شناسهٔ خبر: 48657798 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

پژوهشگر فلسفه:

سهروردی مؤسس مکتب «اشراق» بود

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، شهرام پازوکی در مراسم گرامیداشت روز زنجان و شیخ شهاب‌الدین سهروردی با اشاره به نظریات مختلف در ارتباط با موضوعات فلسفی گفت: مهم ترین محور در عرصه اندیشه فلسفی، هستی شناسی است. عموم حکیمان در تاملات فلسفی خود به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته اند. بحث از هستی برای نخستین بار و به صورت مستقل در اندیشه های ارسطو، فیلسوف یونان باستان، طرح شد.

وی گفت: فلاسفه مشا با تعریفی که از علم می کردند و آن را حصولی صرف می دانستند، به علم حضوری تعلقی نشان نداد، ولی فلاسفه اشراق بنابر سائقه عرفانی خویش علم حضوری را در فلسفه طرح کردند.

پازوکی به تبیین جایگاه فکری این فیلسوف پرداخت و گفت: شیخ شهاب‌الدین سهروردی از فیلسوفان بزرگ اسلامی است، به‌ویژه آن‌که خود او مؤسس مکتب «اشراق» بود، یک معنای «اشراق» این است که او فلسفه‌ای را عرضه کرد که از ایرانیان باستان گرفته بود. معنای دیگر آن بود که این مکتب بر پایه اشراق، یعنی کشفیاتی که بر دل‌ها آشکار می‌شود، نهاده شده است.

وی با اشاره به اینکه سهروردی پس از بررسی فلسفه مشاء، فلسفه اشراق را پایه‌ریزی کرد. بعد از سهروردی، جریان اشراقیان به سیر تاریخی خودش ادامه داد، اظهار کرد: منزلت شهاب‌الدین سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار با اهمیت است.

نظر شما