شناسهٔ خبر: 48524109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم ؟

ایمنی از راه واکسیناسیون به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری و کاهش عوارض آن است . این مصونیت کمک می کند در صورت مواجهه با ویروس ، بدن فرد بتواند با ویروس مبارزه کند.

صاحب‌خبر -

قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم ؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال حاضر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، و با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌هایی که از انجام آنها با افرادی که دوست‌شان داریم و لذت می‌بریم ، نزدیک‌تر می‌شویم.

بسیاری از افراد هنوز منتظر واکسن هستند و واکسیناسیون برایشان دیرتر اتفاق خواهد افتاد ، ولی همچنان سوالات زیادی درباره روند و نحوه واکسیناسیون و آنچه که در انتظارشان است ، دارند.

در حال حاضر، افرادی که مشکلات سلامتی زیر را دارند، نباید واکسن کرونا بزنند تا از بروز هرگونه عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود:

اگر سابقه عکس‌العمل‌های آلرژیک شدید به هر یک از محتویات واکسن کرونا دارید .
اگر درحال حاضر بیمار هستید یا علائم کرونا دارید ( البته پس از بهبودی و تایید پزشک می‌توانید واکسینه شوید ) .

برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه ای نیاز ندارید اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می کند آشنا شوید تا بتوانید علایم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید .
قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم ؟اما نکات کلیدی که باید قبل و بعد از واکسن کرونا بدانیم .
1- زمان تزریق واکسن ناشتا نباشید
در هنگام واکسن زدن ، لازم است صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ ، سبزی های سبز تیره تازه (اسفناج ، جعفری ، کلم بروکلی) میل کنید. این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آم‍‍پول زدن دارند باید رعایت شود. مصرف شیر ، میوه، تخم مرغ ، لقمه نان و پنیر (همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و ...) به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می شود.

2- قبل از تزریق واکسن خواب خوب و راحتی داشته باشید
 شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید . خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می کند. خواب خوب ، آرام و پیوسته به دفع مواد زاید از بدن کمک می کند. 

3 - قبل از تزریق واکسن ، شیر - میوه - تخم مرغ - به عنوان صبحانه با یک میان  مصرف کنید 
مصرف شیر ، میوه ، تخم مرغ ، لقمه نان و پنیر (همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و ...) به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می شود.

4- شب قبل از واکسیناسیون از غذای سبک استفاده کنید 
برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن ، لازم است شب قبل از واکسیناسیون غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ ، سبزی های سبز تیره تازه مثل  (اسفناج ، جعفری ، کلم بروکلی ) میل کنید.
قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم ؟5- بین خوردن شام و خوابیدن دو ساعت زمان را رعایت کنید 
مصرف غذاهای ساده و سبک می تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد. سعی کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله باشد. همچنین مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می کند.

6- مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید 
قبل و بعد از واکسیناسیون مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید ، تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید-۱۹ بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.

7- قبل از تزریق واکسن از مصرف نوشیدنی شیرین و نوشابه پرهیز کنید
توجه کنید که نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت های خیلی شیرین ، نوشابه های گازدار و بطور کلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند.

8- قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا غذاهای ضد التهاب مصرف کنید
مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها ، سبزی ها ، ماهی های چرب ، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک و التهاب کمتری در بدن ایجاد می کند. مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد. اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل ، نعناع فلفلی ، دارچین ، فلفل ، زرد چوبه ، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود. 
قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم ؟9- غذاهای با ویتامین های a / c / d مصرف کنید .
ویتامین D تنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی شود و براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (جز در مادران باردار که دوز روزانه ۱۰۰۰ واحدی دریافت می نمایند) مصرف شود. سایر ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات (بویژه سبوس دار)، گروه میوه ها ، گروه سبزی ها ، گروه شیر و لبنیات ، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات تامین می شود و نیازی به استفاده از مکمل های ویتامینی نیست.

10- از غذاهای فست فودی - شور و چرب خودداری کنید 
مصرف فست فودها ، غذاهای چرب ، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا فراهم می کند و همواره باید از مصرف بی رویه آنها اجتناب شود . توصیه می شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف این گونه غذاها خودداری کنید .

11- مصرف کافی سبزی و سالاد و میوه داشته باشید 
مصرف روزانه ۵-۳ واحد از گروه سبزی ها و ۴-۲ واحد از گروه میوه ها ، آنتی اکسیدان ها شامل روی ، سلنیم ، ویتامین A و ویتامین C را که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی لازم هستند را تامین می کند. مصرف کافی سبزی ، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون همراه با وعده های غذایی و در میان وعده ها توصیه می شود.

12- استفاده نکردن از کامپیوتر - گوشی همراه و حتی تلویزیون یک ساعت قبل از خواب 
 شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید . بنابراین از کار کردن با هر گونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید. این کار موجب می شود بتوانید خواب راحت و عمیقی داشته باشید و بدن شما در آرامش کامل تا صبح استراحت کند.
قبل و بعد از واکسن کرونا چه کنیم ؟راهکارهای تغذیه ای برای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون :
عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد ، در صورت ایجاد تب ، مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود ، رژیم غذایی حاوی میوه (موز ، آلو ، زرد آلو ، طالبی ، کیوی ، پرتقال ) ، سبزی ها (اسفناج ، جعفری ) ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار ، هویج ، کدو حلوایی ، گوجه فرنگی و سیب زمینی ) برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می شود.  همچنین مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B از جمله سبزی ها به ویژه برگ سبز و میوه ها ، شیر و لبنیات (ماست ، پنیر ، دوغ ، کشک )، گوشت ، دل و جگر ، زرده تخم مرغ ، غلات سبوس دار ، حبوبات و مغزها فراموش نشود.

در صورت داشتن بدن درد و خستگی مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی بویژه ماهی های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند و مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی های برگ سبز ، تخمه کدو ، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می شود. مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما