شناسهٔ خبر: 48547994 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / سه شنبه 5 مرداد 1400

بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 5 مرداد 1400، اکنون ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۵۷ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند.

مجموع جانباختگان بر اثر ابتلا به کرونا به ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر رسید.

همچنین از دیروز تا امروز ۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۹۷ نفر رسید.

تا کنون نیز سه میلیون و ۲۹۱ هزار و ۹۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ترخیص شده اند.

۵ هزار و ۱۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۶۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۳۳۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۷۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

اکنون ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

پنجم مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

تداوم روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید ۱۹ و ابتلا به ویروس کرونا در برخی استان ها همچنان ادامه دارد به طوری که شمار بیماران جدید و بستری همزمان از میانگین فصل بهار و زمستان گذشته فراتر رفته است.

سیر صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر و تغییر وضعیت شهرستان ها از نظر همه گیری کرونا نشان می دهد که عوامل متعددی از جمله ادامه روند برگزاری مجالس مهمانی و دورهمی و انجام سفر به مناطق مختلف کشور در ایجاد شرایط بحرانی موجود نقش مهم و اساسی داشته‌اند.

پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور کلید خورد و حالا ۲۳۲ شهرستان کشور در وضعیت قرمز  ۱۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند .

متاسفانه  ۳۵۷ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند.

 سعید نمکی در نامه ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به واکسینه شدن بخش عمده ای از جمعیت هدف اعلام شده، خواستار ثبت نام و نوبت دهی به گروه های سنی جدید برای تزریق واکسن کرونا طبق روال زیر شده است.

در استان­ های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان علاوه بر استمرار واکسیناسیون گروه­های اعلام شده قبلی جمعیت ۴۵ تا ۴۸ ساله ثبت نام و طبق نوبت ­دهی واکسینه شوند.

در بقیه استان­ ها بجز تهران جمعیت ۵۵ تا ۵۸ ساله ثبت نام و طبق نوبت ­دهی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند و کماکان واکسیناسیون باقیمانده گروه­ های سنی بالاتر تداوم یابد.

 در کلان شهر تهران جمعیت ۵۸ تا ۶۰ ساله ثبت ­نام و طبق نوبت ­دهی واکسینه شوند و در بقیه شهرستان­ های استان تهران جمعیت ۵۵ تا ۶۰ ساله ثبت ­نام و با نوبت ­دهی در سامانه تحت پوشش قرار گیرند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در همین رابطه گفت : با انجام واکسیناسیون کرونا برای حدود ۲۰ میلیون نفر از گروه‌های پرخطر، در آبان ماه به‌ طورقطع میزان مرگ و میر بسیار کم خواهد شد و به زیر ۵۰ نفر می‌رسد.

علیرضا رئیسی افزود : واکسیناسیون کرونا را روز پنجشنبه مصادف با عید غدیر برای گروه‌های معلمان، شاغلان سیستم حمل و نقل از جمله تاکسی‌داران، خبرنگاران و زندانی‌ها به‌طور همزمان  ها برای خبرنگاران و زندانیان شروع خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: این واکسیناسیون همچنین برای ۵۰۰ هزار نفر از بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، انجام می‌شود و از هفته آینده برنامه خود را شروع می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: مجموع افراد دارای دیابت و گیرنده انسولین بالغ بر حدود چهار میلیون نفر است که با احتساب ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افراد بالای ۵۰ سال ما در زمره گروه های بسیار پرخطر ما هستند و بیشتر مرگ و میر در همین گروه است بنابراین اگر این واکسیناسیون را انجام بدهیم در آبان ماه قطعا میزان مرگ و میر بسیار کم خواهد شد و زیر ۵۰ نفر می‌رسد.

پنجم مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران از سراسر کشور ، تداوم روند افزایشی شیوع کرونا و بحرانی شدن شرایط در قائمشهر سبب شد تا سرانجام ستاد مقابله با کرونای شهرستان وضعیت فوق‌العاده در این منطقه اعلام و بعضی محدودیت‌های سختگیرانه را اجرا کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر با بیان اینکه در موج پنجم کرونا این شهرستان در بستری بیماران کرونایی رکورد زده است، گفت : در حال حاضر ۲۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان رازی و ولیعصر بستری هستند.

دکتر محمد گران با اظهار این که روز یکشنبه ۲۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری بودند ، افزود : روز گذشته ۶۰ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان های این شهرستان بستری شدند و هم اکنون تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها هم از مرز ۹۰۰ نفر گذشته است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران نیز گفت: در روزهای اخیر شاهد سیر بسیار شتابان، بستری بیماران کرونایی در تهران هستیم.

دکتر علیرضا زالی افزود: روز گذشته ما از تعداد ۹ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در تهران عبور کردیم و به احتمال فراوان تا پایان امروز یا فردا به عدد ۱۰ هزار بستری می رسیم.

وی ادامه داد: میزان مراجعان سرپایی تهران  همچنان بین ۱۹ تا ۲۰ هزار نفر در روز به بخش بهداشت و درمان است که رقم بالایی است.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز  میزان روزانه بیماران بستری کرونایی در استان خوزستان ۱.۵ برابر نسبت به آمار هفته گذشته افزایش یافته همچنین بار مراجعه به بیمارستان ها از ۲ هزار نفر به سه هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت:  در حال حاضر بیمارستان های رازی، امام خمینی (ره)، امیرالمومنین(ع) و سینا اهواز در حال خدمات رسانی به بیماران کرونایی بوده و اگر لازم باشد بیمارستان های دیگری وارد چرخه پذیرش این بیماران می شوند.

وی افزود: بر خلاف افزایش روند بیماران سرپایی و بستری در استان، آمار فوت کرونایی در خوزستان هنوز افزایشی نشده به گونه ای که امروز ۶ نفر فوتی داشتیم اگرچه معمولا ۲ هفته بعد از افزایش بیماران بستری، میزان فوتی ها نیز افزایشی می شود و از این بابت نگران هستیم.

وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از ۲ هفته قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته علاوه بر جان‌باختن چهار فرد مبتلا، مجموع بستری‌های در مراکز درمانی این استان به ۴۱۷ نفر افزایش یافت.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا در این استان، شمار مبتلایان جدید شناسایی شده طی شبانه‌روز گذشته نیز به ۸۷ نفر افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‎دهد که شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در استان اردبیل نسبت به یک ماه هفته قبل بیش از سه برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز اعلام کرد: در شبانه‌روز با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۷۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۷۱ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۶۹ نفر، نشان دهنده شدت شیوع کرونا در این استان است.

وی ادامه داد: موارد ابتلای جدید در استان مربوط به سویه دلتای ویروس کرونا بوده و شیوع گسترده این ویروس در استان روز به روز بیشتر می‌شود.

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: هم‌اینک در استان در شرایط تثبیت‌ شده‌ای از جهت آمار مبتلایان به کرونا هستیم اما نمی‌توانیم بگوییم در وضعیت نزولی ۱۰۰ درصدی قرار داریم.

علیرضا شهرکی اظهار داشت: با همراهی مردم و مراقبت همگانی آمار بستری‌های کرونا در سیستان و بلوچستان رو به کاهش و تلفات جانی کمتر خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیز زاهدان گفت: با فوت ۲۲ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری با بیان اینکه ۸۳۲ بیمار حاد تنفسی و ۳۴۹ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند اظهارداشت: با افزوده شدن یکهزار و ۱۱۶ نفر مبتلا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شمار مبتلایان این ویروس به ۹۰ هزار و ۱۶۴ نفر رسید.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز  پنج ایلامی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی استان به ۸۲۴ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۲۴۸ ابتلای جدید کرونا نیز در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۴۳ هزار و ۲۶۸ نفر افزایش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز با اشاره به تشدید بحران کرونا در این منطقه و اعلام وضعیت اضطرای در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: این دانشگاه از مراکز مربوطه برپایی بیمارستان صحرایی با ۲۰۰ تخت خواستار شده است.

محمد حاجی جعفری اظهار داشت: با توجه به تداوم و تشدید بحران کرونا در پیک پنجم و سیر فزاینده بیماران مبتلا و نیازمند به بستری و از سوی دیگر تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بستری در بیمارستان های ریفرال کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، این دانشگاه با اعلام وضعیت اضطرار، از مراکز مربوطه تقاضای تحویل و برپایی بیمارستان صحرایی به مجموعه درمان این شهرستان‌ها خواستار شد.

وی افزود: با وجود تمامی تمهیدات و آمادگی های لازم، با توجه به حجم زیاد و روزافزون بیماران جدید، احتمال کمبود تخت بستری برای بیماران مبتلا به کرونا جدی بوده و  موجب نگرانی در نحوه ارایه خدمات درمانی شده است. 

از استان گلستان نیز گزارش شده است که گذر بیماران کرونایی بستری و قرنطینه گلستان از مرز ۲ هزار نفر، رشد روزانه مبتلایان، هشدار مسوولان در مورد کمبود تجهیزات بیمارستانی و همچنین کم‌توجهی مردم به رعایت شیوه‌نامه‌ها، این استان شمالی را در معرض ورود به سیاهچاله ویروس کرونا قرار داده و مسوولان را نگران عواقب آن کرده است.

کاهش میزان رعایت شیوه نامه ها به کمتر از ۴۰ درصد، اصرار بر برگزاری دورهمی خانوادگی، انجام سفرهای درون و برون شهری و حضور در تفرج‌گاه‌ها، نشانه ها و عوامل افزایش روزانه تعداد مبتلایان جدید است که این شرایط به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان موجب شده وضعیت شیوع کرونا در این استان به مراتب بدتر و وخیم‌تر از تهران باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم از هفته گذشته و با شدت گرفتن ابتلا به کرونا در استان بارها اعلام کرد که در صورت استمرار روند بالای ابتلا ممکن است با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شویم.

بر اساس اعلام معاون سیاسی و امنیتی فرماندار خلخال ، طرح ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز در هفته گذشته و هفته جاری از ورود گردشگران بی‌شمار از مناطق مختلف کشور به این شهرستان بازدارنده نبود و این امر موجب افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و سیر صعوی آمار بستری‌ در تنها بیمارستان خلخال شد.

احمد قنبری اظهارکرد: برغم تشدید برخورد پلیس راه با رانندگان خودروهای در حال سفر از سایر مناطق کشور به این منطقه از جمله اعمال جریمه‌های سنگین همچنان گردشگران به این امر بی‌توجه بوده و پس از دریافت برگ جریمه از ماموران پلیس راه و یا از طریق پیامک ارسالی از دوربین‌های هوشمند جاده‌ای به راحتی وارد این شهرستان شده و شیوع کرونا را در این منطقه دامن می‌زنند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی در دوره اوجگیری پنجم این ویروس و طی روزهای اخیر افزایشی چشمگیر یافته و تا حد بحران پیش رفته است.

دکتر محمد علی کیانی افزود: با کمال تاسف در شرایط کنونی آمارها حکایت از افزایش قابل‌ توجه مبتلایان به کرونا در بخش های سرپایی، بستری و فوتی در خراسان رضوی دارد که به لحاظ تعداد قابل مقایسه با چهار دوره اوج پشت سر گذاشته شده نیست.

وی بدون اشاره به آماری از تعداد بستری شدگان در این زمینه ادامه داد: ما اکنون در حال حرکت به سمت قله اوجگیری پنجم کرونا در خراسان رضوی هستیم و روزهای سختی را پیش روی داریم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتی استان بوشهر نیز گفت: وضعیت کرونا در این شهرستان بسیار نگران کننده و آمار مبتلایان رو به افزایش است طوریکه زنگ خطر جدی به صدا درآمده است.

پرویز احمدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ مورد جدید کرونا مثبت در دشتی شناسایی شده و۳۴ مورد بستری در بخش کرونا داشته ایم که این آمار یک رکورد در شهرستان دشتی است.

وی اضافه کرد: تعداد فوتی ها کرونا در شهرستان  دشتی به ۸۸ نفر رسیده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی گفت: گزارش‌ها از  زنگ‌ خطر جدی برای روزهای سخت جدال با کووید-۱۹ در این شهرستان  خبر می‌دهند.

 

آمار فوتی‌های کرونا در آبان ماه به زیر ۵۰ نفر می‌رسد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با انجام واکسیناسیون کرونا برای حدود ۲۰ میلیون نفر از گروه‌های پرخطر، در آبان ماه به‌ طورقطع میزان مرگ و میر بسیار کم خواهد شد و به زیر ۵۰ نفر می‌رسد.

علیرضا رئیسی در یک گفت وگوی خبری افزود: واکسیناسیون کرونا را روز پنجشنبه مصادف با عید غدیر برای گروه‌های معلمان، شاغلان سیستم حمل و نقل از جمله تاکسی‌داران، خبرنگاران و زندانی‌ها به‌طور همزمان  ها برای خبرنگاران و زندانیان شروع خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: این واکسیناسیون همچنین برای ۵۰۰ هزار نفر از بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، انجام می‌شود و از هفته آینده برنامه خود را شروع می‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: مجموع افراد دارای دیابت و گیرنده انسولین بالغ بر حدود چهار میلیون نفر است که با احتساب ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افراد بالای ۵۰ سال ما در زمره گروه های بسیار پرخطر ما هستند و بیشتر مرگ و میر در همین گروه است بنابراین اگر این واکسیناسیون را انجام بدهیم در آبان ماه قطعا میزان مرگ و میر بسیار کم خواهد شد و زیر ۵۰ نفر می‌رسد.

تا کنون ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۴۹ دُز رسید.

 

ظرفیت پذیرش بیمارستان رامسر تکمیل شد

رییس شبکه بهداشت و درمان رامسر از بستری ۱۰۸ بیمار کووید - ۱۹ در تنها بیمارستان این شهرستان خبر داد و گفت که ظرفیت پذیرش بیمارستان سجاد (ع) تکمیل شده و در صورت صورت تداوم عادی انگاری و ابتلای بیشتر مردم به کرونا ، منطقه نیازمند بیمارستان صحرایی است.

حمید رضا مبشری روز سه شنبه با اظهار این که آمار بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان شهرستان طی یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است ، افزود : ۹۵ درصد از بیماران بستری در بیمارستان امام سجاد (ع) این شهرستان بومی هستند.

بیمارستان امام سجاد رامسر در حال حاضر با ۱۷۰ تخت فعال به مردم شهرستان و منطقه خدمات پزشکی می دهد.

وی تعداد مراجعه کنندگان کرونایی سرپایی و مشکوک به مراکز درمانی شهرستان را بیش از ۲۰۰ نفر در روز اعلام کرد و ادامه داد : پس از انجام تست پی سی آر از این تعداد مراجعه کننده ، متاسفانه تست بیش از ۷۰ درصد از آنان مثبت است این در حالی است که تا پیش از تعطیلات گذشته روزانه چهار نفر برای انجام تست به مرکز درمانی شهرستان مراجعه می کردند.

مدیر شبکه بهداشت رامسر با بیان اینکه این شهرستان با کمبود کیت تست کرونا مواجه است ، گفت که در یک هفته گذشته بیش از ۸۰۵ خانوار با جمعیت یک هزار و ۳۰۶ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردندکه تست پی سی آر آنان مثبت بود.

