شناسهٔ خبر: 49200053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

گزارش ویژه نامه نیوز درباره تازه ترین ماموریت بایدن به گروسی

طرح ضد ایرانی آژانس

در این میان، مقامات آژانس قصد دارند به بهانه انعقاد یک توافق جامع پادمانی با ایران، دامنه بازرسی های خود در کشورمان را گسترش دهند، فارغ از اینکه طرف غربی به تعهداتش در برجام باز خواهد گشت یا خیر! بدون شک پذیرش این خواسته آژانس منطقی نمی باشد. دیپلمات‌ها در وین به بلومبرگ گفته‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون می‌تواند توافق جداگانه خود با ایران را که در آن دفعات بازدید از سایت‌های محل فرآوری اورانیوم مشخص شده‌اند را به‌روزرسانی کند. توافق مورد اشاره بلومبرگ «توافق جامع‌پادمانی» نام دارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در طول ماههای اخیر، بازی مستقیم در زمین دولت بایدن را نسبت به هر گزینه و مولفه ای دیگر از جمله " حفظ استقلال آژانس" ترجیح داده است، اکنون  مشغول انجام ماموریت تازه ای می باشد! در حالی که مذاکرات ایران و اعضای 1+4 در وین متوقف شده است ، آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی کاخ سفید و تروییکای اروپایی ماموریت پیدا کرده است " مولفه های تهدید" را علیه ایران تقویت کند تا شاید به خیال جیک سالیوان و آنتونی بلینکن، از طریق هم افزایی استراتژیک و تاکتیکی سه ضلع مثلث " واشنگتن- اتحادیه اروپا-آژانس"، پروژه مهار حداکثری ایران قدرتمند تحقق پیدا کند! در هر حال، تجربیات قبلی نشان می دهد که آژانس بار دیگر در این خصوص کورکورانه و پرهزینه عمل کرده است! هزینه ای که البته متوجه این نهاد ظاهرا بین المللی و اعتبار آن خواهد شد. 

نقشه ضد ایرانی جدید آژانس 

شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تدوین برنامه‌هایی برای ادامه بازرسی‌ها در ایران در حالت فرضی شکست مذاکرات برجام است.بر اساس ادعای این شبکه، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فعالیت‌هایشان در ایران محدود شده در حال تدوین برنامه‌های اقتضائی جهت پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران در حالت فرضی شکست مذاکرات برجام هستند.این برنامه های اقتضایی، در قالب یک گزارش در حال آماده سازی بوده و مقامات ارشد آژانس سعی کرده اند به آن ماهیتی عملیاتی ببخشند! در هر حال،  مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول آماده کردن گزارش فصلی این نهاد بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. این گزارش، در جلسه ماه بعدی آژانس در وین به دیپلمات‌ها و اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه  خواهد شد.

آژانس یک نهاد حقوقی است نه سیاسی! 

شانتاژ سیاسی آژانس در قبال فعالیتهای هسته ای صلح آمیز کشورمان در حالی صورت می گیرد که بازرسان این نهاد وابسته مدعی هستند به دنبال به دست آوردن اطلاعات کامل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. ایران در ماه‌های گذشته به دلیل عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در برجام، تعهدات خود در این توافق را کاهش داده است.این کاهش تعهدات و مناسبات، ناظر بر بدعهدی غرب در اجرای توافق هسته ای( خروج یکجانبه آمریکا و بی تعهدی محض اتحادیه اروپا) و فراتر از آن، عدم بی طرفی حقوقی آژانس صورت گرفته است..با توجه به اینکه مذاکرات در وین برای مشخص کردن وضعیت برجام به بن‌بست خورده و هنوز زمان برگزاری دور هفتم آن مشخص نیست ایران طبق مفاد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دسترسی‌های آژانس را محدود کرده و از تمدید توافقی با این نهاد بین‌المللی که اجازه ضبط ویدئو و جمع‌آوری برخی اطلاعات در چند تأسیسات ایران را فراهم می‌کرد، خودداری کرده است.بدون شک تا زمانی که تکلیف توافق هسته ای و بازگشت غرب به تعهدات حداقلی خود در برجام روشن نشود، دلیلی در خصوص بازگشت یکجانبه و یکطرفه ایران به تعهدات بازدارنده و حداکثری خود در قبال آژانس وجود ندارد. در این میان، بازی مستقیم آژانس در زمین دولت بایدن و تروییکای اروپایی نیز قادر به تغییر زمین بازی به سود واشنگتن و اروپاییان نخواهد بود! نباید گروسی فراموش کند که وی به صورت خودخواسته و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بخشی از پازل شکست آمریکا در پروسه فشار حداکثری علیه ایران بوده است. همگان به یا دارند که پس از مرگ مشکوک یوکیو آمانو مدیر کل سابق آژانس ( که هنوز ابعاد این ماجرا پنهان باقی مانده است )، مقامات آمریکایی ، اروپایی و صهیونیستی چگونه به یکباره رافائل گروسی را در مسند مدیر کلی آژانس نشانده و از حضور زودهنگام وی در این سمت حمایت کردند! 

هدفی که آژانس به آن نخواهد رسید 

در این میان، مقامات آژانس قصد دارند به بهانه انعقاد یک توافق جامع پادمانی با ایران، دامنه بازرسی های خود در کشورمان را گسترش دهند، فارغ از اینکه طرف غربی به تعهداتش در برجام باز خواهد گشت یا خیر! بدون شک پذیرش این خواسته آژانس منطقی نمی باشد. دیپلمات‌ها در وین به بلومبرگ گفته‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون می‌تواند توافق جداگانه خود با ایران را که در آن دفعات بازدید از سایت‌های محل فرآوری اورانیوم مشخص شده‌اند را به‌روزرسانی کند.  توافق مورد اشاره بلومبرگ «توافق جامع‌پادمانی» نام دارد. این رسانه مدعی شده که توافق مذکور کشورها را ملزم می‌کند در صورت عبور از برخی مرزهاش مشخص در فعالیت‌های هسته‌ای، دسترسی‌های بیشتری به بازرسان آژانس اعطا کنند.اگرچه بنابر اعلام کارشناسان آژانس، تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی از محدوده‌های مشخص‌شده در توافق جامع پادمانی فراتر رفته است اما باید توجه داشت که کاهش تعهدات ایران در برجام، از جنس " واکنش" می باشد نه " کنش" ! ضمن آنکه هر زمان طرف مقابل ( آمریکا و تروییکای اروپایی) به توافق هسته ای با ایران باز گردند و انجام تعهدات خود را تضمین کنند، این گامهای برگشت پذیر خواهد بود.در هر حال، کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، وفق سند برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و از این حیث، دارای اعتبار قانونی و حقوقی است. به عبارت بهتر، آژانس نمی تواند به بهانه واهی و دروغین مستقل بودن خود در نظام بین الملل و نگران جلوه دادن کاذب خود در قبال فعالیتهای هسته ای کشورمان، پازل مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا  ادر قبال تهران را تکمیل کند. جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ اجازه چنین اقدام مشترکی را به واشنگتن، تروییکای اروپایی و آژانس نداد و در آینده نیز نخواهد داد. این قاعده ای است که رافائل گروسی و دیگر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی ناچار به درک آن خواهند بود! 
در این میان، رسانه های غربی نیز مشغول زمینه سازی جهت "طبیعی سازی" درخواست آژانس از ایران هستند! به عنوان مثال، شبکه خبری بلومبرگ نوشته با آنکه اصلاح کردن توافق جامع پادمانی با بازرسی‌های بی‌سابقه اعطاشده ذیل برجام قابل مقایسه نیست اما افزایش تکرر بازدیدها از ذخایر هسته‌ای ایران می‌تواند برخی از نگرانی‌ها از احتمال تغییر کاربری اورانیوم به سمت مصارف نظامی را تسکین خواهد داد! این شبکه و دیگر منابع غربی، اساسا کمترین اشاره ای به " دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران" و " کارشکنی های آژانس و عدم وظیفه شناسی حداقلی این نهاد" در قبال کشورمان نکرده اند! رویکردی وقیحانه که از سوی رسانه های غربی مسبوق به سابقه بوده است. 

نظر شما