شناسهٔ خبر: 4850255 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

آغاز به کار همايش نانو در کشاورزي و محيط زيست در اراک

موج - اراک- دبير اجرايي همايش نانو در کشاورزي و محيط زيست گفت: 200 مقاله علمي و پژوهشي به دبيرخانه ارسال شده که 160 مقاله توسط هيات داوران تاييد و در روز پاياني همايش از شش مقاله برتر تجليل مي شود.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، دبير اجرايي اين همايش بيان داشت: بررسي آخرين يافته هاي نانو در بخش هاي مختلف کشاورزي، بحث و تبادل نظر دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي در حوزه نانو بيولوژي و حمايت از طرح هاي پژوهشي مرتبط با حوزه نانو کشاورزي از اهداف اصلي اين همايش است .
حميد رضا دري افزود: 200 مقاله علمي و پژوهشي به دبيرخانه ارسال شده که 160 مقاله توسط هيات داوران تاييد و در روز پاياني همايش از شش مقاله برتر تجليل مي شود.
وي ادامه داد: سه مقاله برگزيده در بخش شفاهي و سه مقاله منتخب ديگر در بخش پوستر به عنوان مقالات برتر معرفي مي شود.
به گفته دري سه کارگاه تخصصي با موضوعات گياه پزشکي، بيوتکنولوژي و آب و خاک، در اين همايش ارايه مي شود.
مديرکل تجاري سازي و فناوري سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کشور نيز در سخناني گفت: ايران در سرعت توسعه علمي رتبه نخست منطقه را از آن خود کرده است.
مجيد ولدان بيان کرد: جمهوري اسلامي ايران در شاخص نوآوري و دستيابي به فناوري به ترتيب رتبه 113 و و چهل و پنجم دنيا را کسب کرده که اين امر نشان مي دهد جهش توليدات علمي در کشور، سرعت بيشتري گرفته است.
او بيان کرد: ايران در شاخص دستيابي به نانو تکنولوژي در سکوي هفتم دنيا قرار گرفته و با توجه به روند توسعه علمي و پژوهشي کشور، کسب رتبه مطلوبتر منطقه و جهان دور از دسترس نيست.
به گفته ولدان، هم اينک کشورمان در شاخص اقتصاد مبتني بر دانايي در بين ديگر کشورهاي دنيا ، رتبه 94 را از آن خود کرده است.
سرپرست استانداري مرکزي نيز در سخناني گفت: توسعه و تعميق توليدات علمي نانو در کشور از سال 82 آغاز و اين روند همزمان با شتاب علمي منطقه و جهان در ايران به وضعيت مطلوبي دست يافته است.
شکرالله حسن بيگي بيان کرد: توسعه علم نانو در بخش کشاورزي کشور، با توجه به مزيت هاي خاص اقتصادي نيازمند شتاب بيشتري است و در اين مسير پژوهشگران و محققان سردمداران شاخص اين توسعه محسوب مي شوند.
وي ادامه داد: شتاب روزافزون جمعيت و لزوم تامين امنيت غذايي توجه تصميم سازان عرصه اقتصادي کشورها را به خود معطوف کرده و ايران به عنوان يکي از کشورهاي تاثيرگذار منطقه نيازمند توسعه علم نانو در کشاورزي و محيط زيست است.
سرپرست استانداري مرکزي اظهار کرد: توسعه فناوري نانو از تخريب محيط زيست و جلوگيري و با معرفي وعرضه محصولات مبتني بر نانو به رشد اقتصادي و توسعه يافتگي همه جانبه کمک مي کند.
نماينده ويژه ستاد فناوري نانو رييس جمهوري نيز در سخناني گفت: پارسال 9 هزار تن کود با رقمي بالغ بر 22 ميليون دلار به کشور وارد شده است.
رضا جعفري افزود: در بحث توليد کود با فرآيند نانو، کشور به موفقيت هاي چشمگيري دست پيدا کرده که با توسعه و تحقيق در اين حوزه تا سال هاي نياز کشور به واردات اين گونه محصولات محدود تر مي شود.
وي تصريح کرد: رها سازي کنترل شده، هوشمند سازي و کيفيت آفت کشي از جمله موارد مورد تحقيق و تاکيد نانو در توليدات کود است.
به گفته جعفري، سرعت توليد علم در حوزه نانو در کشور در بين ديگر کشورهاي منطقه از جايگاه مناسبي برخوردار است.
او بيان کرد: حمايت از بخش خصوصي، تجاري سازي دستاوردهاي صنعتي و تحقيقاتي در حوزه نانو و به کارگيري روش هاي نوين تحقيقاتي و علمي از مهمترين برنامه هايي است که در کشور دنبال مي شود.
رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي و رييس کميته نانو وزارت جهاد کشاورزي گفت: توسعه علم ناتو در بخش کشاورزي از اولويت هاي شاخص در توسعه علمي و تحقيقاتي کشور محسوب مي شود.
بهزاد قره ياضي گفت: توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادين، ساماندهي و تقويت نظام هاي نظارت،ارزيابي، اعتبار سنجي و رتبه بندي در حوزه علم نانو از جايگاه ويژه اي در کشور برخوردار است.
وي ادامه داد: ستاد فناوري نانو رياست جمهوري در اين حوزه با هدف توليد ثروت ملي و افرايش رفاه اجتماعي برنامه هاي خود را دنبال مي کند.
رئيس کميته نانو وزارت جهاد کشاورزي ادامه داد: بعد از بحران آب، تامين امنيت غذايي چالش عمده جوامع بشري محسوب مي شود که نانو با توليدات هدفمند و اقتصادي مي تواند به عنوان بازويي قدرتمند در توسعه کشورها تاثيرگذار باشد.
به گفته قره ياضي، ايران در توليد 15 محصول کشاورزي رتبه اول تا پانزدهم دنيا را به خود اختصاص داده که از جمله اين توليدات مي توان به زعفران و مرکبات اشاره کرد.
برگزاري نشست پرسش و پاسخ، کارگاه هاي تخصصي نانو تکنولوژي و نمايشگاه دستاوردهاي محققان استان مرکزي از ديگر برنامه هاي جنبي اين همايش بود.

نظر شما