شناسهٔ خبر: 48650278 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده مردم قزوین در مجلس: عشایر امکانات بهداشتی و اقامتی دریافت می‌کنند

گروه استان‌ها- نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: با توجه به موافقت وزیر جهاد کشاورزی، عشایر صاحب سرویس بهداشتی و اتاقک برای اقامت موقت می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، لطف‌الله سیاهکلی در آیین افتتاح طرح‌ گازرسانی به روستاهای منطقه الموت غربی که عصر امروز در بخشداری الموت غربی برگزار شد، ضمن انتقاد از بی‌توجهی به زندگی عشایر در استان قزوین اظهار داشت: با توجه به رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی، عشایر صاحب سرویس بهداشتی و اتاقک برای اقامت موقت می‌شوند.

وی همچنین از کندی و توقف ساخت جاده‌های «قزوین-الموت-تنکابن» و «قزوین-الموت-کلاچای» انتقاد کرد و گفت: عدم احداث این 2 آزادراه سبب شده که عشایر الموتی مجبور باشند به جای طی یک مسافت 8 کیلومتری در محدوده استان قزوین در یک مسیر 150 کیلومتری کل استان گیلان را دور بزنند تا در نهایت به ییلاق برسند.

سیاهکلی عشایر را تولیدکننده بهترین حصولات کشاورزی و دامی توصیف کرد و افزود: با این حال نبود مراکز بهداشت و سلامت سیار در کنار عشایر سبب شده که محصولات لبنی و دامی تولید عشایر سلامت آنها و سایر افراد را به خطر بیندازد و به همین خاطر باید تیم‌های بهداشتی و سلامتی برای مراقبت از بهداشت محصولات عشایری در نظر گرفته شود.

کم‌توجهی وزارت میراث فرهنگی به الموت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کم‌توجهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به منطقه الموت گفت: اگر این ناحیه به خوبی مورد توجه واقع می‌شد، امروز یکی از قطب‌های ملی گردشگری ایران بود؛ اما متأسفانه نگاه واپسگرای مدیران استان قزوین به 2 منطقه الموت و طارم سلفی باعث شده که این 2 منطقه همچنان ناشناخته باقی بمانند.

سیاهکلی در ادامه به اجرای طرح گازرسانی در روستاهای الموت اشاره کرد و افزود: از ابتدا تا امروز به نیمی از روستاهای الموت گازکشی شده‌اند و مابقی روستاهای این منطقه سردسیر هم باید به سرعت از نعمت گاز برخوردار شوند تا شاهد اتفاقات تلخ انسانی ناشی از سرمازدگی در روستاهای دورافتاده و محروم الموت نباشیم.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تخصیص حرفه‌ای بودجه و اعتبارات محرومیت‌ زدایی در استان ادامه داد: نرخ بهره‌وری از بودجه‌های ملی در استان قزوین پایین است و به همین خاطر در شرایط مالی امروز دولت نحوه هزینه‌کرد بودجه از تأمین آنها اهمیت بیشتری دارد. بنابراین امسال نمایندگان مراقب نوع و میزان هزینه‌کرد بودجه در استان قزوین هستند.

هیچ حادثه‌ای روستای آکوجان را تهدید نمی‌کند

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس در ادامه شایعات مربوط به رانش زمین در روستای آکوجان را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر هیچ حادثه یا بلای طبیعی روستای قدیمی و تاریخی آکوجان را تهدید نمی‌کند و اگر ستاد مدیریت بحران استان موافقت کند این روستا دوباره می‌تواند صاحب سکنه و بعضی از اهالی آن برای زندگی به این روستا برگردند.

سیاهکلی یادآور شد: در حال حاضر نبود اصطبل و مرکز نگهداری دام برای اهالی آکوجان مشکلاتی به وجود آورده و با توجه به شرایط موجود هم امکان ساخت شبکه فاضلاب در آن وجود ندارد که باید رفع این مشکلات در دستور دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان قرار گیرد.

طرح‌های گازرسانی الموت تا آخر تابستان تکمیل می‌شوند

معاون عمرانی استاندار قزوین هم در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های محدود بودجه و اعتبار برای تکمیل طرح‌های گازرسانی گفت:‌ با توجه به سردی مفرط هوا در فصل زمستان تلاش می‌کنیم طرح‌های گازرسانی در دست اجرا تا پایان تابستان به اتمام برسانیم و در فاصله بین ابتدای مهر تا پایان آبان‌ماه برای تعمیر و مرمت شبکه‌های گازرسانی وقت بگذاریم.

علی فرخزاد اضافه کرد: منطقه الموت به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در دل کوهستان و دامنه رشته‌کوه البرز با مشکلاتی مانند رانش طبیعی زمین روبه‌رو است و به همین خاطر مقاوم‌سازی خاک روستاهای الموت در دستور کار ستاد مدیریت بحران استان قزوین قرار دارد که باید با کمک چندین دستگاه عمرانی از جمله راه و شهرسازی و راهداری این عملیات اجرا شود.

انتهای پیام/س

نظر شما