شناسهٔ خبر: 48649710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

توافق مصر و الجزایر برای پشتیبانی کامل از رئیس‌جمهوری تونس

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری مصر و وزیر خارجه الجزایر برای پشتیبانی کامل از رئیس جمهوری تونس در میانه بحران سیاسی این کشور توافق کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری «ارم نیوز» امارات، نهاد ریاست جمهوری مصر عصر امروز (یک شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری این کشور و «رمطان لعمامره»، وزیر امور خارجه الجزایر با یکدیگر دیدار کرده و در این دیدار نیز، بر سر پشتیبانی کامل از «قیس سعید»، رئیس جمهوری تونس به توافق رسیدند.

بنا بر آن چه در بیانیه نهاد مذکور آمده، در دیدار رئیس جمهوری مصر و وزیر خارجه الجزایر همچنین توافق شده که پشتیبانی این دو کشور در راستای حفظ ثبات در تونس و اجرای اراده و انتخاب مردم این کشور برای حفاظت از ثروت و امنیت کشورشان باشد.

السیسی و لعمامره همچنین به بررسی اوضاع لیبی پرداختند جایی که دو طرف در رابطه با اهمیت تقویت چارچوب های هماهنگی میان مصر و الجزایر به منظور دستیابی به یک هدف اصلی یعنی فعال سازی اراده مردم لیبی از طریق حمایت از نهادهای دولتی و پشتیبانی از تلاش های کنونی برای تحقق امنیت و ثبات و حفظ یکپارچگی و حاکمیت این کشور با اجرای تصمیم های بین المللی ذی ربط در زمینه برگزاری بدون تاخیر انتخابات در موعد مقرر خود در ماه دسامبر آینده و خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از خاک لیبی، دیدگاه های مشترکی دارند.

در رابطه با آخرین تحولات مربوط به پرونده سد «النهضه» اتیوپی نیز رئیس جمهوری مصر ضمن تاکید بر موضع ثابت قاهره مبنی بر پایبندی به حقوق تاریخی خود در آب های رود نیل و حفاظت از امنیت آبی کشورش، خاطر نشان ساخت که همه طرف های ذی ربط باید به طور جدی و با اراده سیاسی واقعی، برای دستیابی به یک توافق قوانین جامع و الزام آور در رابطه با مقررات آبگیری و راه اندازی سد مذکور، وارد فرآینده مذاکرات شوند.

یادآور می شود که رئیس جمهوری تونس در این اواخر «هشام المشیشی»، نخست وزیر و شماری از وزرا و مقامات ارشد این کشور را از مناصب خود برکنار کرد تا با کمک نخست وزیری که خودش منصوب می کند، کنترل قوه مجریه را در دست بگیرد و علاوه بر آن نیز، تمامی اختیارات مجلس نمایندگان را به حالت تعلیق درآورد و مصونیت پارلمانی همه اعضای آن را لغو کرد تا نمایندگان متهم در پرونده های فساد، دادگاهی شوند.

در حالی که تونس با یک بحران بهداشتی بی سابقه به دلیل گسترش شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) دست و پنجه نرم می کند و شاهد کشمکش جریان های سیاسی بر سر قدرت است، سعید تاکید کرده که چنین اقداماتی برای حفاظت از قانون اساسی و منافع مردم این کشور ضروری هستند، نسبت به تعقیب مفسدان و برخورد قاطع با فتنه گران متعهد شده و همچنین از تصمیم خود برای تصدی منصب دادستان کل خبر داده جایی که این اقدام را با لزوم افشای همه پرونده های فساد توجیه کرده است.

خبر اصلی را در ارم‌نیوز ببینید

نظر شما