شناسهٔ خبر: 48605512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر مرکز عربی مطالعات ایران پاسخ داد

آیا نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج می‌شوند؟

اکرم احقاقی

مدیر مرکز عربی مطالعات ایران، گفت: با توجه به مذاکرات اخیر مقامات واشنگتن و بغداد نوع ماموریت نیروهای نظام آمریکایی در عراق بازتعریف شده و نیروهای نظامی آمریکا همچنان در این کشور با ماموریت مستشاری حضور خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

محمد صالح صدقیان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال ۲۰۱۱ توافقنامه ای بین آمریکا و عراق امضا شد تا بر آن اساس نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ به دنبال حمله داعش به عراق و تصرف تعدادی از شهرهای این کشور بار دیگر نیروهای نظامی آمریکایی به درخواست دولت عراق وارد این کشور شدند و در جریان مبارزه با داعش فعالیت کردند.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دور مذاکرات راهبردی بین آمریکا و عراق طی روزهای گذشته در واشنگتن و اخبار منتشر شده در این زمینه اظهار کرد: در جریان رایزنی بین مقامات دو کشور هر دو به این نتیجه رسیدند که ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق را بازتعریف کنند و این توافق فعلا بر روی کاغذ است.

این کارشناس مسائل عراق  با بیان اینکه  در جریان این  بازتعریف نیروهای نظامی آمریکایی همچنان در عراق خواهند ماند ولی این بار نه بخاطر جنگ بلکه ماموریت مستشاری خواهند داشت و به نوعی ماموریت های جدیدی از جمله آموزش نیروهای نظامی عراق را بر عهده خواهند داشت، افزود: بنابراین در حال حاضر صحبت از خروج نیروهای نظامی آمریکا در عراق نیست. بلکه نوع ماموریت آنها متفاوت شده است.

 صدقیان  با بیان اینکه در دوران ترامپ نیز وقتی که تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا از سوریه به شمال عراق منتقل شدند مقامات آمریکایی گفتند که این انتقال در راستای رصد کردن فعالیت های ایران در آن منطقه است. اکنون نیز در این توافق صورت گرفته ماموریت نیروهای آمریکایی بازتعریف شده است در بخشی دیگر از صحبت های خود در مورد نوع واکنش شخصیت ها و گروه های مختلف عراقی نسبت به این موضوع خاطرنشان کرد: کردها و جریان اهل تسنن در عراق موافق خروج نیروهای نظامی آمریکا در عراق نیستند و دو سال پیش نیز که در پارلمان عراق مصوبه ای در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به تصویب رسید، کردها و اهل تسنن در این زمینه مشارکت نداشتند. خود شیعیان در عراق نیز در این زمینه متفق القول نیستند و از جمله گروه های شیعه در عراق که بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور تاکید دارند حشد شعبی  است، ولی برخی از گروه ها در عراق با این گروه مخالف هستند چرا که معتقدند این موضوع به ضرر عراق است و ممکن است خود آمریکایی ها کاری کنند که این موضوع به زیان عراق شود و اتفاقی که اکنون در افغانستان در حال رخ دادن است در عراق نیز تکرار شود.

انتهای پیام

نظر شما