شناسهٔ خبر: 48650897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی:

تعطیل کردن شهر جزو اختیارات استان نیست/روزهای آینده سرعت واکسیناسیون افزایش خواهد یافت

زهرا عطارپور

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه تعطیلی شهر جزو اختیارات استان نیست، عنوان کرد: تعطیل کردن قانون دارد و باید مصوبه مجلس باشد. در شرایط کرونایی اختیاری از طرف مقام معظم رهبری به ستاد ملی کرونا تفویض شد تا بتوانند تصمیماتی را در شرایط ویژه اتخاذ کنند. چنین اختیاری قابل تفویض به استان نیست.

صاحب‌خبر -

محمدصادق معتمدیان امروز، ۱۰ مرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: از ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی ۱۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارد. متاسفانه مدتی است که موج پنجم در استان آغاز شده و از هفته اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده که در مقایسه با موج‌های گذشته بی‌سابقه بوده است؛ به گونه‌ای که تعداد مبتلایان استان به‌طور میانگین به ۷۰۰۰ نفر رسیده است که آمار بسیار بالایی است.

وی افزود: طبیعتا در موج‌هایی که ایجاد می‌شود، در نخستین مرحله تعداد مبتلایان و بیماران سرپایی افزایش می‌یابد و بر همین اساس درصد نتایج مثبت آزمایش کرونا در پیک اخیر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد بستری‌های مراکز درمانی استان نیز نزدیک به ۲۰۰۰ نفر است که ۷۰ درصد آن‌ها مربوط به مراکز درمانی و بیمارستان‌های مشهد است.

افزایش ۴ برابری مبتلایان به کرونا در پیک پنجم

معتمدیان ادامه داد: روزانه بیش از ۴۴۰ بیمار کرونایی در استان بستری می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده آمار افزایشی و شتاب‌دهنده‌ای است که نسبت به پیک‌های گذشته افزایش ۴ برابری داشته است. تعداد بیماران بخش مراقبت‌های ویژه استان حدود ۴۰۰ نفر اعلام شده است. فوتی‌ها نیز روند افزایشی داشته و به طور میانگین حدود ۳۰ نفر در روزهای اخیر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تا صبح امروز تعداد ۹۲۰ هزار دوز واکسن در استان تزریق شده، گفت: واکسن یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله و کنترل کروناست. استان خراسان نیز واکسیناسیون را در اولویت خود قرار داده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز عملیات واکسیناسیون را بر اساس سهمیه‌ای که در اختیار استان قرار می‌گیرد، انجام می‌دهد.

باید سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم

وی در خصوص نحوه فعالیت پایگاه‌های تزریق واکسن کرونا در مشهد گفت: علاوه بر ۲۰ مرکز خدمات درمانی تزریق واکسن، ۱۴ مرکز تجمیعی نیز در استان راه‌اندازی شده است. بر اساس مصوبه ستاد استانی امیدواریم با همکاری مجموعه‌های موجود و فرمانداری مشهد این تعداد را به ۲۲ مرکز برسانیم تا با افزایش دوز واکسن تزریق ‌شده در روزهای آینده، سرعت واکسیناسیون افزایش یابد و مدت زمان انتظار مردم برای دریافت واکسن را کاهش دهیم.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به امکانات موجود در استان مانند تعداد زیاد مراکز جامع سلامت، سایر ظرفیت‌ها و میزان واکسن‌هایی که به استان اختصاص می‌یابد، هیچ نگرانی وجود ندارد. ما می‌توانیم تعداد مراکز واکسیناسیون، به ویژه مراکز تجمیعی را افزایش داده و تجهیز کنیم تا تزریق واکسن با سرعت و شتاب بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: در سایر مراکز شهرستان‌های بزرگ استان نیز متناسب با جمعیت منطقه، مرکز تجمیعی راه‌اندازی شده است. همچنین درمانگاه‌ها و مراکز جامع سلامت نیز تزریق واکسن را انجام خواهند داد.

معتمدیان در خصوص آمار افراد واکسینه‌ شده در استان اظهار کرد: افراد بالای ۸۰ سال  ۷۳ درصد، ،سنین بین ۷۵ تا ۷۹سال ۷۸ درصد، افراد بین ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۴ درصد، شهروندان بین ۶۵ تا ۶۹ سال ۶۳ درصد، افراد بین ۶۰ تا ۶۴ سال ۵۶ درصد و هم‌استانی‌های بین ۵۵ تا ۵۹ سال ۳۳ درصد واکسینه شده‌اند. به طور تقریبی میانگین تزریق واکسن به افراد بالای ۱۸ سال حدود ۱۴ درصد است.

وی افزود: علی‌رغم این که در هفته گذشته میانگین افراد واکسینه شده استان کمتر از میانگین کشوری بود، تمهیداتی اندیشیده شد تا امکانات بیشتری برای این منظور ایجاد شود. بر همین اساس به واکسیناسیون سرعت بیشتری داده شد و در حال حاضر میانگین واکسیناسیون استان اندکی از میانگین کشوری بالاتر است. امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، اقدامات ویژه‌ای در زمینه  واکسیناسیون شهر مشهد اجرا کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به طولانی شدن زمان شیوع ویروس کرونا و برخی دلایل دیگر، حساسیت‌ها نسبت به ویروس کرونا کاهش پیدا کرده و به تعبیری عادی‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه روی داده است؛ به شکلی که در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا، میانگین رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور زیر ۴۰ و حدود ۳۸ درصد اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از اصحاب رسانه استان به همراه صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی این است که با جدیت بیشتری مردم را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقناع کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اطلاعات نادرست نباید در حوزه کرونا به مردم داده شود، یادآور شد: برای تامین تخت در بیمارستان‌ها مشکلی وجود ندارد. در این راستا چندی پیش تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در واقع این افراد همراهان بیماران بودند.

اختصاص۶۵۰ تخت جدید برای بیماران کرونا در مشهد

معتمدیان با اعلام این خبر که ۶۵۰ تخت جدید به بیماران کرونایی در مشهد اختصاص یافته، بیان کرد: تا به حال ۲۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان به موضوع کرونا اختصاص یافته است. با این رویکرد هفته گذشته جلسه‌ای با حضور روسای بیمارستان‌های دولتی و نماینده وزیر بهداشت داشتیم که مشکلات در این جلسه بررسی و تصمیمات خوبی هم اتخاذ شد. در این جلسه بنا شد ۴۵۰ تخت دیگر به بیمارستان‌های مشهد افزوده شود. همچنین بخش خصوصی تامین ۱۵۰ تخت را تقبل کرد. با این اقدامات در مجموع ۶۰۰ تخت به ظرفیت بیماران کرونایی در شهر مشهد افزوده شد.

افتتاح بیمارستان جدید امداد و نجات در مشهد ویژه بیماران کرونایی

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۲ بیمارستان در سطح استان آماده افتتاح است، تاکید کرد: بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی امداد و نجات شهر مشهد به عنوان اولین بیمارستان ویژه کرونا و بیمارستان تربت‌حیدریه، ظرف یک هفته آینده تجهیز و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین برنامه‌ریزی شده برخی از اقامت‌گاه‌ها و زائرسراها که ظرفیت آن‌ برای بستری‌های موقت و بیماران سرپایی مناسب است، برای این منظور اختصاص پیدا کند.

آمار مسافرین از طریق پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها بالاست

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه شهر مشهد در وضعیت قرمز قرار دارد، خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کرده و یک‌سری رفت و آمدها به شهر نیز صورت می‌گیرد و همچنان آمار پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها بالاست.

وی به اقدامات سازنده شکل گرفته در حوزه مقابله با کرونا در استان پرداخت و گفت: موضوع تشکیل کمیته علمی ذیل ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان با ترکیب ۱۰۰ نفر از بهترین پزشکان از اقدامات خوبی بود که در این زمینه صورت گرفت.

از ۲۳۷ هتل استان ۱۳۷ هتل کاملا تعطیل است

معتمدیان با بیان اینکه از ۲۳۷ هتل استان ۱۳۷ هتل کاملا تعطیل است، تصریح کرد: از دیگر اقدامات ما راه‌اندازی کمیته نظارت بود که به همین منظور در سطح شهر مشهد اکیپ‌هایی را سازماندهی کردیم و به تبع آن به‌ شدت با متخلفان ضوابط کرونایی برخورد می‎شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین از تصویب محدودیت‌ها و ابلاغ آن‌ها برای مناطق طرقبه، شاندیز و ییلاقی خبر داد تا آسیب‌های این حوزه به حداقل برسد. تا زمان عادی شدن وضعیت در استان خراسان رضوی، هر هفته سه جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا برگزار خواهد شد.

معتمدیان به تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان اشاره کرد و گفت: این کمیته با محوریت صداوسیما تشکیل شده که انتظار می‌ورد در روزهای آینده در حوزه آگاهی‌بخشی به مردم فعال باشد و روزانه برنامه‌ای ثابت به بیماری کرونا اختصاص دهد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین شهرداری مشهد مکلف شده که علاوه بر ماموریت‌های خود، در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشت در مترو، اتوبوس و به طور کلی موضوع حمل و نقل عمومی نظارت بیشتری داشته باشد.

وی خطاب به مدیران شهری افزود: نیاز است در اماکنی که این روزها افتتاح می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد. اطلاع‌رسانی از طریق بلندگو انجام شود و ماموران هم برای جلوگیری از عادی‌انگاری در این مناطق حضور یابند. همچنین طرحی با همکاری بسیج آماده کرده‌ایم که بر اساس آن بناست در حاشیه شهر مشهد واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما