شناسهٔ خبر: 48657634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در جهان؛

افراد واکسینه شده می توانند ناقل ویروس هستند/جولان دوباره کرونا در آمریکا/رکورد واکسیناسیون علیه کرونا در سنگال

صاحب‌خبر -
افراد واکسینه شده می توانند ناقل ویروس هستند/جولان دوباره کرونا در آمریکا/رکورد واکسیناسیون علیه کرونا در سنگال
خبرگزاری آریا-در پی افزایش میزان شیوع کرونا در تایلند، شهروندان بانکوک در اعتراض به نحوه مدیریت و مبارزه دولت این کشور در برابر کرونا به خیابان ها آمدند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازرویترز، در پی تداوم ناآرامی‌ها در تایلند، معترضین به عملکرد ضعیف دولت این کشور در قبال مبارزه با شیوع کرونا امروز با خودروها و موتور سیکلت های خود برای تظاهرات به خیابان‌های بانکوک آمده و خواستار استعفای «پرایوث چان اوچا» نخست وزیر این کشور شدند.
بر اساس این گزارش، معترضین با پیمایش مسیری بیست کیلومتری در بانکوک با به صدا در آوردن بوق خودروهای خود، از مرکز این شهر به سمت فرودگاه بین‌المللی بانکوک حرکت کردند.
لازم به ذکر است تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در تایلند، طی روزهای اخیر به رکوردی تاریخی رسیده است. تنها امروز، یکشنبه، مقام‌های بهداشتی تایلند از ابتلای 18027 نفر به کرونا و همچنین مرگ 133 نفر در این کشور بر اثر ابتلاء به کرونا خبر دادند.
معترضین به نحوه اداره کشور توسط نخست وزیر تایلند، از هفته گذشته بار دیگر به خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور آمده و علیه سیاست‌های دولت چان اوچا دست به اعتراضات گسترده زده زده‌اند

دانشمندان اتریشی عوامل موثر در ظهور گونه‌های جدید کرونارا شناسایی کردند
گروهی از دانشمندان به سرپرستی فئودور کاندراشف از موسسه علم و فناوری اتریش گفتند که انواع جدید کووید-19 پس از برداشته شدن محدودیت ها در بسیاری از کشورها شروع به گسترش کردند. نتایج این تحقیق در مجله علمی ساینتیفیک ریپورت منتشر شده است.
آنها با ساخت یک مدل اپیدمیولوژیک، دریافتند که خطر جهش کرونا به دو عامل بستگی دارد: نسبت جمعیت واکسینه شده و تعداد آستانه افراد مبتلا. در نتیجه محققان به این نتیجه رسیدند که اکثریت جمعیت (حداقل 60 درصد) باید واکسینه شوند.
محققان همچنین تأیید کردند که مردم باید بعد از واکسیناسیون به پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ادامه دهند. به گفته کارشناسان، امروزه جابجایی آزاد به دلیل میزان متفاوت واکسیناسیون در سراسر جهان خطرات عفونت را به همراه دارد و همچنین با ظهور گونه های خطرناک جدید در جمعیت همراه است.
برای جلوگیری از این اتفاق، محدودیت های اپیدمیولوژیک باید به صورت بین المللی مورد توافق قرار گیرد.

مقام آمریکایی: شیوع کرونا در کشور در حال وخیم‌تر شدن است
مدیر سازمان بیماری های عفونی آمریکا در مصاحبه‌ای هشدار داد با توجه به شیوع سویه دلتای ویروس کرونا، شرایط ابتلا به این ویروس در این کشور در حال وخیم‌تر شدن است.
 «آنتونی فائوچی» مدیر سازمان بیماری های عفونی آمریکا روز یکشنبه هشدار داد که شرایط این کشور از لحاظ ابتلا به کرونا وخیم‌تر خواهد شد.
وی که با «ای‌بی‌سی نیوز» مصاحبه می‌کرد، گفت: «من فکر نمی‌کنم که شاهد قرنطینه باشیم. من فکر می‌کنم درصد کافی از مردم واکسن زده‌اند البته نه آنقدر کافی که جلوی شیوع را بگیرد اما من معتقدم این میزان آنقدر کافی میباشد که به ما اجازه ندهد به شرایطی که زمستان گذشته شاهد آن بودیم برویم. اما وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است».
این مقام بهداشتی آمریکا اضافه کرد: «شما شاهد شتاب تعداد افراد مبتلا هستید. هر روز هفته این آمار در حال افزایش است. شما می‌دانید چه چیزی را واقعا باید انجام دهیم. ما این را بارها و بارها گفته‌ایم. ما 100 میلیون نفر در این کشور داریم که شرایط واکسن زدن را دارند اما واکسن نمی‌زنند. ما شاهد شیوع در میان کسانی هستیم که واکسن نزده‌اند».
بالا رفتن مجدد آمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده و افزایش بی‌میلی آمریکایی‌ها برای تزریق واکسن «کووید-19»، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا را بر آن داشته است تا تمهیداتی را برای ترغیب مردم این کشور به تزریق واکسن در نظر بگیرد که از آن جمله می‌توان به اجباری شدن تست هفتگی کرونا برای کارکنان دولت و ارائه پاداش 100 دلاری به هر آمریکایی که حاضر به دریافت واکسن کرونا شوند، اشاره کرد.
طبق گزارش سی ان ان، اقدامات جدید دولت بایدن در شرایطی صورت می‌گیرد که تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا و آمار مرگ و میر مرتبط با این ویروس مرگبار در ایالات متحده مجدداً سیر صعودی در پیش گرفته است و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اکثر قریب به اتفاق افرادی که میزان ابتلا در آن‌ها شدید بوده است، واکسن دریافت نکرده‌اند.

جولان دوباره کرونا در آمریکا
آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا در آمریکا بار دیگر رو به صعود رفت.
به گزارش روسیا الیوم، ایالات متحده آمریکا طی 24 ساعت گذشته 101هزار و 171 مورد ابتلا به کرونا و 451 مورد فوتی را در اثر کرونا ثبت کرده است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا تأکید کرد که مجموع تعداد مبتلایان به کرونا تا کنون به 34 میلیون و 926 هزار و 462 نفر و تعداد جان باختگان به 610 هزار و 837 نفر رسید.

رکورد واکسیناسیون علیه بیماری کووید-19 در سنگال
همزمان با افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 در سنگال، دولت این کشور در تلاش است روند واکسینه کردن شهروندان علیه این بیماری همه‌گیر را شدت بخشد.
مراکز توزیع واکسن در چندین نقطۀ داکار، پایتخت برپا شده‌اند؛ جایی که سه‌چهارم کل مبتلایان به کرونا از زمان آغاز همه‌گیری از میان ساکنان آن بوده‌اند.
بنابر آمار وزارت بهداشت این کشور آفریقایی، روز چهارشنبه حدود 40 هزار دوز واکسن تزریق شده که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود؛ هر چند در مجموع تا کنون تقریبا 900 هزار دوز واکسن توزیع شده و کمتر از 2 درصد از جمعیت سنگال واکسینه شده‌اند.
 
افراد واکسینه هم ناقل ویروس هستند
نتیجه یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می دهد که افراد واکسینه شده به اندازه افراد دیگر می توانند در انتقال ویروس کرونا نقش داشته باشند.
بنا بر داده های جدید که از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده منتشر شده است تعداد ویروس در بینی افراد واکسینه شده می تواند به اندازه افرادی باشد که واکسن نزده اند. به این ترتیب افرادی که به طور کامل در برابر بیماری همه گیر «کووید 19» واکسینه شده اند به اندازه دیگران می توانند ناقل ویروس باشند.
نتیجه بررسی های جدید در یکی از گزارش های هفتگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا منتشر شده است. داده های جدید با تصمیم جدید این مرکز که از افراد واکسینه شده می خواهد در محیط های بسته یا پرخطر از ماسک استفاده کنند همخوانی دارد.
از سوی دیگر گزارشی جدید از بررسی های دانشمندان درباره تاثیر واکسیناسون بر شیوع ویروس کرونا نیز در نشریه آنلاین «گزارش های علمی» وابسته به مجله «نیچر» منتشر شده است. به گفته پژوهشگرانی که در این تحقیق شرکت داشتند واکسیناسیون به تنهایی مانع از ظهور گونه های جدید ویروس کرونا نخواهد شد.
دانشمندان به همین دلیل توصیه کرده اند که افراد واکسینه شده به استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های رایج برای فاصله گذاری اجتماعی ادامه دهند.
سایمون رلا، یکی از محققانی که در این پژوهش علمی شرکت داشته است می گوید: «هنگامی که بیشتر مردم واکسینه شده اند گونه ای از ویروس که در برابر واکسن مقاوم است بر گونه اولیه غلبه می کند.»
وی افزود: «این امر به این معناست که گونه ای از ویروس که در برابر واکسن مقاوم است هنگامی که بیشتر افراد واکسینه شده اند سریعتر در میان جمعیت پخش می شود.»
داده های جدید به طور بالقوه می تواند فرضیه ها درباره نحوه شیوع بیماری «کووید 19» را زیر سوال ببرد زیرا پیش از این تصور می شد که افراد واکسینه شده حتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا تنها تعداد اندکی ویروس در بینی خود خواهند داشت و به این ترتیب احتمال اینکه ناقل آن باشند اندک خواهد بود. این در حالی است که داده های جدید نشان می دهد که گونه دلتا در این زمینه به کلی متفاوت است.
نتایجی که در گزارش هفتگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که گونه دلتا منجر به بروز نوعی از عفونت در بدن می شود که از سرماخوردگی معمولی، آنفلوانزا، آبله و ویروس ابولا واگیردارتر است. به این ترتیب سطح واگیردار بودن گونه دلتا تنها با بیماری آبله مرغان برابری می کند.

رکورد مبتلایان در ژاپن
رکورد آمار مبتلایان روزانه به بیماری همه‌گیر «کووید 19» در ژاپن در حالی با شناسایی 10 هزار مورد جدید شکسته شد که نارضایتی عمومی از برگزاری رقابت‌های المپیک توکیو افزایش یافته است.
تنها در روز جمعه نتیجه تست کرونای 3300 نفر در توکیو، میزبان بازی‌های المپیک مثبت بود. مقامات ژاپن در واکنش به افزایش شیوع ویروس کرونا در چهار ناحیه جدید که بیشتر آنها حومه توکیو را در بر می‌گیرد وضعیت اضطراری اعلام کردند.
از سوی دیگر نزدیک به نیمی از ظرفیت بیمارستان‌های توکیو پر شده است و برخی از بیمارستان‌ها دیگر امکان پذیرش بیمار جدید ندارند. بیش از 10 هزار نفر نیز در پایتخت ژاپن به دلیل ابتلا به «کووید 19» یا تماس با یک فرد مبتلا، در منازل یا هتل‌ها قرنطینه شده‌اند.
شینگ لی تور، خبرنگار ژاپنی که رقابت‌های المپیک را پوشش می‌دهد درباره نارضایتی شهروندان از برگزاری مسابقات می‌گوید: «مردم فقط می‌خواهند که بازی‌ها تمام شود زیرا همه این تدابیر اضطراری اعلام شده سرشار از ناهمگونی و بی‌عدالتی است. مردم اساسا با میزبانی رقابت‌ها مخالف بودند زیرا احساس می‌کنند که به ضرر یک آدم عادی در کوچه و خیابان است.»
با این وجود برگزارکنندگان رقابت‌ها و کمیته بین‌المللی المپیک بر این باور هستند که تدابیر اتخاذ شده و ایجاد حفاظ بهداشتی به دور دهکده المپیک نتیجه بخش بوده است.
رقابت‌های المپیک توکیو در حالی که این مسابقات هنوز پایان هم نیافته، به پرخرج‌ترین دورۀ این رقابت‌ها تبدیل شده است.
ژاپن تاکنون 15 میلیارد و 500 میلیون دلار خرج برگزاری این رقابت‌ها کرده است. این در حالی است که درآمد حاصل از برگزاری بازی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمالا بسیار کمتر از پیش بینی‌ها خواهد بود.
تاکنون 27 درصد از جمعیت ژاپن به طور کامل در برابر بیماری «کووید 19» واکسینه شده‌اند

شکست سازمان جهانی بهداشت در ایمن سازی جهان علیه کرونا
یک عضو ارشد سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از این سازمان در روند واکسیناسیون جهانی علیه کرونا، از عدم وجود واکسن کرونا برای کشورهای کمتر توسعه یافته ابراز تاسف کرد.
 نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) از عدم وجود واکسن کرونا برای کشورهای کمتر توسعه یافته ابراز تاسف کرد
به گزارش خبرگزاری کوبایی «پرنسا لاتینا» خانم «القیصر» روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه «الاهرام» تاکید کرد که برنامه اولیه سازمان جهانی بهداشت این بود که 2 میلیارد دز از طریق مکانیسم کوواکس بین این کشورها توزیع شود، اما رسیدن به این رقم غیرممکن شده است، زیرا تقاضا بیشتر از تولید است.
القیصر توضیح داد که هدف ایمن سازی 10 درصد از جمعیت جهان در سپتامبر 2021، 40 درصد در دسامبر و 70 درصد تا سال آینده محقق نشده است.
وی با مثال زدن از قاره آفریقا گفت که تاکنون کمتر از یک  درصد از ساکنان آن علیه کرونا واکسینه شده اند.
«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، چندی قبل سازمان جهانی بهداشت را به کارشکنی در ارسال به موقع واکسن کرونا علی‌رغم دریافت پول آن از قبل متهم کرد.  مادورو با انتقاد شدید از  طرح کوواکس گفت که اگر سازمان جهانی بهداشت واکسن‌های از قبل خریداری شده برای مردم ونزوئلا را تحویل ندهد، دولت ونزوئلا درخواست بازپرداخت وجوهی را خواهد داد که هشت هفته پیش واریز شده است.
وی  گفت: «سازمان جهانی بهداشت پول ونزوئلا را مسدود کرده است. اگر آنها نتوانند پول ما را پس دهند، ما در خرید میلیون‌ها واکسن از منابع دیگر سرمایه گذاری خواهیم کرد تا به جلو حرکت کنیم.»
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت  نیز اخیرا گفت، در حالیکه کشورهای دیگر هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، کشورهای ثروتمند نباید برای جمعیت واکسینه شده خود واکسن‌های اضافی سفارش دهند.
«تدروس آدانوم گبرایسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که مرگ و میرهای ناشی از کرونا دوباره درحال افزایش است و سویه دلتا در حال تبدیل شدن به سویه غالب کروناست و بسیاری از کشورها هنوز دزهای واکسن کافی برای محافظت از کارکنان بخش بهداشت و درمان خود دریافت نکرده‌اند.
تدروس با بیان اینکه این نوع بسیار مسری کرونای دلتا برای اولین بار در هند شناسایی شد واکنون در کشورهای دیگر یافت شده ، گفت: «سویه دلتا در سراسر جهان با سرعت بسیار در حال شیوع است  و مرگ و میر را تشدید کرده است.»
تدروس گفت: «شکاف جهانی در تهیه واکسن کرونا بسیار شدید است. برخی کشورها و مناطق میلیون‌ها دز واکسن کرونای اضافی سفارش می‌دهند، درحالیکه سایر کشورها تجهیزات لازم را برای واکسیناسیون کارکنان بهداشتی خود نیز در اختیار ندارند.»
وی با اشاره به شرکت‌های آمریکایی تولید کننده واکسن از جمله واکسن فایزر گفت که آنها باید دزهای خود را به «کوواکس»، برنامه تقسیم واکسن، عمدتا برای کشورهای با درآمد متوسط و فقیر، ارسال کنند.
تدروس در حالی این سخنان را گفت که این سازمان خود متهم به کم کاری در ارسال واکسن به برخی نقاط جهان است. 

نظر شما