شناسهٔ خبر: 48653926 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آیا عملکرد دونده ایران در المپیک درخشان بود؟

تمجیدهای نمایشی از عملکرد متوسط فصیحی

فرزانه فصیحی در اولین تجربه المپیکی خود عملکرد بدی نداشت اما بسیاری سعی در بزرگنمایی عملکرد او دارند.

صاحب‌خبر -

سپهر ستاری: دوومیدانی ایران بدون کسب مدال به کارش در المپیک توکیو پایان داد تا هم‌چنان تنها ندال المپیکی تاریخ این رشته متعلق به احسان حدادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن باشد. اتفاقی که خود حدادی هم موفق به تکرار آن در المپیک‌های ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو نشد و عملکرد ضعیفش در این دوره از رقابت‌ها انتقادات بسیاری را به همراه داشت. حدادی اما تنها ورزشکار ناکام دوومیدانی نبود و دیگر ورزشکاران این رشته هم به توفیق خاصی نرسیدند. یکی از این نفرات فرزانه فصیحی، دونده ۱۰۰ متر ایران بود که در آستانه المپیک با سهمیه یونیورسالیتی به مسابقات المپیک راه یافت تا پس از ۵۷ سال تبدیل به اولین بانوی نمیانده ایران در دوی سرعت شود.

فصیحی کارش در مرحله مقدماتی را خوب آغاز کرد و توانست از گروهش صعود کند اما در مرحله بعدی در گروهش هشتم شد تا پشت سد مرحله نیمه نهایی قرار گیرد. پس از حذف این ورزشکار بعضی‌ها تلاش کردند با تمجیدهای فروان عملکرد او را در المپیک درخشان جلو دهند اما واقعیت طور دیگری است. بدون شک فصیحی با حضور در المپیک و صعود از گروهش عملکرد بدی از خود به جای نگذاشته اما عملکردش طوری نبوده که بخواهد این همه تمجید را به دنبال داشته باشد. ورزشکار اصفهانی رشته دوومیدانی با زمان ۱۱ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه در رده هشتم مرحله دوم قرار گرفت. فصیحی نه تنها نتوانست رکورد ایران را بشکند، به رکورد شخصی خودش نزدیک شود یا بهترین عملکرد سال خود را به ثبت برساند، بلکه حتی در مقایسه با نتیجه‌ای که در مرحله مقدماتی همین مسابقات کسب کرده بود هم عملکرد ضعیف‌تری داشت.

تمجیدهای نمایشی از عملکرد متوسط فصیحی

او ابتدا با ۱۱ ثانیه و ۷۶ صدم ثانیه در رده اول گروهش قرار گرفت و به مرحله بعدی صعود کرد. در واقع ورزشکارانی که با سهمیه یونیورسالیتی وارد المپیک شدند در مرحله مقدماتی شرکت کردند تا ۱۰ نفر برتر آنها وارد جدول اصلی شوند. فصیحی در بین ورزشکاران سهمیه یونیورسالیتی عملکرد خوبی داشت اما در مجمع عملکردش درخشان نبود. بدون شک این ورزشکار اصفهانی در قیاس با ورزشکاری چون نازنین ملایی که در رشته قایقرانی فراتر از انتظارات عمل کرد و به بهترین نتیجه تاریخ ایران در این رشته دست یافت، عملکرد خاصی نداشت و این حجم از تحسین از او کمی عجیب است و به نظر نمایشی می‌رسد.

رکورد ملی ۱۰۰ متر ایران ۱۱ ثانیه و ۴۵ صدم ثانیه است که مریم طوسی در سال ۱۳۹۳ به ثبت رساند. فصیحی با اینکه به المپیک راه پیدا کرد اما موفق به شکست رکورد ملی ایران نشد. او در این رقابت‌ها رکورد شخصی خود ۱۱ ثانیه و ۶۱ صدم ثانیه را تکرار نکرد تا در نهایت در بین ۵۴ ورزشکار در رده پنجاهم قرار گیرد. او اگر می‌توانست رکوردهایی که در تهران زده بود را در توکیو هم تکرار کند، به نیمه نهایی راه می‌یافت که این افتخار بزرگی برای ورزش ایران بود.

تمجیدهای نمایشی از عملکرد متوسط فصیحی

بیشتر بخوانید:

کنعانی زادگان به الاهلی قطر پیوست/عکس

اتفاقی نادر و تاریخی در المپیک؛ یک مدال طلا برای ۲ نفر!

شما کاپیتان هستید آقای معروف؛ حرفه‌ای باشید 

۲۵۸ ۲۵۱

نظر شما