شناسهٔ خبر: 48662575 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پيشگيري از کرونا با واکسيناسيون و رعايت شيوه نامه‌ها

صاحب‌خبر -
پيشگيري از کرونا با واکسيناسيون و رعايت شيوه نامه‌ها
خبرگزاری آریا- رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بهترین راه مقابله و پیشگیری از نوع دلتای ویروس کرونا رعایت شیوه نامه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی لازم است.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای دکتر داود یادگاری نیا با اشاره به قدرت سرایت بالای دلتا، افزود: این ویروس بیش از 60 درصد از ویروس انگلیسی و 220 درصد نسبت به سوش ویروس ووهان چین مسری‌تر یا به عبارتی آلوده کننده‌تر است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در هر ترشحات تنفسی افراد مبتلا میزان ویروس هزار برابر بیشتر است که این موضوع نشان می‌دهد دلتا فوق العاده مسری است.
دکتر یادگاری نیا ادامه داد: همه این موارد نشان می‌دهد که دلتا با کسی شوخی ندارد و باید آن را جدی گرفت و پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کرد.
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دلتا در اکثر کشور‌های دنیا، ویروس غالب است و در کشور ما هم این ویروس شایعترین علل ابتلا به بیماری کرونا است.
دکتر یادگاری نیا افزود: این ویروس سریع انتقال پیدا می‌کند و تجربیات عینی نشان می‌دهد در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به این ویروس، بقیه هم به احتمال فراوان مبتلا می‌شوند، به عبارتی تا مشخص شود فرد مبتلا است و خود را قرنطینه کند، ویروس به سایر اعضای خانواده منتقل خواهد شد.
 
دورهمی خانوادگی؛ ممنوع
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی سبب انتشار سریع این ویروس می‌شود و در این شرایط نباید در دورهمی‌های خانوادگی حضور یابیم.
دکتر یادگاری نیا گفت: جوانان و حتی کودکان هم به این سوش مبتلا می‌شوند، اما خوشبختانه تاکنون عوارض شدید در کودکان گزارش نشده است.
این متخصص تاکید کرد: حتی جوانان سالم که هیچ بیماری زمینه‌ای هم ندارند، سر از بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در می‌آورند.
آقای یادگاری نیا با بیان اینکه سرعت انتقال این ویروس سبب افزایش سرعت انتشار و شدت بیماری می‌شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده در برخی از افراد مبتلا به سوش دلتا، گرفتاری ریوی به مراتب شدیدتر است.
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: این سویه هم میزان بستری افراد در بیمارستان و هم سرعت انتقال بیماری را از سویه‌های دیگر را بالاتر برده است؛ پس بیشتر مراقب باشیم.
 
واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی بهترین روش پیشگیرانه کرونا
این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید براینکه در حال حاضر واکسینه شدن و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، بهترین روش پیشگیرانه است، ادامه داد: البته افرادی که واکسینه شده اند، نباید تصور کنند ایمنی 100 درصد در برابر این بیماری دارند.
دکتر یادگاری نیا گفت: مشاهده شده افراد واکسینه شده هم باز هم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند.
وی بر لزوم رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد و گفت: فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و حضور نیافتن در تجمعات باید کماکان رعایت شود.
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: فرد مبتلا باید خود را در خانه قرنطینه کند و به هیچ وجه در اجتماعات حضور پیدا نکند، اما متاسفانه برخی از هموطنان پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.
دکتر یادگاری نیا یادآور شد: اکنون که در فصل گرم تابستان قرار داریم، حداقل گاهی اوقات درب و پنجره‌های محل زندگی و کسب و کار باز کنید تا هوا جریان پیدا کند.

نظر شما