شناسهٔ خبر: 48650057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

بررسی عملکرد ناوگان ملی دریایی ایران در دوران تحریم

عملکرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها رشد داشته است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش مانا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) که از سال ۱۳۹۷ متحمل شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ بوده، با مجاهدت کارکنان دریایی و خشکی این شرکت پس از گذر از فشار‌های اولیه در عملکرد خود رشد خوبی داشته است.

درآمد دوره چهار ماهه ابتدای سال جاری کشتیرانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶ درصد رشد داشته است؛ طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵۴ درصدی در بخش حمل کانتینر، درآمد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ۱۷۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال ۹۹ به ۲۷۰ میلیون دلار افزایش یافته است، همچنین در بخش فله نیز با افزایش عملکرد ۱۱۷ درصدی، درآمد از ۴۱ میلیون دلار در سال قبل به ۸۹ میلیون دلار در سال جاری افزایش یافته است.

قطعاً این دستاورد‌ها جز با تلاش تمام دست اندرکاران و دریانوردان دلیر این شرکت به دست نمی‌آمد، چه آنکه کارکنان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از اهمیت راهبردی فعالیت شرکت برای کشور طی دوران تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، تمام همت خود را بر بی‌اثر نمودن اقدامات تخریبی دشمنان معطوف ساخته‌اند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره و در بزنگاه‌های تاریخی همانند جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه ثابت کرده است در خط مقدم دفاع از کشور قرار دارد؛ این شرکت تنها یک شرکت حمل و نقل نیست بلکه یک دارایی راهبردی ملی است که به عنوان بازویی توانمند در اختیار نظام و مردم است که موفق شده علی‌رغم فشار‌های دشمنان، کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم و نهاده‌های تولید را به کشور برساند.

از جمله افتخارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتن در میان بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل دریایی جهان است، این شرکت با در اختیار داشتن ۱۵۰ فروند شناور با مجموع ظرفیت حمل ۵ میلیون DWT هم اکنون رتبه چهاردهم را در بین ناوگان‌های جهان در اختیار دارد.
 
در همین حال، یک عضو کمیسیون عمران گفت: نگاه مجلس و کمیسیون به ناوگان ملی و بخش خصوصی داخلی این است که باید نسبت به لاینر‌های خارجی در اولویت قرار گیرند.

کمال علیپور خنکداری با اشاره به عملکرد ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در زمینه حمل کالا‌های اساسی در دوران تحریم اظهار داشت: اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از زمان شروع فعالیت خود تا کنون چندین مرتبه از بنادر شمالی و جنوبی کشور بازدید داشته اند و ضمن بررسی تمامی کاستی‌های موجود در بنادر کشور راهکار‌ها و نکات لازم را به دولت گوشزد کرده‌اند.

وی افزود: حمل و نقل دریایی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پس از بررسی‌های انجام شده در خصوص امکانات و تجهیزات، بودجه ۱۴۰۰ این بخش نیز در راستای کاهش مشکلات حمل ونقل دریایی، تسریع سرعت تخلیه بار و جلوگیری از دموراژ در بنادر شمالی و جنوبی ترمیم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد ناوگان حمل و نقل دریایی در دوران تحریم مثبت است، یادآور شد: به رغم شرایط سخت تحریم، حمل کالا با ناوگان ملی دریایی به خوبی انجام شده است. البته ایراداتی هم که مشاهده شد، به این خاطر است که عده‌ای برای نفع شخصی و سود جویی، کالا‌ها را دیر به کشور رساندند که نمی‌شود به پای کشتیرانی نوشت.

علیپور خنکداری با تأکید بر ضرورت کمک و حمایت دولت از ناوگان ملی کشتیرانی و بخش خصوصی تصریح کرد: برجام هم کاری برای ناوگان کشتیرانی داخلی انجام نداده است. پس ما باید به ناوگان ملی و شرکت‌های خصوصی چه در زمان سختی‌ها و چه در شرایط عادی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه مجلس و کمیسیون عمران به ناوگان ملی و بخش خصوصی داخلی این است که باید نسبت به لاینر‌های خارجی در اولویت قرار گیرند.

نظر شما