شناسهٔ خبر: 48635352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امانی در نطق پیش از دستور:

خودرو، عامل بسیاری از نابسامانی هاست/ کودکان و نوجوانان امروز، شهروندان و مدیران فردای شهر هستند

عضو شورای شهر تهران گفت: خودرو، عامل بسیاری از نابسامانی هاست و در حوزه اقتصاد، محیط زیست، جامعه، فرهنگ و سلامت شهروندان هم تاثیر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: من در این مدت، بسیار مراقب بودم که تا حد امکان متوجه عواقب تصمیماتی که میگیرم، باشم. شاید حتی مهمترین دغدغه ام فقط این بود که مراقب آینده باشم. به همین دلیل عمدتا خودم را درگیر موضوعات زیربنایی شهر که آثار بلند مدت و عمیق بر شهر میگذارند کردم.

وی ادامه داد: خودرو، عامل بسیاری از اتلاف‌ها و نابسامانی هاست. در حوزه جامعه، فرهنگ، اقتصاد، محیط زیست و سلامت شهروندان هم تاثیر می‌گذارد، وجود این موجود دوست داشتنی، تاثیر منفی ریشه‌ای و عمیق بر جامعه، فرهنگ و اقتصاد ما میگذارد، البته میدانیم که خودرو، خود معلول نوع شهرسازی است و شهر‌ها را باید به نفع انسان بازآرایی کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: بسیار علاقه‌مند بودم که شورای شهر و به عبارتی پارلمان محلی بتواند بر حوزه‌های گسترده تری از حکمرانی شهری بویژه آموزش کودکان و مدارس نظارت کند، و بالطبع وقت زیادی بر مدیریت این حوزه میگذاشتم. زیرا کودکان و نوجوانان امروز شهر، شهروندان مسوول و مدیران فردای شهرند. ولی به عنوان عضو شورا، تنها قسمتی از حوزه آموزش که میتوانستم بر آن اثرگذار باشم، موضوع سرویس مدارس بود.

امانی بیان کرد: سرویس‌های مدارس وضعیت بسیار آشفته‌ای داشتند و شکایات متعددی از سوی اولیا و دانش آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این موضوع مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده ای، طرح سرویس‌های مدارس را به تصویب رساندیم و ابلاغ شد و به اجرا درآمد. استقبال از وجوه مثبت این اقدام بالا گرفت و آنچه در شورا و شهرداری انجام داده بودیم، منشا یک ساماندهی ملی در این زمینه شد.

وی گفت: مساله مدیریت آب در شهر از نظر من بنیادی است، درست است که اهمیت مهندسی آن، کمتر از مدیریت آب سرزمینی است، اما اگر در ریشه‌های بحران آب سرزمینی دقیق شویم، خواهیم دید که ریشه هایش در آموزش است. در این راستا، بسیار سعی کردم که در سطح مدیریت شهری، توجهات را به آب جدی کنم. با وجود تذکرات رسمی متعدد به شهرداری در مصرف آب، شاید در فرهنگ سازی خیلی موفق نبودم، ولی در حوزه تخصصی، نتایج خوبی کسب کردیم و انشالله باعث این تغییر نگرش شدیم که سیاست جمع آوری رواناب شهری، باید به سیاست جذب رواناب تبدیل شود و احداث چاه‌های جذبی، جایگزین احداث شبکه تونل‌ها شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: قبلا نظراتم را در باب آبان ۹۸ و رویداد‌های مشابه آن را گفته ام. بخش تلخ تاریخ کشورند و ریشه آن در عقب ماندگی حکمرانی از تحولات جامعه است. کمترین مسوولیت اجتماعی خود را در این دیدم که به عنوان عضو کوچکی از نظام حاکمیت، به حضور پدر و مادران داغداری بروم که در آبان ۹۸ عزیزان خود را از دست داده بودند و عذرخواه باشم. جهت رسمیت بخشیدن به این حرکت، طرحی دوفوریتی ارایه دادم و طبق آن، شورا و شهرداری موظف به دلجویی رسمی از این خانواده‌های داغدار شدند.
اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان. البته

امانی گفت: برخی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست، ولی در هر حال، کمترین مسوولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم.

وی خاطرنشان کرد: شورا‌های شهر در ایران با پارلمان‌های محلی بسیار فاصله دارند. شهرداری‌ها در ایران، با دولت‌های محلی بسیار فاصله دارند. مسوولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است.

عضو شورای شهر تهران افزود: ما در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شورا‌ها و شهرداری‌ها موفق نبودیم، ولی نمونه‌ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را ارایه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی خواهد بود برای آیندگانی که سعی در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمان‌ها و دولت‌های محلی.

امانی گفت: خدمت منتخبین محترم شورای اسلامی شهر تهران تبریک عرض میکنم. درست است که ما و شما به مدت ۴ سال در راس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم، ولی آثار و عواقب تصمیاتمان، سال‌ها و دهه‌ها بر شهر اثر خواهد گذاشت. ضمن آرزوی بهترین‌ها برای شما در این موقعیت از خدمتگزاری و اثر بخشی، از شما همکاران گرامی، یک درخواست دارم.

وی ادامه داد: لطفا، عمیقا آ گاه باشید که تصمیات و بیانات شما بویژه در زمینه کالبد و زیرساخت‌های شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرح‌ها و لوایح نداشته باشید. روش ما اینگونه بود. هرچند متهم شدیم به کم کاری، ولی به کارشناسان میدان دادیم و تاحد امکان، تا زمانی که آنها، از بابت فنی و علمی به جمع بندی واحد یا نزدیک به هم نمیرسیدند، طرح‌ها و لوایح را تصویب نمیکردیم.

امانی در پایان اظهار کرد: لازم میدانم بابت این همکاری ۴ ساله، سپاس صمیمانه خود را نسبت به خبرنگاران عزیز شورا، همکارانم در کمیته‌های TOD و ایمنی حمل و نقل، بدنه اجرایی شورا، مدیریت شهری و اعضای محترم شورای پنجم اعلام دارم؛ ضمنا، از شهروندان تهرانی که فرصت خدمت در این جایگاه محترم را به من اعطا کردند تشکر میکنم و امیدوارم خدمت مفیدی برای تهران و تهرانی‌ها انجام داده باشم.

انتهای پیام/

نظر شما