شناسهٔ خبر: 48524132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرکنسول ایران در عراق:

سود سرمایه گذاران ایرانی بابت فعالیت تجاری در عراق باید تضمین شود

آبادان - ایرنا - سرکنسول ایران در عراق گفت: سرمایه سرمایه گذاران ایرانی برای هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی در عراق نیازمند تضمین از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی عابدی دوشنبه در نشست بررسی راهبرد و اهداق اقتصادی ایران و عراق که در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مهم در منطقه آزاد اروند در بحث صنعت، نفت، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل و نقل، گردشگری، گردشگری سلامت و زمینه‌های دیگر باید در بحث سرمایه‌گذاری گام‌های موثر و ماندگاری در این منطقه برداشته شود.

وی افزود: وجود پتروشیمی، هفت بندر، گمرک، فرودگاه، خط راه آهن و سایر امکانات زیرساختی و همچنین بالاترین میزان محصولات کشاورزی و بیشترین سطح زیرکشت نخیلات و تولید خرما و سایر زمینه‌ها که در منطقه وجود دارد باید گام های موثرتری در زمینه صادرات به کشور عراق برداشته شود.

سرکنسول ایران در عراق خواستار تضمین سرمایه سرمایه گذاران ایرانی در عراق شد و گفت: کشورهایی مانند ترکیه اقتصاد مقاومتی را به خوبی عملیاتی ‌کردند ولی ایران با داشتن ۱۲ بازارچه مرزی همجوار با عراق نتوانسته با ترکیه که تنها یک بازارچه مرزی با عراق دارد رقابت کند زیرا این کشور تسهیلاتی را برای سرمایه گذاران خود فراهم کرده است.

عابدی بیان کرد: کشوری مانند ترکیه مالیات را برای سرمایه گذاران خود حذف کرده ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم تسهیلاتی برای سرمایه گذاران ایرانی در عراق ایجاد کنیم، با این نواقص قابل رقابت با کشورهای همسایه نخواهیم بود.

وی با انتقاد از عملکرد شرکتهای ایرانی در عراق افزود: متاسفانه برخی شرکت‌های ایرانی در عراق کار خود را نیمه کاره رها می‌کنند و این روند باعث بی اعتباری سایر شرکتهای ایرانی شده است و برای اعتمادسازی در عراق باید از بهترین اجناس بخصوص در ساختمان سازی استفاده کرد.

عابدی ویروس کرونا را مهمترین مانع توسعه گردشگری عراق و منطقه آزاد اروند دانست و گفت: این ویروس منحوس باعث شده روادید سیاحتی و زیارتی به ایران لغو شود ولی لغو روادید از سوی ۲ کشور ایران و عراق به گردشگری رونق خواهد گرفت.

سرکنسول ایران در عراق گفت:با رعایت دستورالعمل بهداشتی و تزریق دز دوم واکسن کرونا می توان به کشور عراق سفر کرد ولی متاسفانه در مرز شلمچه این امکان وجود ندارد.

وی خواستار تکریم گردشگران عراقی در مرزهای ایران شد و اظهار داشت: برخی موانع مانند برخوردهای مرزی مانع رونق گردشگری می‌شود و گردشگران را به سمت کشورهای دیگر فراری می‌دهد.

عابدی خواستار حذف گرفتن تست پی سی آر در مرز شلمچه شد و گفت: طبق توافق وزارت بهداشت ایران و عراق کشور مبدا باید تست کرونا را انجام دهد ولی در مرز شلمچه انجام تست کرونا با قیمت گزاف نارضایتی مسافران عراقی را موجب شده است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظر شما