شناسهٔ خبر: 49213961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رسانه‌ ها خبر دادند؛

تحولات افغانستان موضوع بحث وزرای خارجه چین و آمریکا

روسای دستگاه دیپلماسی چین و آمریکا تازه‌ترین تحولات جاری در افغانستان و روابط دوجانبه را مورد ارزیابی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رسانه‌ها غروب یکشنبه به وقت تهران از بررسی آخرین وضعیت افغانستان از سوی وزرای خارجه چین و آمریکا خبر دادند.

وبگاه چینی «جی‌سی‌تی‌ان» گزارش داد که «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده یکشنبه تلفنی گفت‌وگو کردند و در مورد وضعیت  جاری افغانستان و دیدگاه‌های چین و آمریکا در این زمینه تبادل کردند. این دو دیپلمات ارشد در خصوص روابط دو جانبه بین دو کشور نیز گفت‌وگو کردند.

انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه گذشته نزدیک فرودگاه کابل که منجر به کشته‌شدن حداقل ۱۷۰ نفر شد، با واکنش دولت پکن همراه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه گفت: «ما از انفجار  نزدیک فرودگاه کابل که باعث تلفات سنگین شد، شوکه شده و آن را بشدت محکوم می‌کنیم. انفجارها نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی در افغانستان پیچیده و وخیم است».

ژائو طی نشست خبری روزانه توضیح داد: «ما امیدواریم طرف‌های مربوطه اقدامات مؤثرتری را برای اطمینان از انتقال روان وضعیت در افغانستان و اطمینان از امنیت مردم افغان و شهروندان خارجی در این کشور انجام دهند.»

چین بارها از لشکرکشی آمریکا و متحدانش به افغانستان انتقاد کرده  و عنوان کرده‌اند  آمریکا به عنوان مقصر آغاز مسئله افغانستان، باید مسئولانه رفتار کند تا انتقال آرام قدرت در افغانستان را تضمین کند.

یک مقام ارشد چین نیز اخیرا گفت، آمریکا نباید این مسئولیت را به گردن دیگران انداخته و به سادگی از معرکه بگریزد. باید تلاش‌هایی صورت گیرد تا این اطمینان حاصل شود که خروج نیروهای خارجی به تلاطم و درگیری منجر نمی‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما