شناسهٔ خبر: 48650165 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

۴۰ استخر برای گاومیش‌های خوزستان احداث شد

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت خشکسالی و تنش آبی، از سوی دولت به خوزستان خصیص یافته که بخشی از آن پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: ۴۰ استخر آبتنی برای گاومیش‌های دامداران خوزستانی با همکاری جهاد کشاورزی و ارگان‌های مربوط به آب در خوزستان احداث شد.

به گزارش ایرنا قاسم موسوی روز یکشنبه در نشست با سمن‌های جنوب و جنوب غرب خوزستان در فرمانداری خرمشهر، بیان کرد: استان خوزستان با ۲۰ هزار راس گاومیش رتبه نخست پرورش گاومیش را در کشور دارد که در جریان تنش آبی اخیر جهاد کشاورزی با همکاری سازمان آب و برق و آبفای خوزستان، استخر آبتنی در کنار کانال‌های آب احداث شد تا نیاز آبی این دام‌ها رفع شود.

وی از اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی خسارت به دامداران خوزستانی خبر داد و گفت: توزیع نهاده‌های دامی بدون محدودیت و بدون روند اداری، از دیگر کمک‌های دولت برای جبران خسارت به دامداران خوزستانی بوده که در حال انجام است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت خشکسالی و تنش آبی، از سوی دولت به خوزستان خصیص یافته که بخشی از آن پرداخت شده است.

وی افزود: کشت شلتوک به عنوان یکی از عوامل مشکلات کم آبی اخیر خوزستان بوده و لازم است سمن‌ها برای آگاهی بخشی در این خصوص مداخله کنند.

موسوی در پاسخ به پرسش سمن‌ها در رابطه با حقابه تالاب هورالعظیم نیز گفت: مسایل مطرح شده در رابطه با تالاب هورالعظیم و ارتباط آن با زندگی مردم بجاست و حقابه هورالعظیم باید همیشه حفظ شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه به موضوع سمن‌ها و اهمیت انجمن‌های مردم نهاد اشاره کرد و ادامه داد: در استان خوزستان حدود ۷۰۰ تشکل مردم نهاد وجود دارد اما برخی آنها هیچگونه عملکردی ندارند و عملکرد تعداد قابل توجهی بسیار خوب ارزیابی شده که برنامه‌ریزی شده تا از این تشکل‌های فعال بیش از پیش حمایت شود.

۳۰۰ هزار تن کمبود محصول بر اثر خشکسالی در خوزستان

قائم مقام رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری تنش آبی باعث شد خوزستان ۳۰۰ هزار تن کمبود محصول را تجربه کند به طوریکه در مزارع دیم هیچ گونه برداشتی انجام نشد.

نادر پوررکنی با بیان اینکه خوزستان در زمینه خشکسالی رتبه چهارم را دارد، به اقدامات پیشگیرانه از وقوع این اتفاقات اشاره کرد و افزود: در رابطه با کشت‌های تابستانه با توجه به ممنوعیت کشت شلتوک، جهاد کشاورزی طبق وظیفه کشت ارقام کم مصرف آب را معرفی کرد با این وجود کشاورزان اقدام به کشت شلتوک کردند.

وی به خسارت وارده به دامداران خوزستان در پی خشکسالی اشاره کرد و ادامه داد:در پی اتفاقات اخیر کمیته بررسی خسارت با حضور نمایندگانی از جهاد کشاورزی، بخشداری ها، و بیمه محصولات کشاورزی تشکیل شد و طبق اطلاعات دامپزشکی بیشترین خسارت به دام‌ها در شهرستان حمیدیه بود که تاکنون تلف شدن ۳۰ راس دام ناشی از تنش آبی که بیشتر گاومیش هستند شناسایی شدند.

وی افزود: همچنین مبلغ ۳۴۰ میلیارد ریال خسارت سیل ۹۸ به دام‌ها نیز تخصیص یافته و قرار است ۱۰ هزار تن علوفه رایگان میان دامداران توزیع شود که تاکنون یکهزار و ۵۰۰ تن آن بین دامداران خوزستان توزیع شده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تصفیه پساب‌ها، به کارگیری لوله و اتصالات مناسب. آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی کشت، کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و ارقام زود رس، تجهیز مزارع به آبیاری نوین به عنوان راهکارهای مقابله با خشکسالی یاد کرد.

سمن‌ها مشارکت مردم را برای رفع مشکلات جلب کنند

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز بر نقش سمن‌ها به عنوان حلقه ارتباط مردم و حاکمیت برای جلب مشارکت مردمی در برون رفت از بحران ها تاکید کرد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد، احزاب و گروه‌ها و رسانه‌ها پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت هستند.

محمد حیدری با بیان اینکه سمن‌ها و رسانه‌ها نقش حد واسط حاکمیت و مردم را ایفا می‌کنند که این ماموریت مهمی است افزود: ساختار سازمان مردم نهاد و رسانه‌ها اینگونه است که باید خواسته‌ها از سوی رسانه‌ها به صورت حرفه‌ای و برای رفع اشکال بیان شود و سازمان‌های مردم نهاد نیز باید مشارکت‌های مردمی را در حل و فصل مشکلات دخالت دهند.

وی بر اهمیت نقش سمن‌ها در بحران تنش آبی و کرونا تاکید کرد و گفت: تنها راهکار برون رفت از مشکلات، مشارکت مردم اعم از مدنی، اجتماعی و سیاسی است.

برچسب‌ها:

نظر شما