شناسهٔ خبر: 48622117 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پنج رویداد جهان

صاحب‌خبر -
تهدید فیلیپینی‌های واکسن نزده
«رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین از پلیس این کشور خواست تردد افرادی که از زدن واکسن کرونا خودداری کرده‌اند، محدود کند.  او با تأکید بر اینکه «برایش مهم نیست کسانی که با تزریق واکسن کروناویروس مخالفت کرده‌اند در اثر این ویروس بمیرند» گفت: من خطاب به کسانی که نمی‌خواهند واکسینه شوند می‌گویم که از خانه خود خارج نشوید. او ادامه داد: اگر شما از خانه‌تان خارج شوید، به پلیس می‌گویم که شما را به خانه‌تان برگرداند. شما با اسکورت پلیس به خانه خود بازگردانده می‌شوید، چون یک سرایت دهنده متحرک هستید .بر اساس گزارش‌ها تنها شش درصد از فیلیپینی‌ها واکسینه شده‌اند. دوترته پیشتر تهدید کرده بود کسانی که از تزریق واکسن کروناویروس خودداری می‌کنند را زندانی می‌کند.
 
 
 
---
ادامه آتش‌سوزی جنگل‌های سیبری
با شروع موج گرما بیش از یک و نیم میلیون هکتار از مناطق جنگلی یاکوتا (جمهوری ساخا) در سیبری روسیه دچار حریق شده است. این آتش‌سوزی‌های مهیب در منطقه دورافتاده سیبری اتفاق افتاده است. دیمیتری لپیچکوف، رئیس کمیته حفاظت از ایمنی مردم  یاکوتا می‌گوید ۱۴۴ آتش‌سوزی جنگلی در قلمرو این جمهوری رخ داده که مساحت آن بیش از یک و نیم میلیون هکتار است. به گفته این مقام محلی در حال حاضر اقدامات برای مهار ۴۸ آتش‌سوزی در مساحت ۵۳۰ هزار هکتار در حال انجام است. علاوه‌بر هواپیماهای اطفای حریق بیش از دو هزار نیروی مددکار نیز در محل حضور دارند. تلویزیون دولتی روسیه از مشکلات چشم و دستگاه تنفسی اهالی خبر داده است. آنها از سرفه شدید و همچنین از سردرد شکایت دارند.
 
 
 
---
آمازون نقره داغ شد
لوکزامبورگ، شرکت آمازون را به‌دلیل استفاده از اطلاعات شخصی مشتریان برخلاف «مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها» در اتحادیه اروپا ۷۴۶ میلیون یورو جریمه کرده است. شرکت آمازون در واکنش اعلام کرد این تصمیم نادرست است و به آن اعتراض خواهد کرد. این سنگین‌ترین جریمه براساس «مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها» در اتحادیه اروپاست. براساس «مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها» در اتحادیه اروپا تمامی شرکت‌های اقتصادی قبل از استفاده از اطلاعات شخصی افراد باید از آنها اجازه بگیرند و در صورت نقض این مقررات جریمه خواهند شد.
 
 
 
---
۵ سال زندان برای قاتل ۹ گربه
یک نگهبان مرکز خرید در شهر برایتون بریتانیا به‌دلیل چاقو زدن به ۱۶ گربه به ۵ سال زندان محکوم شده است. «استیون بوکه» که به او لقب «قاتل گربه برایتون» داده‌اند، ۹ گربه را در حد فاصل ۲۰۱۸  تا ۲۰۱۹ کشت و ۷ گربه دیگر را با چاقو زخمی کرد. او این اتهامات را رد کرده اما در دادگاه مقصر شناخته شد. 
 
 
 
---
بازگشت قذافی
«سیف‌الاسلام قذافی» پسر معمر قذافی، دیکتاتور کشته شده لیبی، خواستار آن است که بعد از یک دهه آشوب «اتحاد از دست رفته لیبی را بازیابی کند». او نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری این کشور را رد نکرد. او در مصاحبه‌ای کم‌سابقه با نیویورک تایمز  گفت: زمان بازگشت به گذشته است. کشور به زانو درآمده است. پولی وجود ندارد، امنیتی وجود ندارد. در اینجا زندگی وجود ندارد. سیف‌الاسلام قذافی ۴۹ ساله قبل از ۲۰۱۱ به‌عنوان جانشین مفروض پدرش تلقی می‌شد. او سال 2011 چند روز بعد از کشته شدن پدرش توسط یک گروه از شبه‌نظامیان لیبیایی دستگیر شد. چهار سال بعد یک دادگاه در طرابلس او را به‌صورت غیابی به‌خاطر جرایم ارتکابی در جریان قیام این کشور به اعدام محکوم کرد. هرگونه بازگشت احتمالی سیف‌الاسلام قذافی به عرصه سیاست لیبی با موانعی از جمله مسأله محکومیتش توسط دادگاه طرابلس و حکم دیوان کیفری بین‌المللی برای دستگیر کردنش مواجه خواهد شد. او در این مصاحبه تأکید کرد: «اگر اکثریت لیبیایی‌ها او را به‌عنوان رهبرشان انتخاب کنند، این مسائل حقوقی با مذاکره قابل رفع شدن هستند.»

نظر شما