شناسهٔ خبر: 48639650 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

پیگیری وضعیت تیم‌های لیگ برتر

درد مشترک فجرسپاسی و هوادار؛ بلاتکلیفی!

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق بعد از یک فصل پر از ماجرا در رقابت‌های دسته اول فوتبال سرانجام تیم‌های فجر سپاسی شیراز و هوادار تهران به لیگ برتر صعود کردند اما وضعیت‌شان چندان جالب نیست و به نوعی بلاتکلیف هستند؛ شیرازی‌ها وعده کمک گرفته‌اند ولی هنوز برای برگزاری جشن صعود هم مشکل دارند و هوادار هم ممکن است […]

صاحب‌خبر -

زارع: وقتی دست‌اندرکاران از تبانی می‌گویند ما چه حرفی بزنیم؟
عباس زارع، سرپرست تیم فوتبال فجرسپاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص آخرین وضعیت این تیم بعد از صعود به رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران گفت: «فعلا منتظر هستیم تا برنامه‌های جشن صعود که قرار بود تا قبل از آغاز ماه محرم با حضور مسئولان شهر شیراز برگزار شود را اجرایی کنیم و ان‌شاءالله تا قبل از پایان هفته آینده این کار را انجام خواهیم داد. بعد از آن نیز مطمئنا آقای کلانتری به‌عنوان سرمربی تیم برنامه‌های خود را به باشگاه ارائه می‌دهد تا استارت کار برای حضور پرقدرت در لیگ برتر را زده و بعد از آن تمرینات و برنامه‌های آماده‌سازی را برای فصل جدید آغاز کنیم.»
وی در مورد اینکه آیا فجر سپاسی برای فصل آینده کار خود را با رضا کلانتری ادامه داده یا باشگاه برنامه‌های دیگری دارد گفت: «صددرصد با او ادامه می‌دهیم البته اینکه می‌گویم صددرصد به این دلیل است که وقتی کلانتری زحمات زیادی را برای لیگ برتری شدن فجرسپاسی متحمل شده بخواهیم به جایگزین و فرد دیگری فکر کنیم بی‌انصافی است. دیدگاه و اعتماد و اطمینانی که باشگاه و فرماندهی به آقای کلانتری دارند بسیار ویژه بوده و این‌طور نیست که این کادر فقط برای رقابت‌های دسته اول جذب تیم شده و حالا بخواهند به شرایط دیگری فکر کنند.»
زارع درباره برنامه‌های فجرسپاسی در لیگ برتر تاکید کرد: «آخرین سالی که فجرسپاسی در لیگ برتر حضور داشت فصل ۹۳ – ۹۲ بود و بعد از آن به لیگ دسته اول سقوط کرد و حالا بعد از حدود ۸ سال دوباره به لیگ برتر بازگشتیم. البته آقای کلانتری برای فصل جدید رقابت‌ها هنوز برنامه‌های خود را ارائه نداده اما چیزی که وجود دارد این است که با این شرایطی که وجود دارد باید یک تعامل و هماهنگی خوبی برای جذب بازیکنانی که مدنظر کادر فنی هستند توسط باشگاه به وجود بیاید و آنها شرایط مناسب را فراهم کنند. در هر صورت مهم‌ترین امر برای بسته شدن یک تیم در فصل نقل‌وانتقالات رخ می‌دهد که باشگاه بتواند بازیکنان خوب و در حد و اندازه‌های رقابت در لیگ برتر را جذب کند و این موضوع هم نیاز به منابع مالی دارد. قرار شده تمامی ظرفیت‌های استان از فجرسپاسی حمایت کنند تا کلانتری بتواند همه یاران مدنظرش را جذب کند. ما در این بین می‌توانیم برخی از بازیکنان که سرباز می‌شوند را هم جذب فجرسپاسی کنیم. این درحالی است که بازیکنان لیگ برتری که بخواهند سرباز بشوند تمایل کمتری به حضور در لیگ دسته اول نشان دادند ولی حالا با لیگ برتری شدن فجر می‌توانیم از این ظرفیت هم به نحواحسن استفاده کنیم.»
سرپرست تیم فوتبال فجرسپاسی درباره اینکه این موضوع تا قسمت زیادی توزیع ناعادلانه قدرت در لیگ برتر را به همراه خواهد داشت چون تیم‌های دیگر از جذب سرباز بازیکن محروم هستند، اظهار داشت: «در هر صورت بازیکن باید اول و آخر خدمت سربازی برود. در گذشته هم قانون ۲۸ ساله‌ها را داشتیم الان هم کسی زورکی به فجرسپاسی نمی‌آید و آنهایی که خودشان مایل باشند که زودتر خدمت سربازی را به پایان ببرند می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و به فجرسپاسی بیایند. از روز اول که فجرسپاسی تشکیل شد شاید بالای ۱۰۰ بازیکن مطرح سربازی خود را در شیراز سپری کردند. بازیکنانی مانند محمود فکری یا خدابیامرز علی انصاریان، مهدی رحمتی و خیلی از بازیکنان خوب کشورمان که از بعد از فجر سپاسی به استقلال و پرسپولیس پیوسته یا همین‌جا ملی‌پوش بودند و بعضا نیز شاهد حضور سرباز بازیکنان آینده‌داری بودیم که با حضور در فجرسپاسی آینده خود را در فوتبال کشور تضمین کردند. آنها در اوج جوانی به شیراز آمدند و سپس اسم و رسمی برای خود مهیا کرده و به تیم‌های بزرگ پیوستند. این روال از همان زمان که تشکیلات حرفه‌ای برای فجرسپاسی نبود وجود داشت و مختص امروز و دیروز نیست.»
وی درباره اینکه به نظر می‌رسد با سقوط برق شیراز‌ی‌ها به رده‌های پایین‌تر فوتبال ایران فجرسپاسی نیز دچار نزول شده چون به نظر می‌رسد نداشتن رقیب هم‌استانی زمینه‌های این امر را فراهم کرده است، گفت: «به نکته کاملا درستی اشاره کردید، فجرسپاسی و برق شیراز در این استان مثل استقلال و پرسپولیس در پایتخت و در سطح فوتبال کشور هستند و وقتی که یکی از این دو تیم قوی باشد آن یکی هم قوی می‌شود و بر عکس آن هم مصداق دارد. وقتی که برق شیراز با آن شرایط سقوط کرد و الان دیگر در لیگ استانی هم حضور ندارد این موضوع تا حد زیادی باعث شد تا کیفیت فجرسپاسی هم روند نزولی داشته باشد. البته الان قشقایی جایگزین برق شده که این تیم هم منابع مالی که در آن سال‌ها در اختیار برق شیراز بود را ندارد چون یک تیم خصوصی محسوب می‌شود و بودجه آنها محدود است. امیدوارم که شرایطی پیش بیاید تا دوباره برق شیراز به سطح اول فوتبال کشور برگردد. ما از خدای‌مان است که این اتفاق بیفتد. خود من ۲۲ سال از عمر ورزشی‌ام را در باشگاه برق سپری کردم و سال‌ها نیز سرپرست این تیم در فوتبال کشور بودم.» زارع درباره اینکه هدف‌گذاری فجرسپاسی برای رقابت‌های لیگ برتر چیست، گفت: «همه این مسائل بستگی به بودجه‌ای که قرار است در اختیار تیم گذاشته شود برمی‌گردد. برای فصل جدید هنوز باشگاه با کلانتری نشستی را برگزار نکرده اما خودتان می‌دانید در رقابت‌های لیگ برتر هر تیمی زیر ۳۰ میلیارد تومان هزینه کند یکی از کاندیداهای سقوط خواهد بود. الان این رقم پول ۳ بازیکن درجه یک لیگ برتری است. شاید حدود ۱۰ تیم باشند که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه کنند و وقتی که شرایط از این لحاظ مساوی باشد هر تیمی که برنامه‌ریزی و مدیریت بهتری دارد و سازماندهی خوبی داشته باشد می‌تواند نسبت به سایر تیم‌ها بهتر عمل کرده و نتیجه بگیرد.»
سرپرست فجرسپاسی درباره حواشی رقابت‌های دسته اول ازجمله تبانی و شرط‌بندی‌های صورت‌گرفته یادآور شد: «خدا را شکر یکی از دلایلی که ما صعود کردیم سلامت کاری و رفتاری فجری‌ها بود. امسال ستاره کمتر داشتیم اما تیم ما یک دل و سالم بود اصلا دنبال این مسائل نبودیم اما وقتی خود آقای محمودزاده به‌عنوان دست‌اندرکار امر در تلویزیون برخی مسائل را عنوان کرده دیگر حرفی برای ما نمی‌ماند. در این زمینه ارائه مستندات سخت است اما قطعا مشاهدات و مشکلاتی بوده که می‌تواند حاکی از خیلی از اتفاقات باشد. به‌طور مثال حتما چیزی بوده که رقابت‌های دسته دوم را به حالت تعلیق درآورد چون در غیر این صورت هرگز این کار را نمی‌کردند.»

طهماسبی: اتفاقات دیدار فجر و شاهین هم عجیب بود
علی طهماسبی، سرپرست تیم هوادار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص آخرین وضعیت این تیم بعد از صعود به لیگ برتر اظهار داشت: «قبل از اینکه به این موضوع برسیم بهتر است اتفاقات و دشواری‌هایی که از ابتدای فصل متحمل شدیم را مرور کنیم. در ابتدای فصل وضعیت مالی خوبی داشتیم چون یکی از دوستان رضا عنایتی اسپانسرینگ تیم هوادار را عهده‌دار شد و بازیکنان خوبی را جذب کرد و اردوهای پیش‌فصل مناسبی را هم داشتیم. تا هفته ششم این وضعیت ادامه داشت در ادامه مشکلاتی پیش آمد که منجر به جدایی اسپانسر و کار سختمان از هفته ششم آغاز شد. در همین بین در نیم‌فصل رقابت‌ها مجبور شدیم برای ادامه تیم‌داری و تامین هزینه‌ها ۵، ۶ بازیکنان خوب‌مان را بفروشیم و به همین دلیل است که می‌گویم سال سختی را پشت سر گذاشتیم به‌خصوص از لحاظ امکانات و مسائل سخت‌افزاری کارمان خیلی سخت بود؛ چراکه در بسیاری از اوقات فصل حامی مالی نداشتیم اما خدا را شکر آخر داستان برایمان ختم به خیر شد. درواقع شرایط هوادار در رقابت‌های لیگ دسته اول به مو رسید اما پاره نشد. ما در نیم‌فصل اول وضعیت بحرانی داشتیم و از تیم‌های رقیب با همه بازیکنان ما تماس گرفته شد و تمرکز آنها را به‌هم می‌ریختند و مجبور هم شدیم از ۱۱ بازیکن اصلی نیم‌فصل اول ۶ تا ۷ بازیکن را بفروشیم و همین موضوع باعث شد تا در مقطعی از فصل افت چشمگیری داشته باشیم. این وضعیت تا هفته بیست‌ودوم ادامه داشت اما با عنایت کادرفنی و کمک خداوند و تلاش بچه‌ها توانستیم شرایط را بهتر کرده و دوباره به جدول بازی‌ها برگردیم و در پایان نیز به رقابت‌های لیگ برتر صعود کنیم.»
وی که تصاویر اشک‌هایش در آغوش رضا عنایتی بعد از صعود به رقابت‌های لیگ برتر رسانه‌ای و به آن پرداخته شد در این خصوص گفت: «ما با هم گریه می‌کردیم چون سال سخت و دشواری را پشت سر گذاشته بودیم. این سختی و استرس تا لحظه آخر بازی پایانی نیز ادامه داشت؛ چراکه همه جا صحبت از این بود که بادران دارد در پشت صحنه برخی از اقدامات را انجام می‌دهد و ما فکر می‌کردیم این صحبت‌ها در حد حرف باشد اما مثل اینکه واقعیت داشت و خیلی مسائل ثابت شد. این درحالی است که ما اصلا از بازی بادران و ملوان خبر نداشتیم اما جالب اینکه این داوری که برای بازی هفته پایانی ما گذاشته بودند همان داوری بود که دو هفته قبل بازی بادران و چوکای تالش را قضاوت کرد و همان داور را برای بازی ما گذاشته بودند و در آن سو نیز آقای کرمانشاهی بود که آن اتفاقات افتاد و در تهران هم برخی اتفاقات داوری که باعث شد فشار و استرس به قدری باشد که نتوانیم بعد از سوت داور جلوی اشک‌هایمان را بگیریم. در دقایق پایانی بازی یک توپ روی گل ما آمد و درحالی که در ۶ قدم دروازه‌بان ما را زدند داور خطا نگرفت و شانس آوردیم که مدافع هوادار توپ را از روی خط دروازه دفع کرد. به نظر می‌رسید داور منتظر بود تا توپ گل شود و خدا را شکر که مدافع‌مان اجازه نداد در غیر این صورت زحمات یک ساله مجموعه به باد فنا می‌رفت. بعد از آن هم اگر می‌خواستند داور را ۱۰۰ سال هم محروم کنند دیگر به درد ما نمی‌خورد و این اشک‌ها به خاطر فشار همین بازی و فصل سختی که بر ما سپری شد بود و خدا را شکر می‌کنم که حق را به حق‌دار رساند؛ چراکه در فصل گذشته همه مربیانی که جلوی تیم‌های آنها بازی کردیم، به این موضوع اذعان داشتند که تیم هوادار خیلی آنها را اذیت کرده و این تیم بهترین تیمی است که روی زمین فوتبال بازی می‌کند. تیم یک‌دل و متحدی داشتیم و در راس آن آقای عنایتی طوری رفتار می‌کرد که بچه‌ها از جان و دل برایش مایه بگذارند و خدا هم خیلی کمک‌مان کرد.»
سرپرست تیم فوتبال هوادار درباره برخی اتفاقات مثل تبانی‌ها و مسائل این‌چنینی و اینکه آیا خودشان از نزدیک چنین رفتاری را در لیگ دسته اول مشاهده کردند یا خیر گفت: «بیشتر این موضوع به تیم گل‌ریحان مربوط می‌شد و چیزی که ما فهمیدیم این بود که در جریان رقابت‌های این تیم اتفاقاتی افتاده ضمن اینکه به جز مباحث مربوط به گل ریحان نتیجه ۳ بر صفر دیدار فجرسپاسی و شاهین بوشهر یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها هم کمی عجیب بود هرچند نمی‌خواهیم اتهام بی‌خود به کسی ببندیم اما شاهین دروازه‌بان اصلی خود را نگذاشت و گل‌هایی هم که رد و بدل شد عجیب بود.»
وی درباره جریمه عجیب کمیته انضباطی برای این باشگاه به خاطر قطع برق در جریان دیدار هفته آخر این تیم در ورزشگاه غدیر اظهار داشت: «واقعا نمی‌دانم چرا این جریمه را برای ما درنظر گرفتند و اتفاقا در جلسه دفاع در کمیته انضباطی توضیحات کامل را در این خصوص دادم و گفتم داستانی که به وجود آمده مربوط به هوادار نیست؛ چراکه ما این استادیوم را اجاره کردیم و ورزشگاه خانگی‌مان نبوده که بخواهیم تسلط کامل روی اوضاع داشته باشیم. قبل‌از ما نیز اینجا استادیوم اختصاصی بادران بود و اعلام کردم که نامه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را به اداره و برق و مجموعه ورزشی غدیر انعکاس داده و تنها تمهیداتی که می‌توانستیم بیندیشیم این بود که دو تکنسین برق را به خدمت درآورده تا در زمان برگزاری مسابقه در ورزشگاه حضور داشته باشند. در هر صورت به خاطر قطع و وصل برق تهران انگار یکی از فیوز‌های اصلی دکل ضلع شمال غربی ورزشگاه نیم‌سوز شده بود و همین موضوع باعث شد تا این اتفاق در جریان بازی هفته پایانی هوادار بیفتد. این درحالی است که این موضوع اصلا هیچ ربطی به باشگاه هوادار نداشت اما کمیته انضباطی این اتفاق را به هوادار چسبانده و ما را جریمه سنگینی کردند.»
طهماسبی درباره آخرین وضعیت انتقال امتیاز و مالکیت تیم فوتبال هوادار اظهار داشت: «در این خصوص هنوز چیزی معلوم نیست اما تمام سعی ما این است که با همین برند هوادار در رقابت‌های لیگ برتر تیم‌داری کنیم اما اگر نشود درنهایت مجبور می‌شویم تا تیم را بفروشیم و هوادار باید با برند و مالک جدید ادامه دهد. درحال حاضر دو سه اسپانسر خوب پای کار آمده و داریم مذاکره می‌کنیم اما منتظریم ببینیم اگر اتفاق خوبی بیفتد مطمئنا خود ما و همه مجموعه دوست داریم با همین برند و اسم کار را در لیگ برتر ادامه بدهیم اما اگر یک درصد توافق نشود در وهله بعدی اتفاقات دیگری خواهد افتاد.»
وی درباره اینکه آیا این تیم به بندرعباس انتقال پیدا می‌کند چون قبلا در این زمینه برخی مذاکرات صورت گرفته بود، گفت: «این موضوع دیگر امکان ندارد چون تا زمانی که در لیگ دسته اول بودیم می‌توانستیم امتیاز هوادار را از تهران خارج کنیم و الان به احتمال ۹۹ درصد امتیاز باید در داخل استان جابه‌جا شود هر چند این موضوع به نتایج هفته پایانی لیگ برتر و وضعیت نهایی سایپا هم مرتبط می‌شود چون احتمال اینکه این باشگاه در صورت سقوط، گزینه خرید امتیاز هوادار باشد زیاد است.»

نظر شما