شناسهٔ خبر: 48666985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رییس پارک علم و فناوری ایلام:

170 هزار دلار محصولات فناورانه از ايلام به عراق صادر شد

صاحب‌خبر -
170 هزار دلار محصولات فناورانه از ايلام به عراق صادر شد

خبرگزاری آریا - رییس پارک علم و فناوری استان ایلام از صادرات 170 هزار دلار محصولات فناورانه این پارک به کشور عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آریا از ایلام، کامران طاهرپور در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار داشت: این محصولات توسط توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده اند که شمار آنها 107 محصول بودند و 67 محصول توانستند تولید و حتی صادر شوند.

وی افزود: اکنون یک هزار و 98 نفر در شرکت های فناوری و پژوهشی استان مشغول فعالیت هستند و مجموع فروش محصولات آنها 59 میلیارد ریال بوده است.

رییس پارک علم و فناوری ایلام تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش های انجام گرفته مجموع شرکت های دانش بنیان از 2 شرکت به 24 شرکت در استان افزایش یافته است و تلاش می کنیم تا پایان سال این آمار به 30 شرکت افزایش یابد.

طاهرپور یادآور شد: همچنین سعی شده با پرداخت 59 میلیارد ریال تسهیلات از این شرکت ها حمایت کنیم و قرار است 40 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره نیز در اختیار آنها قرار داده شود.

وی از ثبت 78 اختراع ملی توسط این پارک در کشور خبر داد و گفت: توسعه صندوق فناوری پژوهش استان و جهش بسیار خوب در رشد شتاب دهنده ها باعث عملکرد مطلوب این پارک بوده است.

رییس پارک علم و فناوری ایلام ادامه داد: اکنون چهار شرکت شتاب‌دهنده تخصصی ایده های نو را مورد حمایت قرار می دهند و از کارآموزی دانشجویان آی تی حمایت می کنند.

طاهرپور با اشاره به اینکه استان ایلام در بحث نرم افزاری از توانمندی برخورداری است گفت: اما نیازمند حمایت هستیم که صندوق پژوهش استان به عنوان یکی از حلقه های توسعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی از جهت دهی پایان نامه دانشجویان به سمت تجاری سازی خبر داد و افزود: 560 میلیون ریال ریال برای حمایت از 35 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه آی تی و آی سی تی هزینه شده است.

رییس پارک علم و فناوری ایلام افزود: همچنین در تلاش هستیم تا کریدور صادرات محصولات دانش بنیان به کشور عراق در مهران ایجاد شود که برای این امر پنج هکتار زمین اختصاص یافته و با کمک بخش خصوصی در حال راه اندازی آن هستیم.

طاهرپور ادامه داد: در بحث کرونا 11 شرکت دانش بنیان استان با تولید 24 محصول به کشور عراق صادر کردند و بخشی نیز در بازار کشور بفروش رسید اما هنوز محصولات دیگری هستند که بفروش نرفته اند.

وی به احداث پارک علم و فناوری استان اشاره کرد و گفت: این طرح با 30 درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون 127 میلیارد ریال هزینه داشته و در سطح هفت هزار و 500 متر زیربنا در حال اجراست.

وی افزود: برای تکمیل این طرح 430 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع تخصیص یابد.

مدیرکل بازرسی استان نیز در این نشست گفت: مردم متوجه خدمات و فعالیت های انجام گرفته هستند و می بینند کدام دستگاه کار کرده است.

مهدی اصلانی اظهار داشت: همه دستگاه های دولتی طبق قانون باید از محصولات شرکت های دانش بنیان استقبال کنند.

وی افزود: اگر دستگاهی از محصولات خارجی استفاده کند،  باید 10 درصد اعتبار خرید محصول را به امر پژوهش برای تولید محصول مشابه اختصاص دهد تا کالا مشابه سازی شود.

وی تاکید کرد: اگر استانداردهای لازم رعایت و در چارچوب قانون و استانداردها محصولات تولید شوند، بطور حتم مورد حمایت قرار می گیرند.

 

نظر شما