شناسهٔ خبر: 48643644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور:

تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی/کنکور ۱۴۰۲ مبتنی بر یادگیری عمیق خواهد بود

تهران- ایرنا- قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: یادگیری عمیق، تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی و سوالات تشریحی امتحانات نهایی، مبنای برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و پذیرش در این آزمون خواهد بود.

صاحب‌خبر -

منصور کبگانیان روز یکشنبه در نشست خبری با رسانه ها در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: خطاب به دانش آموزانی که سال ۱۴۰۲ در کنکور شرکت می کنند، توصیه می کنم درس ها را خوب بخوانند و زیاد روی تست تمرکز نکنند هر چند تست زنی در کنکور ۱۴۰۲ فقط ۴۰ درصد تاثیر دارد.

وی افزود: این طور نیست که سرنوشت داوطلب فقط در چهار ساعت کنکور سنجیده شود بلکه سنجش علمی در امتحانات نهایی صورت می گیرد که بین ۲۵ تا ۳۰ روز برگزار می شود.

کبگانیان ادامه داد: از امنیت امتحانات نهایی و تصحیح عادلانه سوالات در دو سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصد مطمئن شدیم.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانش آموزی که درس خوان است، با تست سنجیده نمی شود بلکه توانایی علمی او در قالب امتحان تشریحی سنجیده می شود.

وی تاکید کرد: وزارت خانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش طی ۲ سال پیشرو باید برای بسترسازی آماده شوند. علت تاخیر یک ساله در اجرای مصوبات تصویب شده، آماده کردن زیرساخت ها است.

به گفته کبگانیان، وزارت آموزش و پرورش آخرین ضعف های امتحانات نهایی را برطرف می کند. اکنون توجه به درس، کلاس، کتب رسمی و نه کتب دارای قیمت های بالا، مهم است که این مساله باید مرتفع شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز باید در برگزاری امتحانات سعی و تلاش همیشگی را داشته باشند.

کبگانیان درباره کلاس های کنکور گفت: برخی از موسسات نگران تعطیلی خود بودند اما اینطور نیست و آنها باید به کمک آموزش بیایند. این موسسات می توانند یادگیری عمیق را به داوطلبان آموزش دهند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی فراقوه‌ای است و با تغییر دولت ها، جهت گیری ها عوض نمی شود. مصوبه سیاست های سنجش و پذیرش مربوط به یکی از سیاست های سال ۸۹ نقشه جامع علمی کشور است. نباید به مصوبه سنجش و پذیرش نگاه سیاسی داشت.

کبگانیان درباره سهمیه ها خاطرنشان کرد: سهمیه های کنکور موضوعی مجزا است و در مصوبه ساماندهی سنجش و پذیرش ۶ ماه مهلت داده شده است که سیاست های مرتبط با آن آماده شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: برخی سهیه ها عدالت آموزشی را زیر سوال برده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره لغو مصوبه شورا در خصوص تسهیلات فرزندان هیأت‌ های علمی توسط دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات حاکمیتی محسوب می شود و برای تمام دستگاه‌ ها لازم الاجرا است.

وی با بیان اینکه به جای حذف کنکور، ساماندهی باید صورت می گرفت، اظهار داشت: سنجش علمی با مسابقه متفاوت است و در ۳۰ روز و به فاصله متناسب با فرصت کافی صورت می گیرد. این سنجش علمی برگزاری امتحانات تشریحی است که توسط دبیران متعددی تصحیح می شود. 

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، تاکید کرد: تب کلاس های کنکور ۱۰۰ درصد فروکش پیدا نمی کند، خانواده ها بدانند درصد زیادی از ارزیابی فرزندان شان توسط عمق یادگیری انجام می شود. چه چیزی عادلانه تر از این که اگر فردی درس خوانده است، او در کنکور قبول شود. 

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سال های اخیر، این عدالت آموزشی به شدت زیر سوال رفته بود و شکایت های زیادی داشتیم. 

کبگانیان گفت: هزینه زیاد کتب درسی و کلاس های کنکور، عدالت آموزشی را زیر سوال برده بود. این موسسات برای ادامه فعالیت باید از وزارت آموزش و پرورش مجوز فعالیت داشته باشند. البته این قسمت هنوز مصوبه نشده است اما آن را رعایت می کنیم.

وی ادامه داد: موسسات کنکوری باید وظایف خود را به جای آموزش مهارت های تست زنی، عمق یادگیری را آموزش بدهند. اگر این موسسات در جهت توسعه علمی کشور حرکت کنند لزومی به تعطیلی آنها نیست؛ موسسه های کنکور باید از شیوه تجارت مآبانه خارج شوند و خیلی از آنها این توانایی را دارند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: اینطور نشود که ۲ سال دیگر زیرساخت های لازم برای سنجش و پذیرش آماده نباشد.

وی درباره مصوبات مربوط به پذیرش رشته های پزشکی، خاطرنشان کرد: در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشت این شد که هنوز اتفاق نظر لازم در مورد رشته های پزشکی وجود ندارد. بنابراین نباید اسیر احساسات شد. جو آرامی بر شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکم است و افراد فرهیخته ای به فکر آینده کشور هستند و بدون اینکه تحت فشار موسسات کنکوری باشند، در این باره فکر می کنند. 

کبگانیان خاطرنشان کرد: بخش عمده آموزش عالی و سنجش و پذیرش در این مصوبه گنجانده شده است. یک بخش مربوط به پذیرش در رشته ‌های پزشکی است (اختصاص ۳۰ درصد پذیرش ظرفیت پزشکی از لیسانس) و هنوز اتفاق نظر لازم در این زمینه شکل نگرفته است. چه بسا رأی‌ گیری هم می ‌شد، اما پرسش‌ های مهمی در این باره مطرح است که باید به صورت دقیق بررسی شود. 

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ظرفیت پذیرش در رشته‌ های پزشکی در سال ۱۳۶۷ حدود چهار هزار و ۶۵۰ نفر بود که در سال ۱۳۹۰ با وجود افزایش تعداد تخت‌ های بیمارستانی، اساتید علوم پزشکی و دانشکده‌ های مرتبط، میزان پذیرش در این رشته‌ ها همین حدود بوده است.

به گفته کبگانیان، قدیمی ترین سهمیه ها را شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل سهمیه مناطق تصویب اما تعدادی را هم‌ مجلس مصوب کرد.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: ساماندهی سهمیه ها نیازمند تعامل مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین روسای سه قوه در مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو همکاری خوبی داشتند. رییس‌ جمهوری منتخب نیز که پیش ‌تر رییس قوه قضاییه بود، در تصویب این مصوبه همکاری خوبی داشت.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط دولت یا مجلس و قوه قضاییه نیست. این شورا از سال ۱۳۶۳ روی کنکور کار کرده است اما به دلیل اینکه برخی از این مصوبات به نتیجه نرسیده بود، کار اساسی در این باره انجام نپذیرفت.

کبگانیان همچنین درباره حدنصاب دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان، تاکید کرد: برخی دانشگاه‌ ها ممکن است در حد نصاب پذیرش دانشجو، سخت ‌گیری کنند و دانشجویان خوب را از دست بدهند. به این دانشگاه ها هشدار می دهیم مراقب افراط و تفریط باشند. در این زمینه، برخی اختیارات در پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ ها داده خواهد شد. همچنین دانشگاه ‌ها می توانند به مصوبات علمی از نظر شکلی ورود کنند.

نظر شما