شناسهٔ خبر: 48643564 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

راهکارهایی برای کاهش نمک مصرفی در غذا

صاحب‌خبر -
گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در قالب یک طرح تحقیقاتی برنامه‌ای را برای کاهش مصرف نمک اجرا کردند.به گزارش ایسنا، مصرف بالای نمک یکی از چالش‌های عمده بهداشت عمومی در جهان و از فاکتورهای مؤثر در پرفشاری خون است. گزارش ‌شده است مصرف بیش‌ازحد نمک، ممکن است مسئول تقریباً نیمی از بار بیماری‌ها باشد که به فشارخون بالا نسبت داده می‌شود و با بیماری‌های کلیوی، افزایش خطر چاقی، پوکی استخوان، سنگ کلیه و سرطان معده در ارتباط است.
 
با توجه به اهمیت میزان مصرف نمک در خانواده، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام یک مطالعه، برنامه‌ای را برای کاهش مصرف نمک در زنان اجرا کردند.در این مطالعه مشخص شد که اکثر زنان شرکت‌کننده در این پژوهش نمک بیش از حد مصرف می‌کردند. آگاهی ضعیف (نداشتن اطلاع کافی از مقدار مجاز مصرف نمک در روز (یک قاشق چایخوری)، عدم آشنایی با نمک پنهان غذاها، ندانستن راهکارهای کاهش مصرف نمک، ندانستن عوارض ناشی از مصرف نمک زیاد و عملکرد نا مناسب (لذت بردن از غذای شور، عدم استفاده از برچسب غذایی هنگام خرید، عدم حمایت خانواده از مادر هنگام پختن غذای کم نمک و تمایل به خرید نان‌های سنتی و شور) بود.

در این پژوهش با اجرای همزمان استراتژی‌های حمایت‌طلبی، آموزش‌های فردی و گروهی به زنان و تبلیغاتی در کل جامعه جهت افزایش آگاهی و تغییر نگرش آن‌ها و دسترسی بیشتر آن‌ها به اطلاعات صحیح نسبت به کاهش تدریجی مصرف نمک و توصیه به استفاده از جایگزین‌های نمک در غذا و توجه به برچسب‌های غذایی هنگام خرید ماده غذایی، میانگین مصرف نمک زنان از ۱۴.۵ گرم در روز به ۱۱.۹۵ گرم در روز رسید. به طوری‌که ۹.۶ درصد از آن‌ها نمک دریافتی خود را به کمتر از ۱۰ گرم در روز کاهش دادند.

این طرح، با افزایش آگاهی و عملکرد بهتر زنان و حمایت اطلاعاتی در این خصوص، باعث کاهش نمک مصرفی آن‌ها شد.نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه کاهش مصرف نمک در زنان شهرک حمیدیای شهر یزد مبتنی بر مدل Communication for Behavioral Impact (COMBI)» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و سید سعید مظلومی محمود آباد مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما