شناسهٔ خبر: 48700936 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

شراره رخام در گفت و گو با خبرگزاری برنا:

شخصیت ها در سینما و تلویزیون خاکستری شده/علاقه خاصی به ایفای نقش منفی دارم/باور پذیری و تنفر مردم نشان دهنده کارآمد بودن بازیگر است/ نویسنده ها در دیالوگ نویسی ضعف دارند!

یگانه پاکستانی

شراره رخام اولین تجربه خود را در سال 74 با «عروسک کاغذی» پشت سر گذاشت و با مجموعه «فقط بخاطر تو» در رمضان سال 82 به شهرت رسید. رخام در برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی با نقش و شخصیت منفی در مقابل مخاطب حاضر شده که همین مسئله باعث شد تا خبرنگار برنا طبق گزارشی حول محور شخصیت و کاراکتر های منفی در سینما و تلویزیون با او به گفت و گو بنشیند که حاصل را در ذیل از نظر می گذرانید.

صاحب‌خبر -

شراره رخام بازیگر، در پاسخ به این سوال که با توجه به خاکستری شدن شخصیت ها و فاصله گیری از شخصیت های مثبت و منفی آیا امروزه در سینما و تلویزیون هنرمندان ماندگاری در دست داریم یا خیر به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: امروزه شخصیت ها خاکستری شده اند و نمی توان آن طور که باید نقش های بسیار منفی و تا حدودی سیاه و حتی بر عکس آن  سفید و مثبت را نشان داد چرا که همه افراد به طور مطلق بد و خوب نیستند. اما در این شکی نیست که بازیگران قابلی که در عرصه بازیگری حضور دارند می توانند این نوع نقش ها را به نحو احسن ایفا کنند.

او در این باره که آیا این خاکستری شدن ویژکی سینمای مدرن است یا خیر بیان کرد: راستش من نمی دانم که این خاکستری بودن نشانه و ویژگی چه چیزی است اما به عنوان یک مخاطب می گویم که اصولا تضاد ها هستند که جذابیت ایجاد می کنند و هر چه این تضاد ها بیشتر باشد جذابیت فیلم ها نیز بیشتر است به این دلیل که باعث می شود از یک دستی خارج شود.

رخام در این باره که چقدر به نقش منفی علاقه دارد و این منفی بودن چقدر برای او جذابیت دارد تصریح کرد: به شدت نقش منفی را دوست دارم از این جهت که معتقدم همه ی ما در زندگی عادی سعی می کنیم فرد خوبی باشیم و اصطلاحا نقش مثبت بودن را در زندگی ایفا می کنیم اما به نظر من ایفای نقش منفی از مثبت بودن سخت تر است و باید بتوانیم شخصیت منفی را آن قدر خوب از آب در بیاوریم که همه از تو متنفر شوند و آن زمان که موفق شدیم تا مردم نسبت به آن کاراکتر تنفر داشته باشند و فکر کنند که در زندگی عادی هم همین گونه هستیم نقش به درستی ایفا شده است. به نظر من جذابیت نقش منفی خیلی بالاتر است و ترجیح من در هر زمان این است که نقش های منفی و حتی سیاه را بازی کنم تا همه از آن کاراکتر متنفر شوند البته نه به این خاطر که خودآزاری داشته باشم خیر به واسطه این که این چالش و این تاثیر گذاری نشان از این دارد که کار من درست بوده و من به خوبی از پس آن بر آمده ام.

او در پاسخ به این سوال که چرا برخی نویسنده ها فیلمنامه و نقش منفی را خوب از آب در نمی آورند اظهار کرد: به نظر من نویسنده های خوب هر دو نقش های منفی و مثبت را خوب نگارش می کنند. البته یکی از کمبودهای ما به استثنای برخی از نویسندگان درجه یک دیالوگ نویسی است درواقع ما دیالوگ نویسی های تاثیر گذاری نداریم یا بهتر است بگویم انگشت شمار هستند  به طور کل دیالوگ نویسی قابل می تواند مخاطب را درگیر کند.

بازیگر «سمفونی تاریک» در این خصوص که چرا دیگر در جشنواره های داخلی به بازیگر نقش منفی جایزه نمی دهند خاطرنشان کرد: فکر نمی کنم تعلق نگرفتن جایزه به بازیگر نقش منفی دلیل  اصلی باشد واصولا تاثیر گذاری خط مقدم است. به طور کل ذائقه افراد در حال تغییر است به نوعی می توان گفت این ذائقه شباهتی با مد دارد در گذشته مردم بیشتر به فیلم و سریال های پلیسی و جنگی علاقه داشتند بعد مدت ها به سوی نقش های لاکچری و پر زرق و برق روی آوردند و..... به نظر من یک نویسنده باهوش به ذائقه لحظه ای و روز جامعه توجه می کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما