شناسهٔ خبر: 48648616 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ترکیه:

به حمایت از مردم لیبی و دولت وحدت ملی ادامه می‌دهیم

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از بازگشایی مسیر راهبردی «مصراته-سرت» که شرق و غرب لیبی را به هم متصل می‌کند، استقبال می کند.

صاحب‌خبر -

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از بازگشایی مسیر راهبردی  «مصراته-سرت» که شرق و غرب لیبی را  به هم متصل می‌کند، استقبال می کند.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ما از افتتاح رسمی جاده ساحلی مصراته-سرت جاده‌ای که مدتهاست بسته شده است، استقبال می‌کنیم.»

ترکیه همچنین از تلاش‌های شورای ریاست جمهوری، دولت وحدت ملی «عبدالحمید دبیبه»  نخست وزیر، نمایندگی سازمان ملل در لیبی و کمیسیون نظامی مشترک 5+5 که منجر به بازگشایی مجدد این مسیر شد، قدردانی کرد. ترکیه ابراز امیدواری کرد که این اقدام زندگی روزمره لیبیایی‌ها را تسهیل کرده و به تضمین ثبات، صلح و رفاه پایدار کمک کند.

در این بیانیه آمده است: «ما آرزو می‌کنیم که این تحولات تأثیرات مثبتی بر وحدت نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح تحت پوشش یک اقتدارغیرنظامی مشروع در کشور داشته باشد. ترکیه به حمایت از مردم لیبی و دولت وحدت ملی ادامه می‌دهد تا آتش بس پایدار بماند، مقدمات انتخابات آینده ادامه یابد و روند سیاسی پیش برود.»

لیبی روز جمعه پس از رفع انسداد بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» بزرگراه ساحلی را به طور کامل بازگشایی کرد. حفتر، رئیس ارتش موسوم به ارتش ملی لیبی مستقر در شرق لیبی  نیز از این اقدام استقبال کرد .با این حال، اوهشدار داد که صلح امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه همه نیروهای خارجی و مزدوران سرزمین‌های لیبی را بدون قید و شرط ترک کنند.

«یان کوبیش» فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی نیز  در بیانیه ای از بازگشایی این جاده به عنوان گامی دیگر در تقویت صلح ، امنیت و ثبات در این کشور و اتحاد نهادهای آن یاد کرد.

کوبیش تأکید کرد که گام مهم بعدی برای لیبی این است که جنگجویان خارجی از لیبی خارج شوند. سازمان ملل متحد در ماه دسامبر برآورد کرد که حداقل 20000 جنگجوی و مزدوران خارجی در لیبی از جمله ، سودانی‌ها و چادی‌ها  و ترکیه‌‌ایی‌ها وجود دارند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» رهبر سابق خود در سال 2011 از هرج و مرج درگیر شده است.

 

نظر شما