شناسهٔ خبر: 48600880 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمادگی کرمان برای تبدیل شدن به شهر هوشمند

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان گفت: برای ایجاد نرم‌افزار‌ها و سامانه‌های جدید، در حال حاضر زمینه تحقق شهر هوشمند در کرمان فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حیدر هادی‌زاده مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، با اشاره به اینکه شهرداری کرمان نسبت به کلان‌شهر‌های دیگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نواقص و عقب‌ماندگی‌هایی داشت، گفت: با ورود عالم‌زاده به عنوان شهردار و دید زیرساختی وی، بسیاری از کمبود‌ها برطرف و قابلیت‌های جدید محقق شد.

او با بیان اینکه در دوره‌های قبلی مدیریت شهری، هیچ‌گاه دید زیرساختی و زیربنایی به فناوری وجود نداشت، افزود: در این دوره با انجام اقدامات زیربنایی، این هدف محقق شد؛ هرچند نمود عینی و بازخورد محسوسی برای شهروندان نداشت؛ اما پروژه‌های تعریف‌شده نتایج خوبی دربر خواهد داشت.

هادی‌زاده از جمله زیرساخت‌های مهم شهری را پروژۀ فیبر نوری دانست و تصریح کرد: تا سال ۹۷ تنها ۳۰۰ متر از این پروژه اجرا شده بود؛ اما امروز این شبکه تا ۲۱ کیلومتر افزایش یافته و زیرساخت مناسبی را برای شهر کرمان فراهم کرده است.

او بیان کرد: اکنون، بیش از ۷۰ درصد سازمان‌ها و واحد‌های شهرداری، در بستر فیبر نوری قرار دارند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان با بیان اینکه خرید تجهیزات برای مرکز داده نیز ازجمله موارد مهم زیرساختی، اما نامحسوس سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری بوده است، اظهار داشت: پروژۀ «دیتاسنتر» شهرداری کرمان نیز ازجمله پروژه‌های زیرساختی مهم شهرداری محسوب می‌شود که مانند سایر پروژه‌های زیربنایی، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم شهروندان از آن منفعت خواهند برد.

او افزود: براساس دیدگاه زیرساختی عالم‌زاده، می‌توان حوزه‌های کاری را به سه دستۀ کلی «شهرداری الکترونیک»، «شهر الکترونیک» و «شهر هوشمند» تقسیم‌بندی و اقدامات انجام‌شده و در حال انجام در هر حوزه را رصد کرد.

هادی‌زاده، با اعلام اینکه موارد مربوط به «شهرداری الکترونیک» در سایر کلان‌شهر‌ها اجرا شده بود، اما در کرمان چنین قابلیت‌هایی مشاهده نمی‌شد، تصریح کرد: شهرداری کرمان در هر سه حوزه، ضعف‌ها و کمبود‌های شدیدی داشت.

او بیان کرد: شهرداری کرمان در «شهرداری الکترونیک»، هنوز سامانه‌های یکپارچه‌ای در اختیار نداشت و زیرساخت‌های ارتباطی آن بر مبنای رادیو و ناامن بود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، همچنین به نبود تجهیزات ذخیره‌ساز و نبود سامانه نرم‌افزاری، چون اتوماسیون اداری برای برون‌سپاری کار‌ها اشاره کرد و گفت: تا قبل از این در زمینۀ «شهر هوشمند» نیز کاری انجام نشده بود.

هادی‌زاده افزود: با ورود عالم‌زاده، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان اتفاقاتی را رقم زد و اولین گام در زمینۀ «شهرداری الکترونیک» برداشته شد.

او با بیان اینکه در ابتدای کار، جایگاه سازمان هنوز مشخص نبود و در خصوص حدود وظایف و اختیارات آن تردید وجود داشت، تصریح کرد: اولین گام در زمینۀ «شهرداری الکترونیک»، اقدامات فنی و آیین‌نامه‌ای بود که با تدوین شیوه‌نامۀ کاری، ماهیت و حدود وظایف سازمان تشریح شد.

مدیرعامل سازمان فناروری اطلاعات و ارتباطات شهرداری گفت: در این زمینه، نام سازمان از «آمار و فناوری اطلاعات» به سازمان «فناوری ارتباطات و اطلاعات» تغییر کرد و حوزۀ گسترده‌ای برای وظایف آن تعریف شد.

