شناسهٔ خبر: 48654098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاد دانشگاه کرنل در گفت‌وگو با ایلنا:

جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ به ثبت رسیده آمریکا است/ بایدن وارث طرح ترامپ برای خروج از افغانستان بود/ دموکرات‌ها دیپلماسی را ترجیح می‌دهند

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل تاکید کرد با اشره به اینکه جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست، گفت: بایدن وارث طرح ترامپ برای خروج از افغانستان بود.

صاحب‌خبر -

دیوید بتمن استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل  است. حوزه تخصصی وی به طور گسترده بر نهادهای دموکراتیک، از جمله قانونگذاران، حقوق سیاسی و همچنین بر ایده.ها و ایدئولوژی‌های دموکراسی متمرکز است.

جنگ در افغانستان در حال حاضر طولانی‌ترین جنگ به ثبت رسیده ایالات متحده  است

دیوید بتمن در ابتدا در مورد تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان گفت: جنگ در افغانستان در حال حاضر طولانی‌ترین جنگ به ثبت رسیده ایالات متحده  است، به استثنای احتمالی درگیری‌ها ، نبردها و جنگ‌های علنی طولانی این کشور در طول قرن‌های ۱۸ و ۱۹ (نبردهای  علیه ملل مختلف بومی در واقع یک جنگ نیستند). تقریباً ۱۵ سال است که تمایل قابل توجهی در افکار عمومی برای پایان دادن به جنگ وجود دارد، اما نهاد امنیتی آمریکا از هر دو حزب سیاسی با توجه به تشخیص ضعف افغان‌های ایالات متحده تمایلی به انجام این کار نداشت. 

بایدن وارث طرح ترامپ برای خروج از افغانستان بود

وی اضافه کرد: در حالی که اقداماتی در دولت اوباما برای حذف نیروهای آمریکایی آغاز شده بود، این اقدامات متوقف شد و با مقاومت شدید جمهوری‌خواهان (و بسیاری از دموکرات‌ها) روبرو شد. در نهایت این استقلال بیشتر دونالد ترامپ از نهادهای امنیتی بود که روند خروج را به مرحله اجرا گذاشت، اگرچه این احتمال نیز وجود دارد که توازن نظرات در داخل پنتاگون به سمت کاهش بیشتر حضور آمریکا پیش رفته باشد. بایدن وارث طرح ترامپ بود و اساساً آن را اجرا می‌کند، هرچند با تغییرات کافی در این زمینه، دموکرات‌ها می‌توانند بگویند این تصمیم رئیس‌جمهور بایدن است.

در میان دموکرات‌ها حمایت کافی از اهداف توافق هسته‌ای وجود دارد 

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد سیاست خارجی بایدن در خصوص برجام گفت: من فکر می‌کنم در میان دموکرات‌ها حمایت کافی از اهداف توافق هسته‌ای وجود دارد تا شاهد تلاش واقعی برای احیای آن باشیم. در داخل دولت نیز از اهداف برجام حمایت می‌شود، بنابراین دموکرات‌ها در این سه ماهه موضع حمایتی خواهند داشت. اما در حالی که در میان طبقه سیاسی ایالات متحده اتفاق‌نظر وجود دارد که ایالات متحده منافع ملی خود را تنها در صورتی تضمین می‌کند که اسرائیل تنها قدرت هسته‌ای منطقه باشد، اختلافات عمیقی بین احزاب و دموکرات‌ها وجود دارد که آیا بهترین راه برای دستیابی به این هدف برجام است یا خیر .

 دموکرات‌ها و دولت بایدن دیپلماسی را ترجیح می‌دهند

وی در ادامه در مورد روش مورد نظر بایدن برای دستیابی به توافق با ایران گفت: بایدن می‌تواند این کار از طریق دیپلماسی یا از طریق ادامه و تشدید تحریم‌ها انجام دهد. به احتمال زیاد در میان دموکرات‌ها و دولت بایدن اکثریتی هستند که دیپلماسی را ترجیح می‌دهند. اما اقدام دولت ترامپ در توافق قبلی یعنی هروج یکجانبه از برجام محاسبه را تغییر داده است: نه تنها دولت بایدن باید در مورد یک توافق جدید مذاکره کند، بلکه کسانی که با توافق قبلی مخالف بوده‌اند، جسور و تقویت شده‌اند. اگر بایدن هرگونه توافق جدیدی که برای اکثریت سیاستمداران و مقام‌های امنیتی ایالات متحده قابل قبول باشد را بخواهد، احتمالاً محدودیت‌های آن برای ایران شدیدتر از گذشته خواهد بود.

نظر شما