شناسهٔ خبر: 48550604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برق منابع آبی خراسان رضوی بیش از پنج‌ هزار ساعت قطع شد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: از هفته نخست خرداد امسال تاکنون برق منابع آبی استان، پنج هزار و ۸۰۰ ساعت قطعی داشته، که این وضعیت به خالی شدن مخازن آبی منجر شده است.

صاحب‌خبر -

سیدابراهیم علوی روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از سامانه ارتباط با مشتریان آب و فاضلاب از طریق شماره تلفن ۱۲۲، در نیشابور افزود: با آغاز هر موج از شیوع ویروس کرونا، ۲۵ درصد به حجم آب مصرفی مشترکان استان افزوده شده، که در چنین وضعیتی که فشار زیادی بر منابع آبی وارد آورده بود، هر بار قطعی جریان برق نیز مساله را تشدید کرده و مشکلات را چند برابر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در موج گرمای امسال استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی، گرم‌ترین استانها در شرق کشور بودند و میزان مصرف آب در این مناطق به شدت بالا رفت.

وی افزود: امروز سخت‌ترین خشکسالی ۶۰ سال گذشته را می گذرانیم و میزان بارندگی در استان افزون بر ۶۰ درصد از میانگین بارش منطقه کمتر بوده است و حال آنکه امسال هیچ اعتباری هم دریافت نکرده‌ایم.
علوی ادامه داد: به خاطر شرایط کرونا و تحریم‌ها، بسیاری از کسب و کارها با چالش مواجه شده اند، اما ما تلاش کردیم تا همکاری خود با مشاغل و صنایع را به طور جدی حفظ کنیم و با وجود هم‌زمانی بروز مشکلات مختلف، با عزمی جدی خدمت‌رسانی به شهروندان را ادامه داده ایم که امیدواریم این‌ روزهای سخت هرچه زودتر به پایان برسد.
وی گفت: ضروری است تمرکز مسوولیت‌ها و خدمات از مرکز استان خارج شود و با واگذاری کارهای ضروری به شهرستان‌های دارای ظرفیت، و ایجاد زیرساخت‌های لازم، این امر اجرایی شود که راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان در نیشابور در این قالب تعریف می شود.  

برق منابع آبی خراسان رضوی بیش از پنج‌ هزار ساعت قطع شد

اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال برای انتقال آب سد بار به نیشابور 

نماینده شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: از سال ۹۷ اعتباری برای اجرای خط انتقال آب سد بار به نیشابور اختصاص نیافته بود که با پیگیری‌های انجام شده بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال به این منظور در نظر گرفته شد.
هاجر چنارانی گفت: امسال با وجود خشکسالی، تابستان پرمصرفی را پیش رو داریم و اجرای طرح منطقه‌بندی شبکه آب شرب برای اصلاح الگوی مصرف بسیار ضروری است.
این نماینده مجلس افزود: تامین آب پایدار در نیشابور یکی از چالش‌های اصلی این شهرستان است و در این چهارچوب باید طرح بازیافت فاضلاب به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: واگذاری طرح فاضلاب نیشابور به صورت ۲۵ ساله به فولاد خراسان برای تامین آب مورد نیاز صنایع در حال انجام است.

نیشابور به تلخابی رسیده است

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز گفت: امسال ۴۰۰ لیتر آب به میزان مصرف این شهرستان، در همین وضعیت کم آبی و خشکسالی اضافه شده است.
علیرضا قامتی افزود: از دهه ۸۰ موضوع تنش آب و فرونشست زمین مطرح شده است و قوانین موجود پاسخگوی نیاز برای مواجهه با این تنش نیست و امروز در برخی از نقاط نیشابور به دلیل افزایش عمق چاه های آب از شورآبی به تلخ‌آبی رسیده‌ایم.
وی اظهار داشت: براساس آخرین آمار ۸۵ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که میزان بهره‌وری در این بخش متناسب با میزان‌ مصرف آب نیست.
قامتی بیان کرد: فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها باید در جامعه ترویج شود تا این موضوع به صورت یک فرهنگ درآید.

مدیرعامل شرکت آب‌و فاضلاب نیشابور نیز گفت: مرکز ارتباط با مشتریان سی. آر. ام از طریق سامانه تلفنی ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، در راستای تمرکززدایی، با ظرفیت کل شهرستان‌های استان، به جز مشهد، با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
علیرضا اخویان افزود: در مرحله نخست این طرح شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، گناباد، نیشابور، فیروزه و زبرخان را زیر پوشش قرار داده که در چند ماه آینده سایر شهرستان‌های استان را نیز دربرمی گیرد.

وی اظهار داشت: کلیه تماس‌های شهروندان با اداره آب‌وفاضلاب در سطح استان از طریق این‌ مرکز انجام شده و اطلاعات جمع‌آوری شده پس از تجزیه و تحلیل در اختیار مراکز شهرستان‌ها قرار می گیرد تا پس از ثبت بازخورد آنرا در اختیار مرکز قرار دهند.

اخویان بیان کرد: در این فرایند زمان رسیدگی و رفع اتفاقات واقعی شده و آمار واقعی مجموعه شهرهای زیر پوشش به دست آمده و مبنای برنامه‌ریزی‌های آینده قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در راه‌اندازی این مرکز برای ۱۷ نفر از بانوان مددجوی بهزیستی اشتغال‌زایی شده که در سه نوبت شبانه روز جوابگوی تماس‌های مشترکان با این مرکز هستند.
وی عنوان کرد: در نیشابور ۶۵۰ لیتر بر ثانیه کسری آب پیش‌بینی شده بود که از این‌میزان در عرض یک طرح ۸ ماهه ۳۲۰ لیتر با احیای هفت چاه جدید جبران شد و اکنون هنوز حدود ۳۳۰ لیتر بر ثانیه کسری داریم که البته قطعی برق را در زمان اوج مصرف پیش‌بینی نکرده بودیم و با این شرایط کسری آب به حدود ۵۰۰ لیتر می‌رسد که با کنترل فشار آب در حال جبران آن هستیم.
وی تصریح کرد: در مناطق مختلف نیشابور خط انتقال و کمکی اجرا شده تا مصرف آب در سطح شهرستان‌ متعادل شود و برای اینکه بتوانیم از فصل گرما با کمترین تنش عبور کنیم، نیازمند همکاری و تعامل  همه مجموعه‌های شهرستان هستیم.
مدیر آبفای نیشابور خاطرنشان کرد: عمق حفر چاه آب در نیشابور از ۱۸۰ متر به ۲۴۰ متر رسیده و برداشت آب به ازای هر کیلووات از ۳ لیتر به نصف کاهش و قیمت تمام شده آب افزایش یافته است در حالی که تعرفه آب هنوز با بهای قبلی حساب می‌شود.
وی تاکید کرد: رانش زمین یکی از چالش‌های اصلی شهرستان نیشابور است و باید چاه‌های دوجداره مقاوم در برابر رانش زمین ایجاد شود و از هم‌اکنون باید برای این مشکل اعتبار ملی پیش‌بینی شود تا در صورت بروز زلزله دچار بحران نشویم.
اخویان اظهار داشت: میزان مصرف در مناطق روستایی شهرستان تا ۲۵۰ لیتر هم می رسد در حالی که استاندارد آن ۱۵۰ لیتر است و در این زمینه باید اصلاح الگوی مصرف با فرهنگ‌سازی انجام شود و در زمانی که مهاجرت معکوس به روستاها شروع شده برای تداوم این‌موضوع باید آب پایدار هم پیش‌بینی شود.
وی بیان کرد: مجموعه آب شادمهرک و مبارکه هم امروز با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد و برای اجرای ۴۵ درصد باقیمانده شبکه فاضلاب نیشابور، نیازمند اعتبار ویژه و همکاری بخش خصوصی هستیم.
اخویان تصریح کرد: هشت حلقه چاه دیگر در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال برای تامین آب شرب نیشابور به بهره‌برداری می‌رسد و هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پروانه بهره‌برداری از مجموعه‌ چاه‌های آب نیشابور صادر شده است.
وی یادآور شد: هنوز ۸۵ درصد فضای سبز نیشابور با آب شرب آبیاری می‌ شود و برای توسعه باغ‌ویلاها در مناطق مختلف نیشابور مانند باغرود، باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.
در این مراسم چاه‌های آب شرب شادمهرک و مبارکه و طرح اصلاح و توسعه شبکه آب‌رسانی نیشابور با اعتباری بالغ بر۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما