شناسهٔ خبر: 48700975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

عطر نوبرانه‌های بهشتی در اراضی شیبدار| رونق صادرات از قلب روستاهای مازندران

ساری- عطر گل و گلاب، میوه ها و نوبرانه های بهشتی از اراضی شیبدار مازندران به مشام می رسد و عرصه غیرقابل کشت دیروز به محل کارآفرینی و صادرات محصولات مبدل شده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان مازندران وجود دارد که بخش قابل توجهی از این مزارع که تا دیروز غیرقابل کشت بودند، امروز به کشتزار و باغات مثمر تبدیل شده اند.

عطر گل و گلاب، گلابی و گیلاس از مزارع و باغات استان در دامنه‌های شیبدار به مشام می‌رسد و دشت‌های زرد آفتابگردان در دامنه‌های روستایی نیز چشم نواز شده است.

طی چندسال گذشته بیش از پنج هزار هکتار از اراضی شیبدار مازندران به زیر کشت گیاهان دارویی رفت و بسیاری از کشاورزان و روستاییان نیز، عرصه‌های زراعی لم یزرع را به باغات گل و گیاه و یا میوه‌های مثمر تبدیل کرده اند.

صادرات گلابی از کجور تا عراق
در روستای کیاکلای بخش کجور نوشهر، بانوی کارآفرین بخشی از اراضی و باغات را تولید گلابی اختصاص داد و از دو هکتار باغات گلابی، محصولات را روانه بازار کرده است. مریم باروجی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درختان گلابی باغم در سن پنج سالگی قرار دارند، افزود: این درختان از سه سالگی اقدام به باردهی کردند و در حال حاضر میزان برداشت به بیش از ۳۰ تن رسیده است.

وی با انتقاد از حضور دلالان و واسطه‌های اظهار داشت: در حال حاضر زحمت به دوش باغدار و سودش به جیب دلال و واسطه است و بازار مصرف این نوع گلابی در کشورهای عربی نظر عراق و دبی است.

عطر نوبرانه‌های بهشتی در اراضی شیبدار| رونق صادرات از قلب روستاهای مازندران

وی با اظهار این که برای جواز سردخانه محصول اقدام کردیم اما مسئولان عنوان کردند حجم و ظرفیت سردخانه باید هزار تن باشد، افزود: این درحالی است که میزان برداشت محصول منطقه به هزار تن نخواهد رسید و از مسئولان تقاضا داریم در این زمینه همکاری و مساعدت داشته باشند.

در عین حال رئیس جهاد کشاورزی نوشهر نیز با اشاره به اینکه گلابی بیروتی نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم است از کشاورزان و باغداران خواست تا در اراضی و مزارع شیبدار به تولید این محصول بپردازند.

وی افزود: همچنین در سطح کم می‌توان رقم بیشتری از گلابی بیروتی را کشت کرد که سبب افزایش تولید و محصول خواهد شد.

وی سطح باغات گلابی شهرستان نوشهر را ۱۵۰ هکتار ذکر کرد و گفت ۱۰۰ هکتار از این باغات بارور بوده و سالانه سه هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود.

از نوشهر در غرب مازندران به نکا در شرق که برویم، مزرعه زرد آفتابگردان در روستای نوذرآباد نکا چشم نوازی می‌کند، مزرعه‌ای که هشت رقم گل آفتابگردان در آن کشت شده و روزهای طلایی را سپری می‌کند.

تولید هشت نوع آفتابگردان در نکا
مؤمن کارشناس مرکز جهاد کشاورزی نکا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طرح کشت آفتابگردان با هشت رقم در روستای نوذرآباد اجرا شده است، افزود: کاشت این رقم‌ها در خردادماه انجام شد و پس از هفت روز تمامی این ارقام به مرحله سبزدهی رسیدند.

وی با بیان اینکه این مزرعه به مساحت سه هزار مترمربع در حاشیه نیروگاه نکا ایجاد شده است، افزود: طرح پی وی اس آفتابگردان با هشت رقم اجرا شده است و رقم لوانته، لاوات، هایسان، پروکروز و شمس از جمله ارقام است.

وی ادامه داد: رقم لوانته و لاوات از نظر وضعیت رشد زودتر از دیگر ارقام به مرحله گل دهی رسیده است و کشاورزانی که درختان زیر سه ساله دارند می‌تواند آفتابگردان را لابه لای درختان کشت کنند.

پیشنهاد می‌شود بعد از کشت کلزا، کشت رقم‌های آفتابگردان در دستور کار قرار گیرد و با توجه به سازگاری این محصول و آسان بودن مراحل کاشت و نگهداری، دارای صرفه اقتصادی است

این کارشناس با اظهار اینکه تولید آفتابگردان بازدهی اقتصادی خوبی دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود بعد از کشت کلزا، کشت رقم‌های آفتابگردان در دستور کار قرار گیرد و با توجه به سازگاری این محصول و آسان بودن مراحل کاشت و نگهداری، دارای صرفه اقتصادی است.

عطر نوبرانه‌های بهشتی در اراضی شیبدار| رونق صادرات از قلب روستاهای مازندران

وی دو بار آبیاری و یک بار وجین را از جمله عملیات پرورش آفتابگردان ذکر کرد و گفت: امیدواریم این محصول در سال‌های آتی در سطح وسیعی کشت شود.

مؤمن به شوری آب و خاک در منطقه اشاره و اضافه کرد: با توجه به شورای آب و خاک روستا، رقم‌های کشت شده دارای طبق‌های خوبی هستند و امیدواریم برداشت خوب و ایده آلی از رقم‌ها داشته باشیم.

کشت آفتابگردان توسعه یابد
علاوه بر گلابی و آفتابگردان محصولات مختلفی در مزارع و اراضی شیبدار دامنه‌های کوهستانی مازندران کشت می‌شود که گیاهان دارویی، گیلاس، سیب، هلو و شلیل از جمله آن است و سطح قابل توجهی از اراضی استان را به خود اختصاص داده است.

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش سطح گل و گیاهان دارویی در استان گفت: طی چند سال اخیر بیش از پنج هزار هکتار از مزارع شیبدار استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به سودآوری محصولات و گیاهان دارویی، ترویج و توسعه کشت محصولات را از مهمترین برنامه‌های فراروی بیان کرد.

۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در مازندران وجود دارد که قابلیت تبدیل به باغات مثمر و کشت محصولات باغی را داراست.

نظر شما