شناسهٔ خبر: 48649628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/

جهاد صنعتی اصفهان، کشور را در استحصال نیکل و کبالت خودکفا کرد

آیدا علی اکبری

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی آن برای اولین بار در کشور، شاخص‌ترین طرح فناورانه جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان است.

صاحب‌خبر -

مرتضی تیموری در گفت و گو با ایسنا درباره مهم‌ترین دستاوردهای یک سال گذشته جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، اظهار کرد: در حوزه پژوهش فعالیت های مختلفی در یک سال گذشته در این واحد انجام شد که از شاخص ترین این طرح ها می توان انجام طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی آن برای اولین بار در کشور را نام برد.

وی افزود: این طرح جزء چهل طرح فناورانه جهاد دانشگاهی است که به واحد صنعتی اصفهان سپرده شد و با مبلغ اولیه حدود ۲ میلیارد تومان از مهر سال گذشته آغاز شده و اکنون دانش فنی و ساخت پایلوت واحد نیمه صنعتی طبق گانت چارت عملی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با بیان اینکه از حدود سه هفته پیش فرایند این طرح در واحد پایلوت استارت خورده است، خاطرنشان کرد: دو ماه نیاز است تا این طرح به نتیجه برسد و محصول نهایی عرضه شود که امیدواریم بتوانیم به طور کامل از این طرح در مهرماه رونمایی کنیم.

تیموری با تاکید براینکه جذب سرمایه گذار برای این طرح  آغاز شده، ابراز امیدواری کرد تا با جذب سرمایه، اقدام موثری برای استحصال و تولید نیکل و کبالت در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نیکل و کبالت دو فلز گرانبها به دلیل کاربرد دو جانبه در صنایع دفاعی و غیر دفاعی در راس فلزات تحریمی کشور هستند، تصریح کرد: در حال حاضر، صنایع در کشور مجبورند با قیمت بالاتر از قیمت جهانی این دو فلز را تهیه کنند، ضمن اینکه هیچ تولیدی در معادن کشور از این دو محصول انجام نمی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به معادن شناسایی شده غنی از این دو ماده در کشور افزود: با عملی شدن این طرح، کشور در راستای خودکفایی در تولید نیکل و کبالت گام بر می دارد.

وی دیگر فعالیت پژوهشی شاخص واحد صنعتی اصفهان را بحث آب های ژرف و توانمندی در این حوزه معرفی کرد و افزود: توانمندی خوبی در این حوزه به دست آورده ایم. سال قبل قراردادی تحت عنوان «مطالعه و بررسی مقدماتی امکان استفاده از آب های ژرف در حوزه معدنی سنگان» با سازمان ایمیدرو منعقد شد که امیدواریم آغاز فعالیت خوبی در این حوزه باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، استمرار طراحی و ساخت تجهیزات تست و اندازه گیری مورد نیاز صنایع دفاعی بنا به تقاضای مورد نیاز صنایع مختلف را دیگر فعالیت واحد صنعتی اصفهان برشمرد و گفت: تاکنون ۱۴ تجهیز ساخته شده است.

تیموری تجاری سازی و عرضه به بازار دو محصول را دیگر فعالیت های شاخص واحد صنعتی دانست و اظهار کرد: محصول رزین اپوکسی سنگ که در صنایع سنگبری مورد استفاده و بیشتر وارداتی است، در این واحد تولید شد. سال گذشته یک و نیم تن از این محصول تولید و تجاری سازی کردیم و درصدد تولید انبوه هستیم.

وی اضافه کرد: محصول دیگر مواد فسفاته کاری است که در صنایعی که فلزات تحت کشش قرار می گیرند استفاده می شود. در یک سال گذشته ۴۰ تن از این مواد تولید و به بازار عرضه کردیم. عرضه وسیع تر این مواد در برنامه های آینده قرار دارد و آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، استمرار فعالیت های گذشته در حوزه آزمون تجهیزات آبیاری در کشاورزی را دیگر فعالیت واحد صنعتی اصفهان برشمرد و گفت: در سال گذشته ده ها تجهیز، مورد تست و آزمون قرار داده و نتایج را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده ایم.

به گفته تیموری، انجام طرح های متعدد تحقیقاتی برای سازمان های مختلف و برخی دستگاه های عمومی، دولتی و بخش خصوصی از سوی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی انجام شده است که ۶ طرح در سال گذشته برای شهرداری اصفهان انجام شد.

وی در توضیح این طرح ها، گفت: طرح های «شاخص های پیامدی برنامه راهبردی اصفهان»، «طراحی نظام مدیریت استراتژیک عملکرد»، «شناسایی و تحلیل ذینفعان برنامه راهبردی ۱۴۰۵ اصفهان» و «سنجش میزان رضایت شهروندان و ارباب رجوع از عملکرد و خدمات شهری» از جمله این طرح ها هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: با بخش خصوصی نیز قراردادهایی به امضا رسیده که از جمله می توان به طرح بهینه سازی رزین های تولید داخل، بررسی علل عدم توزیع یکنواختی ادورانت در شبکه گاز و شبیه سازی آن برای شرکت گاز هرمزگان، طرح هایی برای آب منطقه ای اصفهان و ... از دیگر طرح هایی است که در حوزه پژوهش در حال انجام هستند.

تیموری در توضیح فعالیت های فرهنگی جهاد واحد صنعتی اصفهان، گفت: فعالیت ها از حوزه اجرایی و سمبلیک به فعالیت های مطالعاتی سوق داده شد و طرح مدل نیازسنجی فرهنگی برای دانشگاه ها و دانشجویان انجام شد. همچنین به منظور تهیه پیوست فرهنگی پروژه های مختلف، طرح هایی پیشنهاد شده و آماده همکاری در حوزه مطالعات فرهنگی هستیم.

وی برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در سال گذشته به صورت استانی و با مشارکت دانشگاه های کشور را از دیگر فعالیت های فرهنگی این واحد نام برد و گفت: با توجه به شرایط کرونا و عدم برگزاری اردوهای ایران مرز پرگهر، تهیه و تدوین فیلم از ابنیه تاریخی و صنایع برتر استان به منظور نشر در شبکه های اجتماعی انجام شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان خبرداد: به زودی چهارصدمین کتاب منتشر شده جهاد دانشگاهی واحد صنعتی رونمایی می شود.

تیموری در خصوص فعالیت های حوزه آموزش گفت: بیش از ۶۰ هزار نفر دوره آموزشی در شرایط کرونا برگزار شد که بیش از ۵۰ درصد این دوره ها در تعامل با سازمان های مختلف بود.

وی افزود: ارتقاء رتبه مرکز علمی کاربردی از ۳ به ۲ و کسب عناوین مختلف برتر کشوری توسط قسمت های مختلف واحد در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی نیز از دیگر دستاوردهای سال گذشته این واحد است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی تعامل سازمان های مختلف را با واحد صنعتی خوب ارزیابی کرد و گفت: قراردادهای مختلف با سازمان های استانی و کشوری به امضا رسیده، اما با تقویت تعاملات می توان از ظرفیت های جهاد دانشگاهی به بهترین شکل بهره گرفت.

انتهای پیام

نظر شما