مهرماه فرصت تعیین تکلیف مرا نداشتند. نهایتا پس از عدم پذیرش پیوست شرایط فنی مورد نظرم به قرارداد، حاضر به تمدید آن نشدم و در حالی‌که انتظار داشتم فدراسیون با سرمربی دیگری کار را دنبال کند. متاسفانه حدود یک ماه تمرینات تیم تفنگ تعطیل شد. تا اینکه با وساطت مسئولان ارشد ورزش کشور پذیرفتم که تا المپیک بمانم.

از آنجا که اتفاقات فوق به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده بود، از آن پس تیم تفنگ در بایکوت کامل قرار گرفت تا جاییکه حتی تلاشی برای ترخیص لوله های سفارشی سلاحهای بادی برای المپیک هم انجام نشد. متاسفانه بزرگوارانی که به من قول حمایت و بازدید مداوم از اردوها را داده بودند هیچگاه به ما سر نزدند. تنها یک مورد بازدید دو تن از معاونان محترم وزارت ورزش در دی ماه را داشتیم و دیگر هیچ، تا چند روز قبل از اعزام به المپیک.

قطعا از مشغله کاری مدیران محترم ورزشی در سال منتهی به المپیک مطلع بودم اما انتظار داشتم باتوجه به اینکه از مشکلات تیم تفنگ مطلع و به ما وعده حمایت و نظارت بیشتر داده بودند، درحالی‌که حتی از تمرینات رشته های غیر المپیکی هم بازدید می کردند سری هم به ما می‌زدند.

با وجود همه مشکلات، یک ماه قبل از المپیک، تیم تفنگ بادی بانوان به مقام "قهرمانی جهان" رسید که این نشان دهنده سطح بالای تکنیکی این تیم است و قطعا اگر یکسری مساﺋل، قبل از المپیک برای تیم تفنگ پیش نیامده بود نتیجه بهتری رقم می خورد. هرچند در المپیک هم ملی پوشان تفنگ در اکثر رشته‌ها خوب ظاهر شدند که من عملکردشان را در سایت فدراسیون تشریح کرده ام.

طرح مساﺋلی مانند اصرار من بر اعزام افراد دارای سهمیه به المپیک که در بعضی رسانه‌ها مطرح شده بود به هیچ وجه صحت ندارد. تقریبا همه تیراندازانی که در هر دو رشته تفنگ بادی و سه وضعیت موفق بودند به اردوهای انتخابی المپیک دعوت شدند گرچه قهرمان نامدار کشور، الهه احمدی، دوست و هم تیمی قدیمی من ترجیح داد مدتی استراحت کند. پس از انتخاب رزروها نیز مه لقا جام بزرگ و پوریا نوروزیان تا پایان انتخابی‌ها در اردوها حضور داشتند.

در جایی به هزینه دو ماه اردو و مسابقات برون مرزی تیراندازی اشاره شده بود که "با اطمینان کامل" عرض می‌کنم کل هزینه‌ای که از بودجه کشور برای ۶ نفر المپیکی رشته تیراندازی شده بود از هزینه ای که برای "یک" المپیکی رشته های دیگر شده، کمتر بوده است.

همچنین، یکی از برنامه‌های من تشکیل اردوهای منسجم جوانان با حضور مربیان استان‌ها به منظور ارتقاء سطح مربیان و پشتوانه‌سازی برای تیم ملی بود که متاسفانه به علت شیوع کرونا این مهم نیز عملی نشد.

به هرحال من فکر می کنم سال ۸۷ که لازلو سوچک سرمربی مجارستانی تفنگ را به ایران آوردم (مطلبی که او در المپیک امسال هم برای چندمین بار تکرار کرد)، دِینم را به تیراندازی کشور ادا کرده بودم، هرچند ۵ سال هم به عنوان دستیار او در کنار تیم ملی تفنگ بودم. طی دو سال و نیم گذشته هم که با اصرار آقای دادگر مسئولیت سنگین سرمربیگری این تیم را پذیرفتم هرآنچه در توان داشتم گذاشتم و متأسفم که شرایط موجود اجازه نداد به نتایج باز هم بهتری در المپیک برسیم.

با عنایت به فراهم شدن یکسری تجهیزات و مهمات و سطح تکنیکی بسیار بالای قهرمانان کشورمان یقین دارم تیراندازی ایران در بازی‌های آسیایی خوش می‌درخشد و از المپیک پاریس با دست پُرتری برمی‌گردد، هرچند نیاز به حمایت خیلی بیشتری دارد که امیدوارم با توجه به کسب مدال طلا توسط آقای فروغی و حضور وزیر ورزشی در رأس این وزارتخانه، این مهم نیز تحقق یابد.

مهمترین دستاوردهایی که تیم ملی تفنگ در طول مدتی که بعنوان سرمربی در خدمتشان بودم داشتند عبارتند از:

کسب ۴ سهمیه المپیک، با وجود مشکلات شدید اقتصادی کشور و فدراسیون، نسبت به المپیک های قبلی

کسب اولین سهمیه المپیک تاریخ تیراندازی ایران در رشته سه وضعیت مردان

کسب اولین مدال طلای تیمی جهان در تفنگ بادی زنان

کسب اولین مدال نقره تیمی آسیا در تفنگ سه وضعیت زنان

همچنین ارتقاء رکوردهای کشور بشرح زیر:

تفنگ بادی زنان: نجمه خدمتی ۶۳۳.۹ (۰.۱ کمتر از رکورد جهان)
تفنگ بادی مردان: مهیار صداقت ۶۳۱.۳

تفنگ درازکش مردان: پوریا نوروزیان ۶۲۰.۷

تکرار رکورد سه وضعیت مردان: پوریا نوروزیان ۱۱۷۶

در سه وضعیت زنان نیز نجمه خدمتی تا امتیاز ۱۱۷۹ پیش رفت هرچند به ۱۱۸۰ که قبلا توسط الهه احمدی کسب شده بود نرسید.

ضمن اینکه اکثر ملی پوشان تفنگ، رکوردهای مسابقات بین‌المللی شان را ارتقاء دادند که از این عزیزان، کلیه همکارانم و همه دلسوزانی که در فدراسیون، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از این تیم حمایت کردند و رسانه‌هایی که سعی در انعکاس واقعی رویدادهای این رشته داشتند صمیمانه تشکر می‌کنم و برای آنها و همه مردم عزیز کشورم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

در خاتمه به عنوان یک وطن پرست که از خیلی چیزها گذشت تا شاید بتواند به کشورش خدمت کند، معتقدم قسمت اعظم مشکلات کشور ناشی از عدم بکارگیری متخصصان در رشته تخصصی خودشان بوده است. یک استاد تاریخ هرچقدر هم انسان فرهیخته ای باشد نمی تواند فیزیک تدریس کند.
به امید روزی که فدراسیون تیراندازی هم بوسیله کارشناسان و پیشکسوتان همین رشته اداره شود.

انتهای پیام/۴۰۵۷/

نظر شما