شناسهٔ خبر: 48505739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

از خواص و مضرات گوشت بوقلمون چه می دانید؟

گوشت بوقلمون سرشار از املاح معدنی با ارزش است که از ابتلا مصرف کننده آن به سرطان جلوگیری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، گوشت قرمز یکی از انواع پر مصرف ترین مواد خوراکی است. یکی از انواع مفید ترین مواد گوشتی می توان به گوشت بوقلمون اشاره کرد. گوشت بوقلمون دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است؛ به همین سبب پزشکان مصرف آنرا بسیار توصیه می کنند؛ اما مصرف گوشت بوقلمون مضراتی هم برای شما در پی خواهد داشت.

استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است که در کشور ما افزایش یافته و اغلب آن را در قفسه مواد پروتئینی فروشگاه‌های بزرگ به صورت تکه‌های ران و سینه بسته‌بندی شده یا به صورت درسته در برخی مغازه‌های عرضه‌کننده گوشت مرغ می‌بینیم، اما سوال اینجاست، با توجه به قیمت بالای گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ، آیا وارد کردن این گوشت به برنامه غذایی مفید است؟

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد و خواص گوشت بوقلمون نسبت به سایر انواع گوشت مانند خواص گوشت شتر مرغ و خواص گوشت شتر، میزان بالای ویتامین آ موجود در آن است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد و و منبع خوبی از ویتامین‌های A، B1، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود.مقدار پروتئین این گوشت نیز مناسب است و منع مصرف خاصی جز در بیماران مبتلا به نقرس ندارد.

مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیک مورد نیاز روزانه را تامین کرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند علائم بیماری ام‌اس را کاهش دهد، نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‌خوابی مزمن می‌شود.

این گوشت اگر فاقد مواد هورمونی باشد، می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان در حد مطلوب نگه داشته و منجر به افزایش عملکرد جنسی و افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

مضرات گوشت بوقلمون (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده روی در مصرف گوشت بوقلمون برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی مضر است، زیرا میزان اگزالات موجود در بوقلمون نسبتا بالا است.

لازم به ذکر است تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین قسمتهای تیره رنگ گوشت چربی بیشتری از گوشت روشن تر (سفید) دارد، لذا توصیه میشود قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید. همچنین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت بخشهای روشن تر آن استفاده کنند.

گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند.

در مورد مصرف گشت بوقلون متخصصان تغذیه توصیه میکنند، اگر رژیم غذایی کم سدیم برای فردی در نظر داریم گوشت بوقلمون قابل توصیه نیست زیرا میزان سدیم آن 10 برابر گوشت مرغ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما