شناسهٔ خبر: 48648082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کنار گذر شرق اصفهان؛

 بخش پایانی طرح ملی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به بهره‌برداری رسید

اصفهان- ایرنا- بخش پایانی طرح ملی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان(شهید سردار حجازی) حدِ فاصل پُل فرودگاه تا پل نایین، روز یکشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،مُجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور در مراسم بهره برداری از این طرح گفت: بخش باقی مانده آزادراه شهید سردار حجازی(شرق اصفهان) به طول هشت کیلومتر با اعتبار بالغ بر یک هزار و ۵۲۰  میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
علیرضا صلواتی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت آزادراه‌های کشور و تکمیل کُریدور شمالی – جنوبی کشور اظهار داشت: ۵۵ کیلومتر از قطعات یک و دو آزادراه شرق اصفهان، حدِ فاصل آزادراه اصفهان – کاشان تا جاده فرودگاه، آبان ۱۳۹۹در ارتباط ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده بود.  
وی ادامه داد: بخش باقی‌مانده قطعه دوم آزادراه شرق اصفهان که یکی از مهمترین بخش‌های آزادراه در تکمیل کریدور شمالی – جنوبی کشور و نقطه اتصال آن به کریدور شرقی – غربی کشور و جاده نایین به شمار می‌رفت، در ماه‌های گذشته تکمیل شده است و امروز به بهره‌برداری رسید.  
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با بیان اینکه برای این پروژه یک هزار و ۵۲۰  میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح کرد: در شرایطی که تا سال ۱۳۹۷، این پروژه تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشت، با برنامه‌ریزی صورت گرفته در ۲ سال گذشته، زمینه فعالیت شبانه‌روزی و پیشرفت ۵۹ درصدی آن در بخش هشت کیلومتر باقی مانده انجام شده که این کار در نوع خود قابل توجه است.  
وی با اشاره به ارزش فعلی پروژه تصریح کرد: هشت کیلومتر باقی مانده این بخش با هزینه بیش از یک هزار و ۵۲۰ میلیاردی که ارزش کنونی آن بالغ بر سه هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال است، نقش مهمی در تکمیل کریدور شمالی – جنوبی کشور دارد.  
صلواتی، تکمیل بخش مهمی از حلقه مفقوده کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور، تسهیل حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی به اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، افزایش بهره‌وری آزادراه اصفهان ـ نطنز ـ کاشان و اتصال کریدور شرقی – غربی کشور به کریدور آزادراهی شمالی – جنوبی را از دلایل اهمیت این پروژه برشمرد.
وی افزود: کاهش زمان سفر بین استان‌های شمالی و جنوبی بالغ بر ۸۰ دقیقه، کوتاه شدن ۳۵ کیلومتری مسیر شمال به جنوب اصفهان، تقلیل مصرف سوخت سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون لیتر و ۷۳۰ میلیون لیتر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله، پایین آمدن آمار سوانح و تلفات جاده‌ای استان به حدود ۱۵ درصد(کاهش تلفات جاده‌ای حدود ۲۵۰ نفر در دوره بهره‌برداری ۲۰ ساله) و تنزل میزان آلاینده‌های زیست محیطی در دوره ۲۰ ساله (معادل ۲ میلیون تُن دی اُکسید کربن) از مهمترین مزایای این آزادراه محسوب می‌شود.  
مُجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در باره قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان تصریح کرد: احداث قطعه سوم که از ۷۰ کیلومتری نطنز تا سه‌راهی مبارکه امتداد می‌یابد و ترافیک را بطور کامل از شهر اصفهان خارج و به سمت سه‌راهی مبارکه هدایت می‌کند، از بهمن سال گذشته آغاز شده است و امیدواریم تا پایان امسال بخشی از آن نیز بهره‌برداری شود.  
وی خاطرنشان کرد: در کنار پروژه‌های استان، پروژه‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور مثل مسیر اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر، کرمان- زاهدان و سایر آزادراه‌ها نیز در حال اجراست.

 به گزارش ایرنا، تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

این طرح حد فاصل آزادراه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال - جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک، با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول این طرح از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

نظر شما