شناسهٔ خبر: 48654617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین:

خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیرزمینی کشور را دارد

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی گفت: تعداد چاه‌های مجاز استان خراسان ۱۶ هزار و ۵۰۰ حلقه است که ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این چاه‌ها در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب، صنعت و خدمات استفاده می شوند.

صاحب‌خبر -

غلامرضا ممدوحی مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب خراسان رضوی در توضیح وضعیت چاه های آب مجاز در اطراف مشهد در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرد: در سه ماهه اول سال جاری، ۵۸ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و چهار دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شد که این اقدامات در محدوده شهرستان‌های مشهد، چناران، گلبهار، طرقبه شاندیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از مجموع ۵۸ حلقه چاه غیرمجاز مذکور، ۲۳ حلقه چاه غیر مجاز عمیق و ۳۵ حلقه چاه غیر مجاز نیمه عمیق بوده، لازم به ذکر است که شمار کنونی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی در استان خراسان رضوی حدود ۵ هزار حلقه برآورد شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب خراسان رضوی یادآور شد: تعداد چاه‌های مجاز استان خراسان ۱۶ هزار و ۵۰۰ حلقه است که ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این چاه‌ها در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب، صنعت و خدمات استفاده می شوند.

ممدوحی افزود: خراسان رضوی یکی از بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیرزمینی کشور را دارد و با کسری مخزن  بلند مدت حدود یک میلیارد متر مکعب منابع آب‌های زیرزمینی آن، میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی آن در برخی دشتها به یک متر رسیده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نظارتی برکارکرد چاههای آب و تانکر های حمل اب در سطح مشهد وجود دارد و اینکه چه برنامه هایی جهت ساماندهی وضعیت موجود دارید؟، گفت: تامین و نظارت بر منابع اب به عهده شرکت اب منطقه ای  بوده که برخی از موارد تامین اب از طریق  تانکرهای آب صورت می پذیرد که عمدتا هم به بخش خصوصی واگذار شده و اگر گزارشی هم از تخلفات احتمالی دریافت کنیم مطمئنا برخودهای لازم صورت خواهد گرفت.

در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم ما در حال حاضر در دشت مشهد در این‌ مورد مشکل خاصی نداریم، ولی در صورت بروز هر گونه تخلفی در خصوص انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب منبع ابی برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای خبر/

نظر شما