هادی‌زاده، از انجام پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه‌های یکپارچه خبر داد و افزود: شهرداری براساس ماهیت کاری خود، به‌خصوص در زمینۀ شهرسازی به نرم‌افزار‌های مهم و کاربردی نیاز داشت که اغلب این نرم‌افزار‌ها در سازمان‌ها و شهرداری‌های دیگر کارایی خود را نشان داده بودند.

او با اشاره به اینکه در حوزه مالی و مکاتبات اداری، به یک نرم‌افزار یکپارچه و جامع نیاز داشتیم، اذعان داشت: در این زمینه نصب، راه‌اندازی و استقرار «سامانه یکپارچه ادارای و مالی» نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان با اشاره به اینکه نرم‌افزار «اتوماسیون اداری» مورد استفاده به‌دلیل تحت وب نبودن مشکلات و محدودیت‌هایی داشت، گفت: خوشبختانه با حمایت عالم زاده و تأکید وی، طی پارسال «اتوماسیون اداری تحت وب» به بهره‌برداری رسید.

او با بیان اینکه اتوماسیون اداری فعلی زیرسیستم خوبی دارد، از خدمات ارایه‌شده در آن را زیرسیستم «میز خدمت» معرفی کرد و افزود: در این زیرسیستم شهروندان می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

هادی‌زاده تأکید کرد: درخواست‌های ثبت‌شده در زیرسیستم «میز خدمت» در واحد‌های مختلف شهرداری به گردش می‌افتد و شهروندان می‌توانند از طریق کد رهگیری، کار خود را پیگیری کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، اقدام دیگر در «شهرداری الکترونیک» را نرم‌افزار «یکپارچه نوسازی و شهرسازی» اعلام کرد و گفت: البته قبل از این سامانه‌ای در شهرسازی وجود داشت که فرایندگرا و مکان مرجع نبود؛ اما این نرم‌افزار، یکپارچه بوده و براساس مختصات جغرافیایی از درج و ثبت پرونده‌های تکراری ملک جلوگیری می‌کند.

هادی‌زاده، با اشاره به یکپارچه‌شدن «نرم‌افزار شهرسازی و نوسازی» اظهار داشت: دخالت کاربر در این سیستم به حداقل رسیده است.

او افزود: در زیرساخت مرکز داده نیز به‌دلیل به‌روز نبودن سرور کافی و تجهیزات پشتیبان‌گیری، کمبود‌های زیادی داشتیم، اما در حال حاضر، با قرار گرفتن در وضعیت نرمال، به‌دنبال طرح‌های توسعه‌ای ازجمله توسعۀ دیتاسرور شهرداری هستیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، همچنین به راه‌اندازی سامانه «مدیریت اینترنت» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، هزار و ۱۰۰ کاربر با سامانه‌های شهرداری کار می‌کنند و شهرداری از طریق این سامانه، فعالیت کاربران را کنترل می‌کند.

هادی‌زاده، به راه‌اندازی زیرساخت «ویدیو کنفرانس شهرداری» و خریداری ۲۰۰ سیستم کامپیوتری در زمینه استفاده کاربردی از اتوماسیون اداری اشاره کرد و افزود: پروژۀ «تعمیر و نگهداری و «نت پیشگیرانه»، ازجمله پروژه‌های «شهرداری الکترونیک» است.

او به «سامانه مدیریت سخت‌افزارها» و دو زیرسیستم مهم آن اشاره کرد و بیان داشت: زیرسیستم «مدیریت دارایی سخت‌افزاری» برای ارایه خدمات پشتیبانی به واحد‌ها و «مانیتورینگ تجهیزات شبکه»، برای انجام واکنش به‌موقع در زمان قطعی اینترنت، از آن جمله است.

مدیرعامل سازمان فناروری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، پروژه «نت پیشگیرانه» (پی‌ام) را از دیگر قابلیت‌ها دانست و به راه‌اندازی سامانه‌های کاربردی ازجمله «سامانه کسب‌وپیشه» و «سامانه مدیریت آرامستان‌ها» اشاره کرد.

هادی‌زاده گفت: سامانه‌های «مدیریت تابلو‌های شهری»، «۱۳۷» و «شفافیت»، از سامانه‌های مهم شهرداری هستند که سامانه «شفافیت» سال ۹۷ در کرمان راه‌اندازی شد و شهرداری کرمان، جزو اولین‌های کشور در راه‌اندازی این سامانه بود.

او ازجمله اقدامات در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را سامانه «بانک اطلاعات مکانی» برای تمرکز اطلاعات مکانی و سامانه «مدیریت دیتا» عنوان کرد و افزود: در سامانه «مدیریت دیتا»، اطلاعات لازم به متقاضیان داده می‌شود و پروژه‌های دانشجویی نیز می‌توانند از اطلاعات مهم این سامانه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، درخصوص اقدامات انجام‌شده در «شهر الکترونیک» تصریح کرد: این بخش مبتنی بر مکانیزاسیون فرایند کاری و تبدیل آن از حالت سنتی و دستی، به کامپیوتر است.

هادی‌زاده با تأکید بر اینکه در «شهر الکترونیک»، فرایند‌ها به‌نوعی قابل اصلاح و توسعه است، بیان کرد: بعد از فرایند مکانیزاسیون، سامانه به‌صورت اتوماتیک کار خود را انجام می‌دهد که با تبدیل شدن به اتوماسیون، دخالت کاربر به حداقل می‌رسد.

او با اشاره به اینکه رویکرد سامانه شهرسازی نیز با این فرایند قابل تعریف است، گفت: در حال حاضر، با رونمایی از این سامانه مردم می‌توانند امور مربوط به خود را پیگیری کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، به وجود قابلیتی، چون «بانک دانش» با هدف راهنمایی کاربران در کنار این سامانه اشاره کرد و افزود: در «بانک دانش»، مجموعه‌ای از قوانین و نحوۀ کار با سامانه برای شهروندان به نمایش گذاشته شده است.

هادی‌زاده، سامانه «مدیریت شهری ۱۳۷» را از قابلیت‌های مهم و برای «شهر الکترونیک» برشمرد و اظهار داشت: پیش از ارتقای ۱۳۷، این سامانه در اختیار کارشناسان قرار داشت؛ اما در حال حاضر، این سامانه به‌صورت تحت وب و اپلیکیشن موبایلی، شرایط حضور و مشارکت مردم را در ثبت و اعلام گزارش‌های شهری فراهم کرده است.

او رونمایی از سامانه «تمام» را از دیگر اقدامات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برشمرد و تصریح کرد: سامانه «تمام»، یعنی «تعیین موقعیت آنی محلی» که بر پایه استفاده از دستگاه «جی‌پی‌اس» است.

مدیرعامل سازمان فناروری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، همچنین از اجرای فاز دوم پروژه زیرساخت فیبر نوری به طول ۵۸ کیلومتر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد: این زیرساخت در شهر کرمان همچنان قابل توسعه است.

هادی‌زاده، در ادامه، با تأکید بر پیگیری‌های لازم برای تحقق «شهر هوشمند»، از تدوین آیین‌نامه‌ای به نام «کرمان هوشمند» خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر، با آماده‌شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، برای شروع کار آمادگی داریم.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری «تفکیک زباله از مبدأ» با عنوان «شمیز»، از برگزاری اولین «استارآپ ویکند» در حوزۀ خدمات‌شهری با عنوان رویداد استارآپ ویکند «خوشه» در سال ۹۸ خبر داد و افزود: در این رویداد ۱۵۲ نفر شرکت کردند و ۹۰ ایده در حوزۀ خدمات‌شهری ارایه شد.

مدیرعامل سازمان فناروری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، پیگیری برای راه‌اندازی «مرکز نوآوری شهری» را از اقدامات در دستور کار شهرداری در حوزه فناوری قلمداد کرد و گفت: شهرداری در زمینه رسالت اجتماعی خود با کمک دانشگاه‌ها، مکانی برای استقرار شرکت‌های استارت‌آپی در نظر خواهد گرفت.

هادی‌زاده، به قابلیت راه‌اندازی «پلت‌فرم یکپارچه ارایه سرویس‌های شهری» در قالب «آپ موبایلی» اشاره کرد و گفت: در این زمینه برای شهروندان امکاناتی به منظور ارایه سرویس‌های شهری فراهم می‌شود که «کیف‌پول شهرداری» با انواع پرداخت‌ها مثل پرداخت خُرد کرایه‌های تاکسی و اتوبوس را دربر می‌گیرد.

او با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد پلت‌فرم یکپارچه‌ای هستیم تا شهروندان را از نصب سامانه‌های دیگر بی‌نیاز کند، افزود: با نصب این پلت‌فرم، تمام خدمات سرویس‌های شهرداری و سایر سرویس شهری، تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان تصریح کرد: در حال حاضر، اقدامات اولیه برای راه‌اندازی این سیستم فراهم شده و با انتخاب پیمانکار مناسب، در آینده‌ای نزدیک از نسخه اولیه آن رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ب

نظر شما