شناسهٔ خبر: 48649113 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شکست سازمان جهانی بهداشت در ایمن سازی جهان علیه کرونا

یک عضو ارشد سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از این سازمان در روند واکسیناسیون جهانی علیه کرونا، از عدم وجود واکسن کرونا برای کشورهای کمتر توسعه یافته ابراز تاسف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) از عدم وجود واکسن کرونا برای کشورهای کمتر توسعه یافته ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری کوبایی «پرنسا لاتینا» خانم «القیصر» روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه «الاهرام» تاکید کرد که برنامه اولیه سازمان جهانی بهداشت این بود که 2 میلیارد دز از طریق مکانیسم کوواکس بین این کشورها توزیع شود، اما رسیدن به این رقم غیرممکن شده است، زیرا تقاضا بیشتر از تولید است.

القیصر توضیح داد که هدف ایمن سازی 10 درصد از جمعیت جهان در سپتامبر 2021، 40 درصد در دسامبر و 70 درصد تا سال آینده محقق نشده است.

وی با مثال زدن از قاره آفریقا گفت که تاکنون کمتر از یک  درصد از ساکنان آن علیه کرونا واکسینه شده اند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا، چندی قبل سازمان جهانی بهداشت را به کارشکنی در ارسال به موقع واکسن کرونا علی‌رغم دریافت پول آن از قبل متهم کرد.  مادورو با انتقاد شدید از  طرح کوواکس گفت که اگر سازمان جهانی بهداشت واکسن‌های از قبل خریداری شده برای مردم ونزوئلا را تحویل ندهد، دولت ونزوئلا درخواست بازپرداخت وجوهی را خواهد داد که هشت هفته پیش واریز شده است.

وی  گفت: «سازمان جهانی بهداشت پول ونزوئلا را مسدود کرده است. اگر آنها نتوانند پول ما را پس دهند، ما در خرید میلیون‌ها واکسن از منابع دیگر سرمایه گذاری خواهیم کرد تا به جلو حرکت کنیم.»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت  نیز اخیرا گفت، در حالیکه کشورهای دیگر هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، کشورهای ثروتمند نباید برای جمعیت واکسینه شده خود واکسن‌های اضافی سفارش دهند.

«تدروس آدانوم گبرایسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که مرگ و میرهای ناشی از کرونا دوباره درحال افزایش است و سویه دلتا در حال تبدیل شدن به سویه غالب کروناست و بسیاری از کشورها هنوز دزهای واکسن کافی برای محافظت از کارکنان بخش بهداشت و درمان خود دریافت نکرده‌اند.

تدروس با بیان اینکه این نوع بسیار مسری کرونای دلتا برای اولین بار در هند شناسایی شد واکنون در کشورهای دیگر یافت شده ، گفت: «سویه دلتا در سراسر جهان با سرعت بسیار در حال شیوع است  و مرگ و میر را تشدید کرده است.»

تدروس گفت: «شکاف جهانی در تهیه واکسن کرونا بسیار شدید است. برخی کشورها و مناطق میلیون‌ها دز واکسن کرونای اضافی سفارش می‌دهند، درحالیکه سایر کشورها تجهیزات لازم را برای واکسیناسیون کارکنان بهداشتی خود نیز در اختیار ندارند.»

وی با اشاره به شرکت‌های آمریکایی تولید کننده واکسن از جمله واکسن فایزر گفت که آنها باید دزهای خود را به «کوواکس»، برنامه تقسیم واکسن، عمدتا برای کشورهای با درآمد متوسط ​​و فقیر، ارسال کنند.

تدروس در حالی این سخنان را گفت که این سازمان خود متهم به کم کاری در ارسال واکسن به برخی نقاط جهان است. 

انتهای پیام/.

 

نظر شما