شناسهٔ خبر: 4854797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاد دانشگاه آلاباما مطرح کرد

طرح آمریکا میخی بر تابوت حقوق بین الملل عرفی/نقض حاکمیت عراق

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی با اشاره به طرح تجزیه طلبانه مجلس نمایندگان آمریکا برای عراق، آن را نقض حقوق بین الملل عرفی با هدف آسیب به منافع ایران در عراق دانست.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل ازمهر، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا در ژوئن در سال ۲۰۱۳ با ارائه طرحی به بهانه پایان دادن به درگیری ها در عراق خواستار ایجاد 3 اقلیم شیعی، سنی و کردی در عراق شد.

در پی این طرح سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با اشاره به نگرانی های روزافزون خود نسبت به نفوذ ایران در عراق، خواستار به رسمیت شناخته شدن کشوری برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شدند.

در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بودجه ۷۱۵ میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داده است. بر اساس این طرح ۲۵ درصد این بودجه قرار است به نیروهای پیشمرگه کرد، شبه نظامیان سنی و گارد ملی اهل سنت اختصاص یابد.

اجرای این طرح موجب خواهد شد تا این نیروهای امنیتی کرد و سنی به صورت مستقیم کمک های آمریکا را دریافت کنند، امری که با مخالفت دولت مرکزی عراق مواجه شده و می تواند نقض حاکمیت عراق به عنوان یک کشور مستقل شمرده شود.

در همین راستا گفتگویی با پروفسور«نادر انتصار» استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی و تحلیلگر مسائل منطقه که کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار او است انجام شده است که مشروح آن در زیر آمده است.

آیا این اقدام کنگره آمریکا به معنی نادیده گرفتن حاکمیت عراق به عنوان یک کشور مستقل نیست؟

بله این اقدام کنگره به معنی نادیده گرفتن صریح مسئله حاکمیت عراق به عنوان یک کشور مستقل است.

به نظر شما تاثیر این اقدام آمریکا در حقوق بین المللی عرفی چه خواهد؟

این اقدام کنگره به معنی کوبیدن میخی دیگر بر تابوت حقوق بین الملل عرفی از سوی آمریکا است حقوق بین المللی که آمریکا هرگز آن را جدی نمی گیرد مگر اینکه در راستای منافعش باشد.

اساسا اهدافی که آمریکا به دنبالش است ابتدا در عراق و سپس در منطقه چه هستند؟

کنگره به زعم خود اینگونه تصور می کند که با تصویب چنین لایحه ای خواهد توانست منافع ایران در عراق را از بین ببرد . جواب صریح شما را می توان در اقدامات ایران هراسی کنگره یافت و نه در تحلیل های استراتژیک ارائه شده.

آیا طرح آمریکا برای تجزیه عراق به سه اقلیم مورد حمایت شیعیان و نهادهای شیعی است؟

من فکر نمی کنم که آمریکا چیزی داشته باشد که تداعی کننده طرح و برنامه باشد. برخی در آمریکا مدت های طولانی است که درباره تجزیه عراق به سه اقلیم صحبت می کنند. با این حال چنین اقدامی از سوی کنگره بیشتر از هر چیز دیگری به بی ثباتی در عراق منجر خواهد شد.

به نظر شما کدام یک از کشورهای منطقه از این طرح آمریکا برای عراق حمایت می کنند؟

به احتمال بسیار زیاد اسرائیل و عربستان سعودی از اصلی ترین حامیان این طرح آمریکا هستند.

انتهای پیام/

نظر شما