شناسهٔ خبر: 48654422 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

دانشمند: عملکرد اسلامی در بخش راه مثبت و مسکن منفی بود / بی‌توجهی به ساخت و ساز عامل فاجعه قیمت مسکن

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر دولت به اسم مسکن مهر حساسیت داشت می‌توانست پروژه ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت برای عموم مردم جامعه را با اسم دیگری پیش ببرد، اما متاسفانه ...

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌هایی که این روز‌ها حرف از وزرای پیشنهادی برای تصدی گری آن‌ها می‌شود به موضوعات روز تبدیل شده اند، موضوعاتی که به صورت مستقیم با مطالبات مهم مردم مثل ساخت وساز مسکن و جاده‌ها و راه‌ها و کاهش تورم و بیکاری و مشکلات اقتصادی سر و کار دارد. یکی از این وزارتخانه‌ها راه و شهرسازی است که خبرگزاری دانشجو تلاش کرده تا نقاط مثبت و ضعف عملکرد آخرین وزیر آقای روحانی در این وزارتخانه را واکاوی کند. مسعود دانشمند؛ اقتصاددان، تاجر و عضو اتاق بازرگانی ایران در این گفتگو نقاط ضعف و قوت آقای مهندس اسلامی را بیان کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در خصوص عملکرد محمد اسلامی در دو بخش راه و مسکن نظر خود را بیان کرد و گفت: عملکرد مهندس اسلامی، در دو سال گذشته را باید در دو حوزه راه و شهرسازی مورد بررسی قرار داد، چرا که دراین دو بخش تفاوت‌هایی در نحوه مدیریت دیده می‌شود.

وی افزود: مجموعاً به غیر از بخش مسکن، عملکرد مهندس اسلامی در بخش راهسازی و راهداری را می‌توان تقریباً مثبت ارزیابی کرد. عملکرد آقای اسلامی از این جهت مثبت ارزیابی می‌شود چرا که در دو سال گذشته زمان زیادی برای انجام کار‌های زیر بنایی و ساختاری نداشت، اما در عین حال مدیر پشت میز نشینی نبود، بلکه مدیر میدانی بود که در صحنه‌های مختلف تحت نظر خود حضور داشت.

بیشتر بخوانید:

حمل و نقل ریلی کشور روی «غلتک» نیست / دولت سیزدهم حق بهره‌برداری از محور‌های ریلی را به مردم واگذار کند

مسعود دانشمند در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه مشاهدات ما نشان می‌دهد آقای اسلامی در بخش راه حضور میدانی خوبی داشته اگر در کابینه آقای رئیسی پذیرفته شود حتما در این بخش فعالیت‌های خوبی خواهد داشت، اما در کنار فعالیت‌های بخش راه، مهندس اسلامی باید بخش مسکن را نیز بسیار جدی بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی درخصوص اهمیت بخش مسکن و کم کاری وزارتخانه در این حوزه توضیح داد: آقای مهندس اسلامی اگر به دولت آقای رئیسی رسید باید بخش مسکن را به شدت جدی بگیرد چرا که بی توجهی به ساخت وساز مسکن، فاجعه‌ی افزایش قیمت، کاهش عرضه و افزایش تقاضا را موجب می‌شود که اصلا به صلاح جامعه و اقتصاد نیست.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: آقای مهندس اسلامی و هر وزیری که مسوول وزارت راه و شهرسازی می‌شود باید به این موضوع واقف باشد که بی توجهی به ساخت وساز مسکن، هر وزیر کارآمدی را به زمین می‌زند.

مسعود دانشمند در خصوص فعالیت‌های محمد اسلامی در وزارت راه گفت: بخشی از اتوبان تهران- شمال به همت آقای اسلامی که کار‌های نهایی آن انجام نشده بود پایان گرفت، یعنی آقای اسلامی توانست پروژه تکمیل اتوبان تهران – شمال را بعد از ۲۵ سال سرعت دهد. فعالیت‌های خوبی در مدت دو سال گذشته در حوزه راه و جاده سازی انجام شده هر چند کافی نیست، اما در حوزه حمل ونقل به دلایل تحریم و برخی دلایل داخلی متاسفانه در این موضوع کار خاصی صورت داده نشد.

بیشتر بخوانید:

اولاد: وزارت راه مثل یک تعاونی مسکن اداره شد! / مدیریت محمد اسلامی تحکمی و فرد محور است

استفاده از وزرای دولت روحانی مثل اسلامی، اشتباه بزرگی است/ دولت رئیسی نباید چنین خطایی کند

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: عدم ارتباط منظم با کشور‌های جهان و تحریم‌های بانکی در انتقال منابع مالی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مشکلات متعددی ایجاد کرد، بنابراین با توجه به اینکه عوامل تحریم روی نوسازی ناوگان حمل و نقل موثر است از این باب نیز نمی‌توان وزیر را چندان مورد نکوهش قرار داد.

دانشمند در ادامه با تاکید بر اینکه آقای اسلامی در دو سال گذشته اقدامات نه چندان مطلوبی در حوزه مسکن داشته گفت: با اینکه به نظر بنده آقای مهندس اسلامی در دو سال گذشته کارنامه حدوداً قابل قبولی در وزارت راه و شهرسازی دارند، اما برای موضوع مسکن به عنوان یک کالای استراتژیک متاسفانه برنامه‌های خوبی طراحی و اجرا نشد. با اینکه قانون اساسی دولت را موظف و مکلف به تامین و مهیا کردن سرپناه برای کل مردم ایران کرده، اما در امر ساختن شهرک‌های ارزان قیمت در وزارت راه و شهرسازی حرکت مثبتی برای گزارش کردن دیده نمی‌شود.

وی در این باره افزود: توسعه مسکن مهر یک امر ضروری بود. حالا اگر دولت به اسم " مسکن مهر" حساسیت داشت می‌توانست پروژه ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت برای عموم مردم جامعه را با اسم دیگری پیش ببرد، اما متاسفانه چنین موضوعی در دولت آقای روحانی و در وزارت راه و شهرسازی در هشت سال گذشته دیده نشد.

مسعود دانشمند دراین باره خاطر نشان کرد: هر چند کلید زدن پروژه‌ی مسکن در اطراف کلانشهر‌ها زمان‌بر است، اما آقای اسلامی می‌توانست زیر ساخت‌های آن را برای پیشبرد امور کلید بزند تا دولت بعدی آن را تکمیل کند، خدمت به مردم از چنین طرح و برنامه‌هایی شروع می‌شود. اگر آقای اسلامی چنین پروژه‌هایی را همزمان با کلنگ زنی سیستم حمل ونقل مترو ارزان و سریع در اطراف کلانشهر‌های کشور کلید می‌زد قطعا در سه تا چهار سال آینده شاهد خانه دار شدن تعداد کثیری از مردمی بودیم که با خطوط ریلی عمومی، ارزان و سریع السیر برای کار و فعالیت خود به مرکز شهرمی آمدند و از اجاره‌ها و قیمت‌های بالای مسکن که بخش بزرگی از درآمد آن‌ها را می‌بلعد در امان می‌ماندند.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه مساله به این مهمی در این وزراتخانه کلنگ زده نشد تا باری از دوش مردم بردارد. آقای اسلامی یا هر وزیری که مسوول وزارت راه وشهرسازی می‌شود باید به این موضوع مهم واقف باشد که مسکن یک کالای حیاتی برای مردم است. مسکنی که برای قشر متوسط جامعه ساخته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که اقساط آن فقط در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد حقوق افراد را به خود اختصاص بدهد تا در چنین وضعیتی، زندگی افراد با تعامل و آرامش اداره شود.

نظر شما