شناسهٔ خبر: 48653788 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

کارخانه کویر تایر بیرجند اولین کارخانه تولید لاستیک شرق کشور است که با تأمین ۲۰ درصد نیاز کشور، توانسته جای خالی تایر‌های سواری را پر کند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۲۴ سال از راه اندازی بزرگترین طرح صنعتی خراسان جنوبی می‌گذرد، کارخانه‌ای که در سال ۱۳۶۶ با سرمایه یک میلیون ریال شروع به کار کرد حالا پس از گذشت سال ها، قطب تولید تایر در شرق کشور شده است و با چرخیدن چرخ کویر تایر، نان بر سر سفره‌های جوانان این کارخانه گذاشته می‌شود.

توقف نمی‌کنند / هر روز در حال تولید بیشتر

حاصل فناوری، دانش و تجربه طی ۲۰ سال گذشته، تولید را به جایی رسانده که کویر تایر حالا رکورد دار تولید تایر‌های سبز، بومی سازی ماشین آلات پرس پخت و تایر خودرو‌های شاسی بلند در کشور است.

راهی این کارخانه در شهرک صنعتی بیرجند شدیم، کارخانه‌ای که تولید در آن با تمام توان صورت می‌گیرد آن هم در این روز‌های کرونایی، ۲۴ ساعتِ شبانه روز کارگران مشغول به کار هستند تا بتوانند محصول ایرانی آن هم با کیفیت بالا تولید کنند.

زینلی مدیر عامل شرکت کویر تایر بیرجند می‌گوید: هزار و ۲۷۶ نفر در این کارخانه در بخش‌های تولید، فنی، تکنولوژی، تضمین کیفیت اداری و مالی مشغول به کار هستند.

به سراغ یکی از کارگران رفتیم.

او می‌گوید: «کارگران اینجا در ۳ شیفت کار می‌کنند، خداروشکر راضی هستیم. اینجا همه ما در جبهه اقتصاد مشغول به کاریم و هرگز اجازه نخواهیم داد که تولید از کار بایستد.»

اینجا چرخ‌های تولید می‌چرخند تا تایر تولید کنند و کشور را از ورود تایر خارجی بی نیاز کنند، تولید در این کارخانه حاصل نوآوری و اتکا به نیروی داخلی است.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

تولید ۲ میلیون تایرسواری به کمک ماشین آلات داخلی

کویر تایر به همت متخصصان بومی و مهندسان پرتلاشش تاکنون توانسته ۱۳ دستگاه پرس پخت تایر برای نخستین بار در کشور تولید کند، ماشین آلاتی که جایگزین نمونه‌های ژاپنی در کارخانه شده اند.

به گفته ضیاء تبار مدیر تکنولوژی و تحقیقات کارخانه کویر تایر، کار طراحی و ساخت ماشین آلات پرس پخت در همین کارخانه صورت گرفته و صفر تا صد تولید تایر از رینگ ۱۳ اینچ گرفته تا رینگ ۲۰ در آن تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید

مدیرعامل شرکت کویر تایر بیرجند نیز از فروش یک میلیون و ۹۹۰ هزار تایرسواری در ۶ ماهه نخست سال مالی این کارخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: ارزش فروش این میزان محصول ۹۸۶ میلیارد تومان بوده است.

زینلی به سهم ۲۰ درصدی شرکت در تولید تایر‌های مورد نیاز کشور اشاره و بیان می‌کند: طی این مدت ۳۳ سایز تایر رادیال سواری از رینگ ۱۳ تا ۲۰ در طرح‌های مختلف در این کارخانه تولید شده است.

کمیلی مدیر کارخانه کویر تایر بیرجند نیز می‌گوید: برای نخستین بار درکشور توانستیم تایر سبز با مصرف سوخت کمتر و سازگار با محیط زیست تولید کنیم، اینجا انواع رینگ‌ها و سایز‌ها تولید می‌شود، از کوچک‌ترین سایز‌ها که رینگ پرایدی ۱۳ است تا بزرگترین آن‌ها که رینگ ۲۰ است در حال تولید است.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

کویر تایر یکه تاز تولید تایر خودرو‌های شاسی بلند

بهمن ماه پارسال بود که شرکت کویر تایر، درست در اوج تحریم‌ها از نخستین تایر رینگ ۲۰ تولید داخل برای استفاده در خودرو‌های شاسی بلند رونمایی کرد.

قربانی گل‌پرور مدیر فروش شرکت کویرتایر به خبرنگار ما می‌گوید: این شرکت به‌عنوان پرچمدار تولید تایر‌های شاسی‌بلند موفق شده است سهم عمده‌ای از بازار این گروه محصول را به‌خود اختصاص دهد؛ پیش از این نیز نخستین تایر ایرانی با فاق ۴۵ در شرکت کویرتایر تولید شد و برای استفاده در خودرو‌های سانگ یانگ تیولی روانه بازار شد. محصول جدید رینگ ۲۰ نیز دومین تایر تولید شده درایران است که با فاق ۴۵ تولید و روانه بازار می‌شود.

کویرتایر حالا نخستین تولیدکننده تایر خودرو‌های شاسی‌بلند در ایران شناخته می‌شود و در یک سال اخیر تایر‌های تولیدی این کارخانه روی خودرو‌های شاسی‌بلند استفاده شده و توانسته است جای خالی محصولات خارجی را برای شاسی بلند سوار‌ها پر کند.

تولید ۲۰ هزار تن سیم استیل برای بی نیازی از واردات

شرکت کویر تایر، این بار فناوری را در خدمت تولید مواد اولیه تایر قرار داده است، کار بر روی سیم‌های فولادی تایر‌های سواری و شاسی بلند که بیشترشان از خارج وارد می‌شوند.

با طراحی این سیم‌های فولادی، حالا این شرکت یک گام به خودکفایی نزدیک شده است.

مدیرعامل شرکت کویر تایر با اشاره به برنامه‌های امسال این کارخانه می‌گوید:هر ساله یک برنامه توسعه برای شرکت تعریف کرده ایم که برای امسال تولید ۲۰ هزارتن سیم استیل را برنامه ریزی کرده ایم.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

ارزی که باید وارد شود، چرا صرف واردات تایر خارجی می‌شود

مدتی است معضل واردات تایر‌های سنگین، مدیران شرکت کویر تایر را به فکر طرح توسعه این کارخانه و تولید این نوع تایر‌ها انداخته، طرح توسعه‌ای که اجرای آن در پیچ و خم‌های بانکی مانده و تسهیلات ارزی و ریالی هنوز کامل به دست شرکت نرسیده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر می‌گوید: برای طرح توسعه کارخانه نیاز به ارز و حمایت بیشتر مسئولین داریم، اما متاسفانه ارزی که باید به کارخانه داران و سرمایه دارن داده شود تا مشکلات تولید را حل کنند، به خارج از کشور فرستاده می‌شود تا تایر وارد شود؛ این یعنی ضربه‌ای مهلک به صنعت تایر سازی کشور.

زینلی تصریح می‌کند: اگر به جای واردات، بیشتر به فکر تولید داخلی باشیم و از آن حمایت کنیم، علاوه بر افزایش تولید، جوانان جویای کاراین مرز و بوم هم مشغول به کار می‌شوند.

خودکفایی در تولید تایر‌های سنگین دور از انتظار نیست

کارخانه تایرسازی خراسان جنوبی، به همت تخصص و توان جوانان بومی هم اکنون ۲۰ درصد تایر کشور را تولید می‌کند که با اجرای طرح توسعه، سالانه ۴۰ هزار تن لاستیک خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین به تولیدات کارخانه افزوده می‌شود.

طرحی که اجرایی شدن آن نه تنها زمینه اشتغال مستقیم را برای ۲۲۵ نفر دیگر فراهم می‌کند، بلکه ۲۰ درصد نیاز داخل کشور را به تایر‌های سنگین برطرف می‌کند و گام مهمی در خودکفایی کشور در تولید سایز‌های سنگین تایر برداشته خواهد شد.

کویر تایر پیشتاز در فناوری تولید تایر‌های سواری / محصولاتی که تنه به تنه تایر‌های خارجی می‌زند

هرچند تولیدکنندگان در هر شرایطی پای کار هستند و به فکر شکوفایی اقتصاد کشورند، اما گاهی حمایت دولت هم از بخش خصوصی، پله‌ای می‌شود برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر؛ حمایتی که در عمل هم می‌تواند اتفاق بیفتد اگر مسئولان به این باور برسند که راه گذر از تحریم‌های ظالمانه از مسیر به میدان آوردن ظرفیت‌های داخلی خودمان می‌گذرد.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام / ط ا

نظر شما