شناسهٔ خبر: 48632763 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

المپیک ۲۰۲۰ توکیو| عملکرد دوومیدانی در المپیک؛ پرهزینه، بدون...

اقتصاد ایران: دوومیدانی ایران بدون کسب مدال راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد، اما انتظار می‌رفت که رکوردهای بهتری از ملی‌پوشان اعزامی به ثبت برسد.

صاحب‌خبر -
- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزی که اعلام شد احسان حدادی، حسن تفتیان و فرزانه فصیحی سه نماینده دوومیدانی ایران در المپیک 2020 توکیو هستند و باید بدون مهدی پیرجهان دونده مبتلا به کرونا راهی توکیو ژاپن شوند، با توجه به رکوردها و شرایط این سه ورزشکار مشخص بود که نباید امیدی به مدال‌آوری داشت، اما این انتظار وجود داشت که آنها با توجه به هزینه‌های زیادی که در طول چند سال گذشته داشته‌اند، بتوانند رکوردهای بهتری به ثبت برساند.

* حدادی، هزینه میلیاردی و هیچ

احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان یکی از مدال‌آوران در تاریخ المپیک، با مصدومیت گام به توکیو گذاشت. او که همین اواخر و برای چندین ماه در آمریکا اردو داشت، در طول چند سال گذشته نیز بابت آمادگی‌اش هزینه چند صد هزار دلاری صورت گرفت، میلیاردها تومان برایش هزینه شد، اما حاصل همه اینها ایستادن در رده بیست‌وششم در بین 32 پرتابگر بود.

این را قبول داریم که حدادی مصدوم بوده و نمی‌توانسته است رکورد مدنظرش را داشته باشد، اما این انتظار می‌رفت که رکورد بهتری داشته باشد. حدادی چند روز قبل از اعزام به توکیو در مسابقات باشگاه‌های کشور با رکورد 57 متر نایب قهرمان شد و همان موقع اعلام کرد  که نمی‌خواهد این اعزام به هر قیمتی باشد و اگر در وضعیت خوبی نباشد و نتواند رکورد خوبی ثبت کند، رفتن به المپیک بی‌معناست. همین جملات باعث می‌شد تا این امیدواری وجود داشته باشد که حدادی رکوردی کمتر از 60 متر نداشته باشد؛ رکوردی که در توکیو تبدیل به آرزو شد و هزینه‌های میلیاردی به راحتی دود شود و به آسمان برود.

نکته مهم اینکه چند ماه قبل زمانی که خبر مصدومیت حدادی از ناحیه دیسک کمر منتشر شد، خودش و فدراسیون سعی در تکذیب آن داشتند، اما گذر زمان ثابت کرد که او آسیب دیده و باید به ایران بازگردد. شاید اگر آن اطلاع‌رسانی برای اولین در خبرگزاری تسنیم صورت نمی‌گرفت (اینجا بخوانید)، حدادی در آمریکا می‌ماند و چند صد میلیون دیگر برایش هزینه می‌شد و دستِ آخر ، در روزهای منتهی به اعزام خبر مصدومیتش می‌آمد و در نهایت همین نتیجه به ثبت می‌رسید.

* بی‌ثمر بودن اردوی طولانی‌مدت تفتیان در فرانسه

دونده دیگر ایران در المپیک، حسن تفتیان بود. تفتیان ماه‌های طولانی در فرانسه حضور داشت و شاید این انتظار می‌رفت که به نیمه نهایی برسد، اما با دو صدم ثانیه اختلاف نتوانست این هدف را محقق کند. او در مسابقاتی که طی ماه‌های اخیر در آنها شرکت کرد، رکوردهایی همچون 10.24 ثانیه، 10.36 ثانیه، 10.38 ثانیه، 10.47 ثانیه و ... را به ثبت رساند، اما با برگزاری رقابتش در المپیک، بهترین عملکرد خود را نشان داد؛ هر چند که در صعود به نیمه نهایی ناکام ماند.

نکته منفی درباره تفتیان این بود که تا (شنبه) موضوع کرونایش رسانه‌ای نشده بود. قطعاً ورزشکاری که به این ویروس مبتلا می‌شود، به واسطه استراحت چند روزه کمی از آمادگی دور می‌شود و این شرایطی بود که برای دونده سرعت ایران رقم خورد. قطعاً اگر اهالی ورزش از این موضوع باخبر بودند، توقعات خود را نیز کم می‌کردند. به هر حال تفتیان نیز پس از اردوهای متوالی در خارج از کشور که به گفته خودش برخی از آنها نیز با هزینه شخصی بود، نتوانست نتیجه مدنظر را بگیرد و به نوعی در لیست ناکامان ایستاد.

* فصیحی و همان رکوردهایی که انتظار می‌رفت

دیگر نماینده ایران در دوومیدانی المپیک فرزانه فصیحی بود؛ ورزشکاری که با سهمیه یونیورسالیتی گام به توکیو گذاشت و یکی از بانوان ایران در این دوره لقب گرفت. فصیحی نیز همچون تفتیان و حدادی چند ماه در اردوی خارج از کشور بود و هزینه‌هایی برای این اردوها صورت گرفت. شاید به واسطه همین مسئله نیز کمی انتظارات از او بالاتر بود، اما رکوردهای او تقریباً مشابه همان رکوردهایی بود که طی چند ماه اخیر به ثبت رساند.

از همان ابتدا نیز انتظاری از این بانوی دونده وجود نداشت، اما همگان منتظر بودند تا شاهد بهترین عملکرد فصیحی در توکیو باشند. 11.76 ثانیه و 11.76 ثانیه رکوردهای فصیحی در المپیک به عنوان نخستین حضورش در این بازی‌ها بودند. این تجربه می‌تواند برای فصیحی بسیار گرانبها باشد و مسیری را به سمت موفقیت در آینده ترسیم کند تا شاید تنها بانوی دوومیدانی ایران لقب بگیرد که دو دوره پیاپی حضور در المپیک را تجربه کند.

فصیحی با سهمیه فدراسیون جهانی به المپیک رفت؛ سهمیه‌ای که طبق قوانین خاص از جمله کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان (این مسابقات به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد) و البته با پیگیری خودش و کمیته ملی المپیک به او تعلق یافت. اینکه سهمیه یونیورسالیتی به فصیحی رسید، انتقادات برخی را نیز به دنبال داشت که چرا ورزشکار دیگری راهی المپیک نشده است. بارها نیز درباره چگونگی اختصاص این سهمیه توضیح داده شد، اما به هر حال تیر انتقادات به سمت فصیحی روانه شد. به هر حال با تمام این تفاسیر، انتظار عملکرد بهتری از فصیحی در المپیک می‌رفت.

* هزینه عامل موفقیت نیست

هزینه‌های زیادی برای سه نماینده دوومیدانی ایران در المپیک انجام شد و همین مسئله نیز توقعات را از آنها بالا برد. البته بخش بسیار بزرگی از این هزینه‌ها بدون نتیجه ماند تا بار دیگر ثابت شود که صرف انجام هزینه نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت ورزشکاران باشد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما