شناسهٔ خبر: 48515963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس:

طرح «فضای مجازی» راهکارهایی برای رفع فیلتر تلگرام و توئیتر دارد

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه رویکرد دنیا در مدیریت فضای مجازی از فیلترینگ به تنظیم‌گری تغییر کرده است،گفت:طرح فضای مجازی مجلس راهکارهایی به تلگرام و توئیتر برای رفع فیلتر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فیاضی معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز(دوشنبه) در حاشیه جلسه علنی مجلس در نشست خبری بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، گفت: طرح صیانت از فضای مجازی سه بار ویراستاری شده و ایرادات آن با مشورت با کارشناسان رفع شده است.

وی با اشاره به وعده‌های دولت مبنی بر ارائه لوایح پنج‌گانه برای ساماندهی فضای مجازی، افزود: آخرین قوانین مربوط به فضای مجازی به سال‌های ۷۸ و ۷۹ برمی‌گردد و ایران جزو بی‌قانون‌ترین کشورها در فضای مجازی است؛ مخاطرات جدی در فضای مجازی برای کاربران وجود دارد.

معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: تاکسی‌های اینترنتی کشورمان بر پایه گوگل ثبت شده و ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار نفر در این پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند. اگر گوگل امروز تصمیم بگیرد که این پلتفرم را ببندد، دست این افراد به هیچ‌جا بند نیست. دولت نیز حاکمیتی ندارد تا ضریب‌ اطمینانی برای کسب و کار مردم ایجاد کند.

فیاضی با تأکید بر اینکه حقوق کاربران در این فضا رعایت نمی‌شود، گفت: دغدغه طرح صیانت، حمایت از کسب و کار افراد و کاربران است.

وی اظهار داشت: تا امروز آی‌تی تحریم نشده درحالی‌که اگر کشورهای غربی تصمیم به انجام چنین اقدامی را داشته باشند، اینستاگرام و تلگرام خود به خود حذف می‌شوند و کسب و کارها کاملاً از بین می‌روند.

معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه فیلترینگ راهکاری برای سال‌های قبل بوده است، گفت: حکمرانی در فضای مجازی در لایه‌های مختلف تعریف می‌شود. حکمرانی زیرساخت که ابزار آن فیلترینگ است و حکمرانی خدمات که ابزار آن تنظیم‌گری است. این طرح بر پایه «تنظیم‌گری» تدوین شده است بنابراین هیچ منعی در مورد فعالیت پلتفرم‌های خارجی وجود ندارد.

فیاضی با بیان اینکه رویکرد دنیا در مدیریت فضای مجازی از فیلترینگ به تنظیم‌گری تغییر کرده است، گفت: این طرح راهکارهایی به تلگرام و توئیتر برای رفع فیلتر می‌دهد. همچنین این دو پلتفرم می‌توانند نمایندگان خود را معرفی کرده و به قوانین ما پایبند باشند و رفع فیلتر شوند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از کسب و کارها و امنیت شغلی افراد گفت: در راستای حمایت از امنیت شغلی افراد به دنبال تنظیم‌گری فضای مجازی هستیم. این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته شده زیرا در حال حاضر فضای امنی برای کسب و کار مجازی وجود ندارد.

معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در هیچ ماده ای از این طرح برای کاربران جرم‌انگاری نشده است، گفت: این طرح به دنبال حفظ حقوق کاربران است و فقط برای دستگاه‌هایی که از پلتفرم‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند، جرم‌انگاری کرده است.

فیاضی ادامه داد: تنها جایی که جرم حبس برای افراد در نظر گرفته شده، در مواقعی است که فرد حقیقی یا حقوقی اطلاعات مردم را افشا کند.

وی تاکید کرد: قانون صیانت از حقوق کودکان در آمریکا تأکید دارد که باید دسترسی کودکان به فضای مجازی محدود شود اما در داخل کشور ما، کاربران حق انتخاب برای استفاده از محتویات فضای مجازی ندارند.

معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: دولت‌ها تا امروز اهتمام داشتند که قانونی در فضای مجازی وجود نداشته باشد.

فیاضی با بیان اینکه این طرح دو سال پیش و در مجلس دهم تدوین شد، گفت: ما به دنبال حمایت از پلتفرم‌های داخلی هستیم اما این حمایت با تزریق «بکمپلکس» و «ب ۱۲» انجام نمی‌شود. بازار رقابتی ایجاد خواهیم کرد. شورای رقابت در این زمینه وظیفه‌هایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال کاهش نقش دولت در فضای مجازی نیستیم، گفت: طبق این طرح، مرکز ملی فضای مجازی که رئیس آن با پیشنهاد رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، مسئول حفظ امنیت فضای مجازی خواهد بود. وزرای ارتباطات و اطلاعات نیز در این مرکز عضو هستند.

نظر شما