وی با اشاره به روند رو به رشد تعداد بیماران و تست های انجام شده در شهرستان ، افزود : تعداد تست های انجام شده کرونا در ماه خرداد ۴۶۵ مورد بود و این رقم در تیر ماه به یک هزار و ۴۰۰ مورد رسید.

مبشری گفت: بررسی ها و اطلاعات به دست آمده از بیماران نشان می دهد که اکثر این بیماران در آئین های عروسی، ختم ، جشن تولد و مهمانی های خانوادگی در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار گرفتند.

وی افزود: علاوه بر این اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم به حداقل رسیده ، تالارها ، باشگاه های ورزشی هم برای فعالیت گروه های مختلف باز است.

مبشری با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم برای قطع زنجیره ویروس کرونا ، گفت : طبق بررسی های انجام شده ، شهرهای اطراف هم دچار همه گیری ویروس کرونا هستند و احداث بیمارستان صحرایی در  یکی از شهرهای غرب مازندران لازم و ضروری است.

رییس شبکه بهداشت رامسر همچنین با انتقاد از بی توجهی برخی دستگاه ها و گروه ها به دستورات و نامه های شبکه بهداشت ، اظهار داشت : در شرایطی که شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد شاهد برگزاری برخی تجمعات و گردهمایی در سطح شهرستان هستیم و هرگونه تجمع در سطح شهرستان به شیوع بیشتر ویروس کرونا با سویه دلتا دامن می زند.

این مسئول با اشاره به شرایط بسیار بحرانی و فشار و خستگی کادر درمان از عموم مردم ، اصناف و خانواده ها خواست دو هفته نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کنند تا شهرستان از وضعیت اسفناک پیک پنجم کرونا عبور کند.

مدیر شبکه بهداشت رامسر تنها راه ایمنی در برابر کرونا را تا پیش از واکسینه شدن شهروندان ،رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی دانست و گفت: تاکنون به  ۱۵ هزار و ۶۴۶ نفر در این شهرستان واکسن تزریق شده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۳۳ نفر دز اول و بقیه نیز هر دو دز را دریافت کردند.

۹۵ نفر مبتلای جدید به کرونا در خراسان شمالی بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ۹۵ نفر مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند و یک نفر دیگر هم فوت کرد.

خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، دکتر سید احمد هاشمی اظهار داشت: اکنون۴۰۱ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی افزود: هم اکنون شاهد استقرار اپیدمی پنجم کرونا در استان هستیم و در روزهای آتی تعداد موارد بستری افزایش خواهد یافت.

وی گفت: عوامل متعددی به ویژه عادی انگاری و عدم رعایت مسائل بهداشتی و نزدن ماسک در مجامع عمومی و برگزاری و شرکت در دورهمی ها و مراسم عزا و عروسی و رفتن به سفر در این خصوص تاثیرگذار بوده است.

وی با انتقاد از کم توجهی به پروتکل های بهداشتی در استان گفت: برخی افراد با وجود این که در وضعیت بحرانی به سر می بریم اما همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

هاشمی افزود: همه گروها های سنی اعلام شده برای دریافت واکسن باید از طریق مراجعه به آدرس salamat.gov.ir  ثبت‌نام کرده تا به ترتیب سنی به صورت هوشمند و از طریق پیامک نوبت‌دهی شوند و از هرگونه مراجعه بصورت حضوری و بدون نوبت خودداری کنند.

تاکنون ۸۶ هزار دوز واکسن وارد استان شده  که ۷۲ هزار دوز آن تزریق شده است و یکهزار و ۵۰۰ واکسن کوو برکت  ایرانی نیز به استان تحویل شده است.

استان خراسان شمالی که از اواخر سال ۹۸ وارد همه گیری ویروس کرونا شد، تاکنون چهار موج از این بیماری را پشت سرگذاشته و از هفته جاری وارد موج پنجم بیماری کووید ۱۹ و سوه جدید آن ویروس کرونای دلتایی موسوم به هندی شده است.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از هشت شهرستان ، سه شهرستان بزرگ شامل بجنورد، اسفراین و شیروان که ۷۵ درصد از جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری این استان را در خود جای دادند، در وضعیت قرمز، شهرستان مانه و سملقان، جاجرم و راز و جرگلان در وضعیت نارنجی و  گرمه و فاروج نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

۳۵۵ مورد جدید بیماری کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۳۵۵ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۲۴ ساعت اخیر، در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: ۶۵ نفر از این افراد به‌ دلیل شدت بیماری در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ۲۹۰ نفر از بیماران جدید کووید ۱۹ استان نیز به‌صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۷ هزار و ۹۴۲ نفر رسیده است.

جمالیان بیان کرد: هشت بیمار کووید ۱۹ استان مرکزی نیز در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند که با احتساب این آمار، شمار فوتی‌های کرونا در این خطه به ۲ هزار و ۲۴۳ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

رییس علوم پزشکی: ۶ بیمار کرونایی در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به بستری ۱۲۶ بیمار بدحال، گفت: طی شبانه روز منتهی به پنجم مردادماه سال جاری، ۶ بیمار کرونایی دیگر در این استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به بستری بودن ۶۵۳ بیمار کرونایی در قم،افزود: در این مدت ۱۳۶ تن پذیرش، ۱۰۹ بیمار بستری و ۸۹ بیمار نیز با بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی ۴۷۹ مورد از هزار و ۱۲۷ تست کرونایی انجام گرفته طی ۲۴ ساعت گذشته را مثبت اعلام کرد و بیان داشت: تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۵۰ دوز واکسن کرونا به گروه های هدف در این استان تزریق شده است.

 

کرونا در فارس به وضعیت اضطراری رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به سطح هشدار قرمز فارس و روند بی سابقه ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در استان، اعلام وضعیت اضطراری کرده و با هشدار به مردم از مسوولان ارشد استان درخواست تعطیلی عمومی کرد.

دکتر مهرزاد لطفی روز سه شنبه در سیصد و هفتادمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه  از تمامی واحدهای نظارتی و دستگاه های اجرایی خواست تا با توجه به بحران پیش آمده به همدلی و همکاری بیش از پیش با مجموعه سلامت در این بحران بپردازند.

وی از تلاش اساتید، پزشکان، دانشجویان و کارکنان بهداشت و درمان دانشگاه درگیر با کرونا و همچنین تیم واکسیناسیون که در این بحران به صورت شبانه روزی به مردم خدمات سلامت ارایه می دهند، قدردانی کرد.

لطفی با بیان اینکه همچنان تعداد مراجعان به بیمارستان ها و مراکز درمانی رو به افزایش است و متاسفانه با روند روزافزون ابتلای کارکنان بخش های کووید۱۹ در بیمارستان ها مواجهیم، افزود: تعداد مراجعان دارای علایم به مراکز ۱۶ ساعته استان، مبتلایان و بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به اوج قله چهارم رسیده و آمار بیماران نیازمند به بخش های مراقبت های ویژه نیز رو به افزایش است.

وی رعایت نکردن اصول بهداشتی و حضور در تجمعات و مراکز شلوغ مانند مراکز خرید بدون توجه به اصول بهداشتی را موجب افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید۱۹ در جامعه دانست و هشدار داد: در صورت رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی و ازدحام و شلوغی مردم در سطح شهر، خطر مرگ در کمین یکایک ماست.

رییس دانشگاه ضمن پیگیری آمار نمونه های انجام شده آزمایش کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به بررسی آمار مبتلایان، موارد مرگ و میر، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی، فعالیت مراکز تزریق واکسیناسیون کووید۱۹ در استان و پایش عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کرونادر فارس پرداخت و اعلام کرد: متاسفانه تعداد جان باختگان ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، یک رکورد بی سابقه در چند ماه اخیر بوده است. 

دکتر لطفی با اعلام اینکه فارس همچنان پیشتاز در تعداد تزریق واکسن در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت عمومی و دخالت دستگاه های اجرایی استان، شاهد ریشه کن شدن این بیماری باشیم.

اختصاص تخت های غیرکرونایی به بیماران کووید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز از روند افزایشی بیماری در سایه سهل انگاری ها خبر داد.

سید روح اله حسینی در این نشست  آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس را اعلام کرد.

به گفته این مقام مسوول در حالی که بسیاری از شهروندان استان و مردم کشورمان در حال تدارک مراسم جشن به مناسبت اعیاد پیش رو هستند، ۲۷ خانوداه دیگر داغدار این بیماری شدند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به پنج هزار و ۱۰۳ نفر رسید.

او ادامه داد: در طول بحران بیماری کووید ۱۹، در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۶۷۶ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۵۹ هزار و ۵۱۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۱۱ هزار و ۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۲۵ هزار و ۱۶۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۴۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۳۳ هزار و ۲۴۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

دکتر حسینی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شده اند، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را دو هزار و ۷۴۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۰۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین از بهبودی ۲۹۴ هزار و ۲۸۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

دکتر حسینی با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلا، بستری و جان باختن مبتلایان کووید۱۹ طی روزهای اخیر گفت: مدافعان سلامت استان در بخش های بهداشتی و درمانی این روزها در حال تلاش با حداکثر توان و ظرفیت موجود هستند و هر روز تعدادی از بخش های معمولی بیمارستانی در حال تبدیل شدن به بخش کرونایی است؛ بیمارستان های پشتیبان در حال راه اندازی مجدد است و به نظر می رسد که اگر روند کنونی این چنین ادامه یابد، ظرفیت های موجود پاسخگوی بیماران نیازمند نباشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه سطح پیشگیری باید به میزان قابل قبول و بالایی برسد و کادر درمان نیز با حمایت و کمک های مردم می توانند در برابر این آمارهای سنگین ایستادگی کنند، یادآور شد: باید توجه داشته باشیم تبدیل هر تختی از وضعیت غیرکرونایی به حالت کرونایی، خبر از محرومیت یک بیمار غیر کرونایی از دریافت خدمات درمانی می دهد و چه بسا که خدمت مورد نیاز او ضروری نباشد؛ اما طولانی شدن دریافت خدمت برای او آسیب رسان است.

قربانیان کرونا در کیش به ۲۷ نفر رسید

رییس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی جزیره کیش گفت: با فوت ۲ نفر دیگر قربانیان ساکن در این جزیره به علت ابتلا به ویروس کرونا به ۲۷ نفر رسید.

مصطفی نادعلی نزاد روز سه شنبه اظهار داشت: در ۲۴ ساعت ۲ مرد ۳۴ و ۴۸ ساله کیشوند به علت ابتلا به ویروس کرونا با بیماری زمینه ای آسم جان خود را از دست داده اند.

وی اضافه کرد: این افراد با علائم ضعف، بی حالی، سرفه و تهوع از چند روز گذشته به بیمارستان مراجعه و بستری شده بود که به علت وخامت حال هر ۲ ساعاتی پیش جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۳۹ بیمار دیگر  نیز در بخش بیماران کرونایی این بیمارستان بستری هستند یادآور شد: این بیمارستان به منظور ارایه خدمات بهتر در شرایط قرمز کرونا و اوج پیک پنجم با لغو مرخصی ها از ۱۰۰ درصد توان خود استفاده می کند.

از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا ساعت ۲۴ دوشنبه چهارم مرداد در این جزیره ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹ و نوع جهش یافته انگلیسی) شناسایی شده است که ابتلای ۶۱ نفرآنان در روز گذشته تایید شد.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

 

 کرونا ۶ قربانی دیگر در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۳۲ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۶۹۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۰ هزار و ۱۳ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۷ مورد بود که ۱۸۳ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۸۹۴، بهار یک هزار و ۳۹، تویسرکان یک هزار و ۷۷، رزن ۸۲۱، درگزین ۲۹۷، فامنین ۳۲۸ و کبودراهنگ یک هزار و ۸۴ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۶۶۳ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۴۴۴ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۵۸۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان پنج شهرستان همدان، اسدآباد، ملایر، نهاوند و کبودراهنگ در وضعیت قرمز، شهرستان های تویسرکان، بهار، درگزین و رزن در وضعیت نارنجی و شهرستان های فامنین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وضعیت شیوع کرونا در گلستان بحرانی و وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام بستری ۱۱ نفر به ازای هر صد هزار جمعیت این استان به دلیل ابتلا به کرونا گفت که وضعیت شیوع این ویروس در گلستان وخیم است.

عبدالرضا فاضل روز سه‌شنبه در جلسه ویژه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: با توجه به میانگین بستری ۵۰ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در مازندران، انتظار داریم در هفته جاری و ابتدای هفته آینده به میانگین ۲۵ نفر بستری به ازای هر صدهزار نفر جمعیت برسیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به این که روز گذشته ۱۲ نفر به علت ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند گفت: از مجموع بیماران بستری کرونایی در استان ۱۴۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۵۳ نفر آنان وخیم است.

فاضل با بیان این که از روز شنبه تاکنون میانگین بستری روزانه در گلستان به ۲۸۰ نفر رسیده گفت: طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب ۲۷۹، ۲۸۳ و ۲۹۷ نفر بیمار جدید در استان بستری شدند.

وی ادامه داد: روز گذشته بیش از ۹۵۰ گلستانی به صورت سرپایی خدمات کرونا گرفته و دوره درمان را در منزل آغاز کردند که این آمار با بستری امروز، تعداد بیماران کرونایی‌ استان را به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر رسانده است.

احسان مکتبی معاون‌ سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: با توجه به روند رو به افزایش بیماران کرونایی استان لازم است تمام ورودی های استان به حالت قرنطینه کامل دربیاید.

 

مجموع جانباختگان کرونا در کرمانشاه به یک هزار و ۹۵۵ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به با اینکه در شبانه‌روز گذشته یک نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا در کرمانشاه فوت کرد، گفت: مجموع جان‌باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به یک هزار و ۹۵۵ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: هم اکنون ۵۴۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته سه نفر کمتر است.

وی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۷ نفر در مراکز درمانی این استان بستری و ۱۴۳ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در شبانه روز گذشته ۶۲ بیمار مثبت بستری و ۲۱۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که ننسبت به روز قبل چهار نفر بیشتر است.

چهار شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های کنگاور، صحنه، گیلانغرب و سنقر وکلیایی از روز پنجشنبه (۳۱ تیر) در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، هرسین، جوانرود و پاوه هم اکنون در وضعیت نارنجی به سر می‌برند.

وی تاکید کرد: براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو،  روانسر و قصرشیرین نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در نقده بستری هستند

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) نقده گفت: در حال حاضر ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری هستند و احتمال افزایش آنان نیز وجود دارد.

آیدین دانشگر روز سه شنبه افزود: از این تعداد، سه بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی اضافه کرد: از روز گذشته فقط بیماران اورژانسی برای بستری در بیمارستان پذیرش می‌شوند و از پذیرش بیماران غیراورژانسی برای بستری در این بیمارستان معذور خواهیم بود.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) نقده با شااره به فوت بیمار ۴۸ ساله به خاطر ابتلا به کرونا در این شهرستان بیان کرد: این بیمار با ۶۰ درصد درگیری ریوی به بیمارستان نقده مراجعه کرده بود.

دانشگر ادامه داد: پیش بینی ما این است که نقده هم درگیر موج پنجم کرونا می شود.

نقده از شهرستان های جنوبی آذربایجان غربی بوده و نزدیک شهر ارومیه قرار دارد؛ این شهرستان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما