شناسهٔ خبر: 48691225 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جنجال بر سر جنسیت دونده نامیبیا / از او تست بگیرید!

کریستین امبوما یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های المپیک 2020 توکیو بوده است چرا که موفقیت او سبب شده تا فیزیک عظلانی‌اش به سوژه رسانه ها تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاینمرتضی پیچکا؛ این ورزشکار 18 سال اهل نامیبیا موفق شد در مرحله نیمه نهایی دوی 200 متر بانوان با ثبت رکورد 21 ثانیه و 97 صدم ثانیه راهی فینال این ماده شود. اما این پایان کار برای این ورزشکار جوان نبوده است. چرا که با فوکوس رسانه‌ها بر زندگی شخصی امبوما، اکنون مشخص شده او مبتلا به هایپرآندروژنیسم است. وضعیتی که در آن بدن بیش از حد طبیعی هورمون‌های تستوسترون تولید می‌کند. به همین خاطر کشورهای رقیب روی این اختلال به عنوان یک دوپینگ مانور می‌دهند. 

 مارسین اورباس، دونده سابق لهستانی با 19 ثانیه و 98 صدم ثانیه رکورد دنیا در بخش بانوان در رشته 200 متر را در اختیار دارد، یکی از کسانی است که در پی به چالش کشیدن این دونده سیه چرده است: من می‌خواهم درخواست کنم تا از امبوما یک آزمایش کامل صورت بگیرد تا مطمئن شویم که او یک زن است. او ویژگی‌های یک پسر 18 ساله را دارد. مزیت تستوسترون بیشتر امبوما نسبت به سایر شرکت کنندگان با چشم غیر مسلح هم دیده می‌شود. در ساختار بدن، حالت حرکت، تکنیک، در عین حال در سرعت و استقامت هم به شدت مشخص است. با پیشرفت و بهبود در تکنیک خود، او به زودی از رکورد 21 ثانیه در 200 متر و 47 ثانیه در 400 متر عبور خواهد کرد. برخی همچنان فکر می‌کنند که این اتفاقات در شرایط برابر و عادلانه رخ می‌دهد اما این قطعا بی عدالتی آشکار و گستاخانه علیه زنان است. باید از او تست گرفته شود تا عدالت رعایت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما