شناسهٔ خبر: 48700924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا بررسی می‌کند؛

جبران خسارات تالارهای آسیب‌ دیده از کرونا

در حالی‌ که تالارهای بسیاری از رهگذر ویروس کرونا متحمل خسارات سنگینی شده‌اند پرداخت تسهیلات بنگاه محور به تالارهای پذیرایی آسیب‌ دیده از کرونا در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا مطرح و در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۰ تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفندماه سال ۹۸ بود که با شیوع ویروس کرونا تعطیلی تالارهای پذیرایی به عنوان یکی از مشاغل پرخطر اعلام شد؛ مگر در مناطق زرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان فعالیت وجود داشت. این گونه که به تدریج با تداوم این ویروس، بسیاری از این تالارها با ورشکستگی و تعطیلی روبرو شدند و هزاران نفر هم با بیکاری مواجه گشتند؛ زیرا به دلیل نبود مسافر داخلی و خارجی در استان‌های گردشگر پذیر، هتل‌ها با بیشترین میزان خسارت مواجه شدند و بحران تا جایی پیشروی داشت که حتی ارائه تسهیلات هم نتوانست به این مراکز کمکی کند.

باگذشت بیشتر از یک سال از شیوع این ویروس هنوز هم این صنف نتوانسته است بخشی اندک از خسارات خود را جبران نماید. اخیراً اتاق اصناف ایران، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر ارائه تسهیلات کرونایی به تالارهای آسیب دیده تأکید کرده است که تالارهای پذیرایی به موجب موج‌های شیوع کرونا در کشور، در بیشتر ایام ۱۷ ماه گذشته تعطیل بوده و دچار خسارات شدید و بلکه تعطیلی کامل شده‌اند. این تسهیلات هر چند با تأخیر زیادی مصوب شده است اما به شرط تسهیل شرایط بازپرداخت، می‌تواند بخشی از خسارت‌ها را جبران کند.

شرایط پرداخت تسهیلات کرونایی برای تالارها

اکنون سوال آن است که تسهیلات اشاره شده به چه میزان و در چه قالبی پرداخت خواهد شد؟

دستورالعمل پرداخت این تسهیلات از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور جهت اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ابلاغ شد. مبلغ تسهیلات استحقاقی دارندگان تالارهای پذیرایی به شرح ذیل است:

گروه یک: سقف مبلغ تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای مساحت تا ۲۰۰ مترمربع (فضای سالن) / مساحت برای تا ۴۰۰ مترمربع (باغ تالار)

گروه دو: سقف مبلغ ۳۰۰ میلیون تومانی برای مساحت ۲۰۰ تا ۵۰۰ مترمربع (فضای سالن) / مساحت برای بازه ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمربع (باغ تالار)

گروه سه: سقف مبلغ ۴۵۰ میلیون تومانی برای مساحت ۵۰۰ مترمربع و بیشتر (فضای سالن) / مساحت بازه ۱۰۰۰ مترمربع و بیشتر (باغ تالار)

همچنین تسهیلات این دستورالعمل طی عقد مرابحه عام به صورت یک مرحله‌ای با نرخ ۱۲ درصد و اقساط ۲۰ ماهه پرداخت می‌شود. مدت سه ماه نیز برای بازپرداخت قسط اول این تسهیلات پس از اخذ آن، تنفس محاسبه و اعمال خواهد شد که مجموعاً دوره اقساط ۲۲ ماه خواهد بود.

در این راستا، متقاضیان اخذ تسهیلات بانکی باید تا پایان شهریور ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه کارا (وزارت کار)، به نشانی اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir ضمن ثبت‌نام، اطلاعات لازم را بر اساس فرم‌های مربوطه تکمیل کنند.

مهلت پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل توسط بانک‌های عامل تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ و محل تأمین منابع مالی موردنیاز این دستورالعمل نیز منابع مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا برای اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا است.

حال آنچه در رابطه با ارائه این تسهیلات، قابل تأمل بوده آن است که در قالب وام ارائه شده و کمک بلاعوض دولت به تالاردارن آسیب دیده از کرونا و تعطیلی‌های اجباری ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست. در این باره دولت باید در نظر داشته باشد که بازپرداخت این وام مستلزم ادامه فعالیت و کسب درآمد است و مادامی‌که تالارهای پذیرایی در سیل تعطیلی‌های ناشی از شرایط قرمز کرونایی قرار گیرند، بازپرداخت این تسهیلات مشکل و معضل بعدی خواهد بود. از این رو، اتاق اصناف ایران بابت استمهال بیشتر این تسهیلات، همچنان پیگیر و مصر خواهد بود.

از تسهیلات ارائه شده چندان استقبالی نشد

کریم بیگی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از تخصیص این تسهیلات به تالارهای تحت نظارت اتحادیه رستوران‌داران خبر می‌دهد و می‌گوید: این وام برای تالارهای زیرمجموعه هتلداران نیست. به دلیل کاهش تعداد مسافرت‌ها در طول این دوران شیوع کرونا تقریباً درآمد هتلداران افت ۸۰ تا ۹۰ درصدی داشته است. تا جایی که حدود ۹ هتل در اصفهان تعطیل شده‌اند؛ بسیاری از هتلداران هم به فروشنده تبدیل‌شده‌اند، زیرا توان ادامه این شرایط را ندارند که ضرری غیرقابل جبران بر صنعت گردشگری استان و کشور وارد می‌کند.

وی در رابطه با ارائه حمایت‌هایی به این بخش تصریح می‌کند: اگر تسهیلاتی هم در این دوران ارائه شده است، تا سقف ۱ میلیارد تومان و بازپرداخت با سود ۱۲ درصد بوده که به دلایل پیچیدگی‌های اداری و مکفی نبودن میزان وام، کمتر استقبالی برای دریافت آن شده است.

این مسئول یادآور می‌شود: اما بحران دیگری که با رکود صنعت هتلداری به وجود آمد ریزش نیروهای خدماتی این مراکز و راه‌یابی به مراکز تولیدی و صنعتی بوده است. نیروهایی که سال‌ها برای آموزش آن‌ها تلاش شده بود اما با وجود شرایط پیش آمده به سمت اشتغال در دیگر مراکز سوق یافتند و قطعاً با اتمام کرونا این مورد تبدیل به بحرانی برای هتل‌ها خواهد شد.

بیگی در پاسخ به این سوال که آیا تنها دلیل کسادی وضعیت هتل‌ها به کرونا مربوط می‌شود یا دلایل دیگری هم درمیان است؟، توضیح می‌دهد: علاوه بر کرونا وضعیت نامناسب اقتصادی مردم هم دلیل دیگری برای کاهش مسافرت‌ها است، زیرا در این شرایط، سفر در جایگاه آخر سبد هزینه‌های یک خانوار قرار دارد که معمولاً بعد از تأمین مخارج دیگر به آن توجه می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در حالی این وضعیت برای هتلداران به وجود آمده است که این گروه از فعالان صنعت گردشگری خواستار افزایش درآمد نیستند و فقط دنبال تأمین هزینه‌های جاری و حفظ موجودیت و بقای خود هستند، اما باوجود شرایط پیش‌آمده هرچه می‌گذرد هزینه‌ها افزون‌تر و درآمد هتلداران کم‌تر می‌شود.

این گونه تسهیلات کارآمد نیست

اما امیرحسین عکاف‌زاده، رئیس اتحادیه رستوران‌داران اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبر نگار ایمنا با تائید مبلغ تسهیلات اشاره شده برای تالارهای پذیرایی می‌گوید: دریافت این‌گونه تسهیلات مشکل و باز پرداخت آن نیز دشوارتر است. تاکنون حمایتی که باعث بهبود شرایط تالارها و رستوران‌های آسیب دیده از کرونا باشد انجام نگرفته است. تسهیلات این‌چنینی نیز اگر ارائه می‌شود پاسخگوی این خسارات نیست.

وی تصریح می‌کند: در صورتی که وام بلندمدت، بدون دریافت بهره در نظر گرفته شود می‌توان نام حمایت را بر آن گذاشت وگرنه زمانی که تالاری مشغول به فعالیت نیست و درآمدزایی ندارد، چگونه اگر موفق به دریافت تسهیلات هم شود اقساط آن را پرداخت کند و چگونه بتواند هزینه‌های کارکنان خود را تأمین نماید.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران اصفهان خاطرنشان می‌کند: شرایط این تالارها در حدی بحرانی است که با رفع کامل کرونا و رونق گیری فعالیت این مراکز، تا مدت‌ها به زحمت توان تأمین هزینه‌ای جاری را داشته باشند. بنابراین لازم است تدبیری اندیشیده شود که به طور اساسی مشکل این‌گونه مراکز خسارت دیده را حل نماید وگرنه چنین حمایت‌هایی نه تنها مشکل گشا نبوده بلکه هزینه‌بر هم است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

نظر شما