شناسهٔ خبر: 48648952 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تیراندازی به سوی شرکت‌کنندگان در تشییع یکی از نیرو‌های حزب‌الله / اعزام نیرو‌های مسلح ارتش لبنان

تیراندازی در مراسم تشییع یکی از نیرو‌های حزب‌الله در خلده بیروت چندین کشته و زخمی برجای گذاشت و نیرو‌های مسلح ارتش لبنان به منطقه اعزام شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، با هجوم افراد ناشناس به مراسم تشییع «علی شلبی»، یکی از نیرو‌های جنبش حزب‌الله لبنان که شب گذشته ناجوانمردانه ترور شد، در منطقه «خلده» واقع در جنوب بیروت دست‌کم ۳ تن شهید و چندین تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری شهاب نیز در خبری فوری اعلام کرد: بعد از این درگیری حزب‌الله لبنان با صادر کردن بیانیه‌ای با هرگونه درگیری نظامی مخالفت کرده و از سرویس‌های امنیتی خواست عاملان این تیراندازی را پیدا کنند.

نجیب میقاتی: نباید این حوادث به فتنه کشیده شود

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف لبنان با اشاره به حوادث خلده در بیروت تأکید کرد که نباید این حوادث به فتنه کشیده شود.

حسان دیاب، سرپرست نخست‌وزیری لبنان نیز اعلام کرد: نباید به فتنه‌انگیزی فرصت داد.

عرب نیوز از افزایش تعداد کشته‌ها به ۵ نفر خبر داد.

<div id="video-display-embed-code_14432428"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7841330/14432428?width=400&height=300"></script></div>

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره شهادت «علی شبلی» و تیراندازی در تشییع پیکر او

حزب‌الله لبنان بیانیه‌ای در واکنش به شهادت «علی شلبی» و تیراندازی در مراسم تشییع پیکر او به شرح زیر صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیّه سلطانا صدق الله العلی العظیم

حادثه‌ی ناگوار و دردناکی برای شهید مظلوم علی شبلی را در منطقه الجیه اتفاق افتاد و او با منطق عصبیت و تعصب به دور از منطق دین و دولت کشته شد.

ما به‌طور مطلق انواع قتل‌ها و هتک حرمت به مقدسات و کرامت را رد می‌کنیم و از نهاد‌های امنیتی و قضایی می‌خواهیم که قاطعانه با عاملان و کسانی که با آن‌ها مشارکت داشته‌اند برخورد کند.

این مُحرّکان و دمندگان به آتش فتنه در مسدود کردن جاده‌ها و توهین به شهروندان نیز مشهور بودند. ما خواستار محاکمه آن‌ها هستیم.

ما در حزب‌الله تسلیت خود را به خانواده شبلی به‌خاطر شهادت شهید مظلوم علی شبلی اعلام می‌کنیم و از خداوند برای آن‌ها صبر و شکیبایی می‌طلبیم و تأیید می‌کنیم وظیفه تعقیب و پاسخگویی برعهده دولت است.

اعزام نیرو‌های مسلح ارتش لبنان به منطقه خلده

منابع امنیتی به خبرنگاران روسیا الیوم اطلاع داده‌اند ارتش لبنان نیروهای مسلح خود را برای کنترل وضعیت به منطقه خلده فرستاده و در حال بستن تمام راه‌های منتهی به این منطقه است.

برخی از منابع نیز اعلام کردند ارتش لبنان برای کنترل وضعیت به سربازان خود حکم تیر داده است.

نیرو‌هایی که ازسوی ارتش لبنان به سمت خلده حرکت کردند، از تیپ کوماندو‌ها می‌باشند.

<div id="video-display-embed-code_14432429"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7841330/14432429?width=400&height=300"></script></div>

ارتش لبنان: به هر کسی که تیراندازی کند شلیک می‌کنیم

ارتش لبنان با صادر کردن بیانیه‌ای در خصوص حوادث خلده گفت: در ۱ اوت ۲۰۲۱، حوالی ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی، هنگام تشییع جنازه علی شبلی در منطقه خلده، افراد مسلح به سمت مراسم و شرکت کنندگان در تشییع جنازه تیراندازی کردند که منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: یگان‌های ارتش که برای استقرار امنیت به منطقه شتافتند و در خلده مستقر شده‌اند به هر کسی که تیراندازی کند شلیک می‌کنند.

فرماندهی ارتش هشدار داده است که به هر فرد مسلحی که در منطقه خلده باشد و هر کسی که در هر نقطه دیگری تیراندازی کند، شلیک خواهد شد.

المیادین گزارش داد در حال حاضر صدای تیراندازی از ناحیه‌ای که تیراندازی ساعاتی قبل از آن‌جا روی داد، به گوش می‌رسد.

خبرگزاری البیان با اشاره به حوادث خلده نوشت: فرمانده حزب‌الله با دقت زیاد حوادث را دنبال می‌کند. او از ارتش و نیرو‌های امنیتی خواسته است تا برای برقراری امنیت قاطعانه مداخله کنند. فرمانده حزب‌الله از مقامات خواسته است عاملان این اتفاقات را دستگیر و محاکمه کنند.

اتحادیه قبایل عرب لبنان خواستار توقف سریع درگیری‌ها شد

اتحادیه قبایل عرب لبنان با صادر کردن بیانیه‌ای از فرمانده ارتش لبنان، سرویس‌های امنیتی و رهبری معنوی و سیاسی این کشور خواست تا سریعاً برای متوقف کردن درگیری‌ها قبل از اینکه دیر شود و اوضاع از کنترل خارج شود، مداخله کنند.

یونیوز اعلام کرد با مداخله ارتش لبنان ۱۵ تن از کسانی که در منزل شهید علی شلبی محاصره شده بودند، به همراه پیکر شهید، از منزل او خارج شدند.

میشل عون: ارتش فوراً آرامش را به خلده بازگرداند

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان به فرمانده ارتش اعلام کرده است خیلی سریع و فوری آرامش را به خلده بازگرداند.

رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد: شرایط فعلی اجازه هیچ‌گونه نقض امنیتی یا اقدامات فتنه‌انگیز را نمی‌دهد، فتنه باید در نطفه خفه شود و همه طرف‌ها باید برای رسیدن به این هدف همکاری کنند.

واکنش حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه در لبنان 

حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه در لبنان اعلام کرد: کمین خلده یک دستور عملیات خارجی برای ایجاد حوادث خطرناک امنیتی است. هدف از آنچه اتفاق افتاد کشاندن نیرو‌های مقاومت به فتنه و درگیری مسلحانه است.

اَمَل: نباید در محاکمه تیراندازان اهمال‌کاری کرد

جنبش اَمَل لبنان نیز در واکنش به حادثه تیراندازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نباید در محاکمه تیراندازان اهمال‌کاری کرد. رهبری و اعضای جنبش امل از ارتش می‌خواهند برای بازگرداندن شرایط زندگی عادی (در منطقه خلده) به صورت جدی وارد عمل شوند.

در حال تکمیل...

نظر شما