شناسهٔ خبر: 4855494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

توسعه مناسبات تهران - جاکارتا شتاب می گیرد

محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه (10 اردیبهشت ماه) در جاکارتا با سه وزیر مالی و اقتصادی اندونزی دیدار و دو طرف راههای گسترش همکاریهای دو جانبه و موانع پیش رو را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شانا، به نقل از ایرنا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای شرکت در اجلاس منطقه ای کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه موسوم به اسکاپ به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر کرده است، با یوسف کالا معاون رییس جمهور این کشور برای توسعه همکاریها رایزنی کرد.
 
نوبخت روز پنجشنبه (10 اردیبهشت ماه) به طور جداگانه با 'بامبانگ بروجونگورو' وزیر دارایی اندونزی، 'صوفیان جلیل' وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی و 'آندرینوف چانیاگو' وزیر برنامه ریزی و سازندگی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
 
در این دیدارها که ولی الله محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز شرکت داشت، معاون رییس جمهور با تشریح قابلیهای اقتصادی ایران و همچنین پیشرفتهای کشورمان در بخش فناوریهای هسته ای، هوا - فضا و ...، برای توسعه مناسبات با اندونزی اعلام آمادگی کرد.
 
وی در رایزنی با وزرای اقتصادی اندونزی خواستار همکاری دو کشور در حوزه های زیرساختی، صادرات و واردات تولیدات دو کشور، انرژی، ساخت نیروگاه، پالایشگاه و اتوبان و صنعت گردشگری شد و این بخشها را از فرصتهای توسعه روابط میان ایران و اندونزی دانست.
 
معاون رییس جمهوری ایران گفت: تشابهات دینی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی میان ایران و اندونزی سبب شده است علاقمندی ملت و مقامات دو کشور برای تعمق روابط بیش از پیش باشد.
 
مقامات اقتصادی اندونزی نیز در این دیدارها با استقبال از توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با ایران، به تحسین مسیر رو به رشد اقتصاد ایران طی سالهای اخیر پرداختند.
 
وزرای اندونزیایی ضمن حمایت از برگزاری دور آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور، بر افزایش تعاملات اقتصادی میان مقامات عالی رتبه اندونزی و ایران تاکید و از تبادل هیئتهای اقتصادی دولتی و خصوصی حمایت کردند.
 
پس از مذاکرات سران ایران و اندونزی و دیگر مقامات بلندپایه دو کشور قرار است کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی بار دیگر فعال و نشست آن برگزار شود.
 
یازدهمین کمیسیون مشترک ایران و اندونزی اردیبهشت ماه سال 1390 در تهران برگزار شد.
 
حجم روابط تجاری دو جانبه بین ایران و اندونزی در سالهای 2013 و 2014 به ترتیب 568 و 430 میلیون دلار بود.
 
صادرات ایران در سال 2009 میلادی به اندونزی 309 میلیون دلار بود که این میزان در سال 2012 میلادی به یک میلیارد و 100 میلیون دلار افزایش یافت، اما در سال 2013 میلادی با توجه به موضوع تحریمها کاهش یافت و به 55 میلیون دلار رسید.
 
با سفر هفته گذشته دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به جاکارتا و مذاکره با همتای اندونزیایی، باب جدیدی در مناسبات دو کشور گشوده شد.
 
سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاون بانک مرکزی ایران به اندونزی و مذاکرات با مقامات بلندپایه این کشور روند توسعه مناسبات دو کشور را شتاب می دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما