شناسهٔ خبر: 48525189 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اولین آزمون مهم شورای شهر ششم

شاید بتوان گفت اولین و مهمترین آزمون شورای شهر همین انتخاب شهردار است که از لحاظ موقعیت شغلی دست کمی از انتخاب یک وزیر ندارد!

صاحب‌خبر -

بیش از یک‌ ماه است که از انتخابات و مشخص شدن اسامی شورای شهر ششم تهران میگذرد. هرچند هنوز شورای ششم کار خود را رسما آغاز نکرده است ، ولی جلسات اولیه تعیین اعضای فراکسیون ها، تقسیم مسئولیتها و تعیین سخنگو و ... انجام گرفته است. در مرحله بعد نیز تعیین ویژگیها و شاخص های یک شهردار خوب، توسط کمیته ای متشکل از ۹ نفر از اعضا، مورد بررسی قرار گرفت و اکنون نیز با بررسی مصادیق معرفی شده از سوی افراد، احزاب و جناحها، روند بررسی  برنامه ها و صلاحیتهای آنها همچنان ادامه دارد تا با رای گیری از اعضا به یک فرد واحد برسند .

شاید بتوان گفت اولین و مهمترین آزمون شورای شهر همین انتخاب شهردار است که از لحاظ موقعیت شغلی دست کمی از انتخاب یک وزیر ندارد!

یادمان نرفته که شورای ائتلاف، شعار "دوباره خدمت، تهران سربلند " را برای خود انتخاب کرده بود و در تعیین اهداف و آرمانهای اولیه خود، بیان کرده بود که این شورا به دنبال همگرایی و همصدایی در جریان انقلاب و تلاش در جهت حل مشکلات مردم است.

یادمان نرفته که جناب آقای چمران فرموده بودند: باید مراقب وعده‌ها باشیم؛ زیرا دادن وعده کار ساده‌ای است ولی بعدا پای وعده‌ها نایستادن، نوعی توهین به مردم و رای مردم است.

یادمان نرفته که جناب آقای سروری تهران را به مثابه پایتخت ایران نیازمند یک تحول همه‌جانبه و ضروری میدانستند تا از پیامدهای این خواب مدیریتی چهار ساله که گرفتار آن بوده خلاص شود.

یادمان هست که رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با استقبال از بیانات نوروزی رهبر انقلاب فرمودند: این شورا ایجاد وحدت و انسجام سیاسی را ماموریت اصلی خود می‌داند و اتصال ظرفیت‌های بی بدیل جبهه انقلاب به مثابه یک کل منسجم و قدرتمند را بعنوان راهبرد اولویت دار پی می‌گیرد.

و قطعا ۱۰ شاخص مهمی را که شورای ششم برای انتخاب شهردار جدید تهران در نظر گرفته بود را هم به خاطر داریم :

۱. قوت تفکر و عمل  انقلابی با روحیه جهادی

۲.فهم اقتصادی و توانمندی در تأمین منابع مالی شهر

۳.ساده زیست و پاکدست، برخوردار از روحیه مبارزه با فساد و فاقد تعارض منافع، مراقبت نسبت به اطرافیان و منتسبین و عدالت محور

۴.آشنایی کلی با قوانین، ساختارها، فرآیندهای مدیریت شهری و شناخت تهران و مسلط بر نظام مسائل شهر تهران

۵.سابقه و تجربه مدیریتی موفق (اجرای پروژه های مهم و موفق)

۶.توانایی اجماع سازی (قدرت مذاکره و تعامل با مجلس، دولت و سایر نهادها/ توانایی کارکردن با سلائق متنوع/ اجماع سیاسی کلان)

۷. دارای رویکرد تحول‌گرا و جوانگرا و شناخت و نگاه فرهنگی- اجتماعی

۸. قابلیت رهبری و توانایی تشکیل تیم قوی و شبکه کاری منسجم و توان بکارگیری بدنه شهرداری و مدیران جوان

۹. قابلیت ایجاد تعاملات اجتماعی و ارتقای مشارکت مردمی و روحیه مردمی

۱۰. میزان هماهنگی و همسویی با مصوبات شورای شهر منتخب

خلاصه آنکه ریش و قیچی بدست خودتان است! حالا که همه دم از یکدستی حاکمیت و سران قوا میزنند ، حالا که همه از بدعهدی اصلاحات به تنگ آمده و دوباره به اصولگرایان اعتماد کرده اند ، حالا که قوه مجریه و مقننه و قضاییه و شورای شهر همگی در یک راستا و هدف و چشم انداز قرار گرفته اند ، توقع میرود که خروجی این جلسات تعیین مصداق برای شهردار تهران هم فردی انقلابی، دلسوز، پاکدست، شجاع و بی رحم در برابر فساد موجود در لایه های سیستمی شهرداری، فردی جهادی، کاری و مردمی با وجهه فرهنگی و اجتماعی برای ساختن شهری اسلامی -ایرانی باشد.

ما حتی انتظار وجود اسامی افرادی که دارای پرونده های سنگین قضایی و یا تخلفات مالی و ... هستند را هم در لیست مصادیق از شما نداریم ! چه برسد به رای دادن و رسیدن این افراد معلوم الحال به مراحل بعدی ارائه برنامه و طرح !

به قول رهبر معظم انقلاب " تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر  به عنوان الگو و خط‌دهنده برای شهرهای سراسر کشور، مطرح است" . باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.

مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی، از موضوعات دیگری است که رهبر انقلاب اسلامی آن را بیان کرده اند."

بنابراین برای تعامل هرچه بهتر و بیشتر خودتان با مجلس و دولت و مردم بهتر است در نهایت به گزینه ای برسید که شرمنده اعتماد مردم و رهبری و خون شهدا و اهداف و آرمانها نباشید و سرتان را بالا بگیرید که برخلاف تمامی هجمه ها اسیر منفعت طلبی ها و مصلحت سازیها نشده اید ان شاءالله .

 

نظر شما