شناسهٔ خبر: 48653744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

آخرین وضعیت واکسن کرونا در ایران تا یازدهم مرداد 1400

رکنا: در این مطلب به بررسی آخرین وضعیت واردات، تولید و توزیع واکسن کرونا در ایران تا روز یازدهم مرداد 1400 پرداخته ایم.

صاحب‌خبر -

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با توجه به تاخیر در تولید انواع واکسن کرونا ایرانی، همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا احساس می شود. البته کند پیش رفتن روند تزریق عمومی واکسن کرونا در ماه های گذشته منجر به بروز موج پنجم کرونا در کشورمان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تا امروز در مجموع 18 میلیون و 794 هزار و 610 دُز واکسن کرونا وارد ایران شده است که از این مقدار 300 هزار دُز توسط بخش خصوصی، حدود 10 میلیون و 420 هزار دُز توسط هلال احمر و مابقی توسط وزارت بهداشت وارد کشورمان شده است.

12 میلیون و 270 هزار دُز از واکسن های وارداتی مربوط به واکسن سینوفارم چین، یک میلیون و 20 هزار دُز مربوط به واکسن اسپوتنیک وی روسیه، 125 هزار دُز مربوط به واکسن بهارات هند و 5 میلیون و 379 هزار و 610 دُز نیز مربوط به واکسن آسترازنکاست که از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و روسیه وارد ایران شده است.

در بین واکسن های ایرانی تا کنون فقط دو واکسن برکت و پاستور مجوز اضطراری مصرف عمومی خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند که از این بین، تا کنون حدود 1.5 میلیون دُز واکسن برکت و حدود 120 هزار دُز واکسن پاستور تحویل وزارت بهداشت داده شده است.

آخرین رقم مربوط به میزان تزریق واکسن های ایرانی به آماری بازمی‌گردد که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز 31 تیر ارائه داد و گفت بیش از 300 هزار دُز واکسن برکت تا کنون در چرخه عمومی واکسیناسیون کرونا مصرف شده است. تزریق عمومی واکسن پاستور نیز از پنجشنبه هفته گذشته در مراسم نمادینی باغ حضور وزارت بهداشت با واکسیناسیون خبرنگاران آغاز شد.

تا ساعت 14 روز گذشته، 9 میلیون و 925 هزار و 603 نفر معادل 12 درصد جمعیت کشور حداقل یک دُز واکسن کرونا دریافت کرده اند و همچنین 2 میلیون و 741 هزار و 979 نفر فقط معادل 3.3 درصد جمعیت کشور نیز هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند.

در 24 ساعت منتهی به ساعت 14 دیروز، 427 هزار و 745 دُز جدید واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شد و در مجموع هم تا ساعت 14 دیروز، 12 میلیون و 667 هزار و 582 دُز واکسن کرونا به مردم کشورمان تزریق شده است.

میانگین سرعت روزانه تزریق واکسن کرونا در 10 روز ابتدایی مرداد 299 هزار و 373 دُز در روز بوده است و البته در این مدت در روزهای غیرتعطیل عمدتا میزان تزریق واکسن بالای 400 هزار دُز در روز بوده، اما کاهش شدید سرعت واکسیناسیون در روزهای تعطیل، میانگین سرعت در ماه مرداد را پایین آورده است.

طبق وعده علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مهرماه باید ماهانه 10 تا 11 میلیون دُز واکسن در چرخه واکسیناسیون عمومی وجود داشته باشد که از این مقدار 7 میلیون دُز واکسن برکت، یک میلیون دُز واکسن پاستور، یک میلیون دُز واکسن اسپوتنیک ایرانی و یک تا 2 میلیون دُز واکسن وارداتی خواهد بود.

گفتنی است؛ هم اکنون واکسن های ایرانی «نورا»، «فخرا»، «رازی» و «اسپایکوژن» (تولید مشترک ایران و استرالیا) در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • پرداخت یارانه یک میلیون‌ تومانی در هر ماه / خبر خوب !

    پرداخت یارانه یک میلیون‌ تومانی در هر ماه / خبر خوب !

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما